Gå til innhold

Syke barn - kan arbeidsgiver bestemme hvem som

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt utenom spm ditt, men hun har jo krav på ti dager i året. Siden barna er så ofte syke, så må jo bare mannen trå til de neste ti dagene (satser på at ungene ikke stopper å være syke etter ti dager ;-))

Jeg innrømmer at jeg blir provosert av denne mannens holdninger... Selv har jeg en jobb det er mye vanskeligere å ta fri fra enn den jobben mannen min har. Jeg skjønner allikevel at vi må prøve å dele dette på best mulig måte. Hos oss er det slik at enkelte dager er det verre for meg å være borte, og da prøver han å være hjemme. Ellers tar vi ca annenhver gang.

Det er bra dere prøver å dele litt på det. Skjønner jo at enkelte har vanskeligere for å komme fra. Men det er ingen som det er UMULIG for! Blir han selv veldig syk, og må holde senga, så klarer de seg jo uten han også! Ja, jeg blir også provosert. ;)

De 10 dagene er greit nok, men fra hun begynte i denne jobben i fjor høst har hun vært borte over 20 dager. Sykt barn dager går kalendervis, altså fra jan-des. Så selv om hun hadde 11 dager før jul, begynte hun på 0 igjen etter jul. Og med fridager og egen sykmelding har hun unngått å bruke minst 7-8 dager av sykt-barn dagene. Så da har hun noen til gode fremdeles... :-|

Det er jo forsåvidt greit nok, gjort er gjort osv. men det bør nok strammes inn heretter så dette ikke fortsetter. Når ungen er syk i 1 uke i strekk MÅ det ikke være henne som tar alle 5 arbeidsdagene. Det GÅR an å dele på. Men er visst vanskelig. ;)

Takk for svar :)

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

17

• guttas

10

• Persille1365381127

4

• Lillemus

2

Skrevet

Det er jo ofte de med de "dårligste" (dvs lavest betalte) jobbene som er mest uunnværlige på jobb. Har aldri merket noe til om sjefen eller direktøren er vekke, men har noen en jobb som må gjøres hver dag, kan det bli store problemer om noen er borte. Sentralbordet vårt har f.eks. flere ganger måtte leie inn vikarer.

Småbarnforeldrene pleier dele på å være hjemme med syke barn. Det er dumt at bare mora er hjemme i begynnelsen, for da kan faren få mange sykt barn dager i slutten året, og det har han jo ikke tid til!

Foreldrene taper jo på at mor må ta seg fri uten lønn; da er det bedre at faren tar fridager med lønn, og gjør arbeide på overtid senere...

Ja det er helt tullete. Stakkars, jeg vet hun har veldig mye dårlig samvittighet pga dette. Men det hjelper ikke når hun fortsetter å gjøre det på denne måten.. Men det blir nok en tydeligere ordning nå... Ser med skrekk frem til høsten.. da er det vel på'n igjen med nye sykdomsrunder.... :-o

Skrevet

Det positive er vel at hun får være mer sammen med barna sine og sikkert trives med det. Kanskje hun heller burde jobbe deltid?

Jeg er litt for fleksible ordninger, men det kan sikkert skli litt ut også...

Ja, det er jo en løsning. Hun har mye dårlig samvittighet pga det også, at hun er lite sammen med dem. De er ganske små, et barn på skole og et første år i bhg...

Hun ønsker nok å jobbe gradert, feks 80%, men sier hun ikke har råd til det. Tror de har delt økonomi, og han tjener en god del mer enn henne. Men tar også de store utgiftene iom. at han eier alt... Det tvinger seg vel frem en ordning etter hvert tenker jeg.

Skrevet

Jeg er enig med det i at det kanskje er en nedprioritering av egen jobb og arbeidsgiver, men så lenge det er innenfor de lovlige 10 dagene, så har hun sin fulle rett til å gjøre det.

Eksempelet til trådstarter derimot, hvor vedkommende etter disse 10 dagene tar ut "fridager uten lønn" før far har brukt sine 10 dager, er horribelt!

Helt enig på alle punkter!

Gjest ViViola
Skrevet

Det er desverre prøvd ut i alle instanser da dette jo gjelder alle døve i landet, så det er systemet det er noe feil med..desverre...

Merkelige greier. Hvis det er mange tilsvarende saker som denne, så kan man jo forstå hvorfor vi har så himmelhøyt sykefravær her i landet...

Skrevet

Må bare si jeg er sjeleglad jeg ikke jobber i barnehagen din, persille.

Med så mye styr og rot som du klarer å skape...

Har du noengang vurdert å kaste inn årene?

plommeblomst
Skrevet

Det er det samme som skjer med oss når vi har ukesopphold på et senter for døve. Vi er med på foreldrekurs for døve foreldre med hørende barn. Da må vi bli sykemeldt fra jobbene den ene uka i året, noe jeg absolutt ikke liker! Jeg ønsker ikke at arbeidsgivere skal belastes for å ansette funksjonshemmede og mener dette egentlig er en sak for folketrygden. Når det er slik, så har vi valgt å bare delta to ganger av tilsammen elleve, selv om vi helt klart ser at både vi og ungene har nytte av oppholdene.

Opplæringspenger, da? Kan ikke det brukes i de tilfellene?

Gjest togli
Skrevet

Opplæringspenger, da? Kan ikke det brukes i de tilfellene?

Vi har prøvd alt, men iflg. loven er det kun sykemelding som er riktig...

Gjest togli
Skrevet

Merkelige greier. Hvis det er mange tilsvarende saker som denne, så kan man jo forstå hvorfor vi har så himmelhøyt sykefravær her i landet...

Jepp, ikke sant...

For meg var det nesten mer naturlig at mannen min kunne få sykemelding eller pleiepenger når jeg i høst var så syk at jeg ikke kunne klare meg selv i ca en uke (etter en operasjon), men der kunne de ikke hjelpe. Han måtte ta fri uten lønn i en uke..

Greit nok det..., men når man blir tvunget til å ta sykemelding for å delta på kurs man har lovmessig rett på, så er det noe som ikke stemmer...

Skrevet

Må bare si jeg er sjeleglad jeg ikke jobber i barnehagen din, persille.

Med så mye styr og rot som du klarer å skape...

Har du noengang vurdert å kaste inn årene?

Hva har Persille med dette å gjøre??

Hun har ikke svart i tråden engang.....

Skrevet

Det er bra dere prøver å dele litt på det. Skjønner jo at enkelte har vanskeligere for å komme fra. Men det er ingen som det er UMULIG for! Blir han selv veldig syk, og må holde senga, så klarer de seg jo uten han også! Ja, jeg blir også provosert. ;)

De 10 dagene er greit nok, men fra hun begynte i denne jobben i fjor høst har hun vært borte over 20 dager. Sykt barn dager går kalendervis, altså fra jan-des. Så selv om hun hadde 11 dager før jul, begynte hun på 0 igjen etter jul. Og med fridager og egen sykmelding har hun unngått å bruke minst 7-8 dager av sykt-barn dagene. Så da har hun noen til gode fremdeles... :-|

Det er jo forsåvidt greit nok, gjort er gjort osv. men det bør nok strammes inn heretter så dette ikke fortsetter. Når ungen er syk i 1 uke i strekk MÅ det ikke være henne som tar alle 5 arbeidsdagene. Det GÅR an å dele på. Men er visst vanskelig. ;)

Takk for svar :)

Arbeidsgiver kan nok ikke kreve at de deler dagene sånn som du beskriver, har hun flere dager til gode har hun rett til å være hjemme alle fem dagene.

Egenmelding skal hun vel strengt tatt bare bruke når hun selv er syk.

Er det ingen regler på arbeidsplassen deres om avvikling av ferie? Det er vel ikke sånn at du bare kan våkne en morgen, se at det er fint vær og bestemme deg for å ta en feriedag?

Skrevet

Arbeidsgiver kan nok ikke kreve at de deler dagene sånn som du beskriver, har hun flere dager til gode har hun rett til å være hjemme alle fem dagene.

Egenmelding skal hun vel strengt tatt bare bruke når hun selv er syk.

Er det ingen regler på arbeidsplassen deres om avvikling av ferie? Det er vel ikke sånn at du bare kan våkne en morgen, se at det er fint vær og bestemme deg for å ta en feriedag?

Ferie er hele juli. (Vi holder feriestengt) Utenom det blir det fri uten lønn.. Det er ikke noe problem om vi skal ha en fridag for å ordne ting og tang, poden har bursdag, evt. reise vekk en langhelg. Da ordner vi vikar selv, og betaler denne selv. Så akkurat det med fridager bør vi nok rett og slett stramme inn.

Arbeidsgiver er forsåvidt kanskje litt kjip sånn, h*n syns det er greit å måtte betale minst mulig i vikarutgifter - så om noen tar seg en fridag og betaler vikaren selv, så blir det ingen syktbarn-utgifter på sjefen....

Kollegaen min har ikke brukt egenmeldinger på syke barn, men fått sykmelding av legen. Hun sa at "han er så grei så, det er ikke noe problem. Jeg bare sa jeg var sliten og beskrev influensasymptomer og hadde mange våkenetter pga ungen, så skrev han sykmelding for hele uken".

Skjønner ikke poenget med å gjøre slikt jeg, hvorfor ikke bruke opp de dagene du har, og SÅ evt. finne en "fridag-løsning", gå ned i stilling, få sykmelding fra legen (fordi du absolutt trenger det), eller kanskje rett og slett la mannen måtte være hjemme? (hehe) ;) Men men, noen gjør det slik, andre sånn.... :)

Skrevet

Ferie er hele juli. (Vi holder feriestengt) Utenom det blir det fri uten lønn.. Det er ikke noe problem om vi skal ha en fridag for å ordne ting og tang, poden har bursdag, evt. reise vekk en langhelg. Da ordner vi vikar selv, og betaler denne selv. Så akkurat det med fridager bør vi nok rett og slett stramme inn.

Arbeidsgiver er forsåvidt kanskje litt kjip sånn, h*n syns det er greit å måtte betale minst mulig i vikarutgifter - så om noen tar seg en fridag og betaler vikaren selv, så blir det ingen syktbarn-utgifter på sjefen....

Kollegaen min har ikke brukt egenmeldinger på syke barn, men fått sykmelding av legen. Hun sa at "han er så grei så, det er ikke noe problem. Jeg bare sa jeg var sliten og beskrev influensasymptomer og hadde mange våkenetter pga ungen, så skrev han sykmelding for hele uken".

Skjønner ikke poenget med å gjøre slikt jeg, hvorfor ikke bruke opp de dagene du har, og SÅ evt. finne en "fridag-løsning", gå ned i stilling, få sykmelding fra legen (fordi du absolutt trenger det), eller kanskje rett og slett la mannen måtte være hjemme? (hehe) ;) Men men, noen gjør det slik, andre sånn.... :)

I tillegg til ikke å få lønn på fridagen må du selv betale for vikaren??

Legen skal ikke skrive ut sykmelding med mindre hun virkelig er syk selv, men det er vel ikke så mye dere får gjort med akkurat det. Hvis ikke dere ville melde fra til nav, da.

Er det ikke et krav om at også ulønnede fridager må avtales en viss tid i forveien?

Er forøvrig helt enig med deg. Er hun hjemme fordi et av barn er syk bør hun bruke sykt-barn-dager. Først når både hennes og mannens dager er oppbrukt er det "akseptabelt" å be om sykmelding for seg selv.

Skrevet

I tillegg til ikke å få lønn på fridagen må du selv betale for vikaren??

Legen skal ikke skrive ut sykmelding med mindre hun virkelig er syk selv, men det er vel ikke så mye dere får gjort med akkurat det. Hvis ikke dere ville melde fra til nav, da.

Er det ikke et krav om at også ulønnede fridager må avtales en viss tid i forveien?

Er forøvrig helt enig med deg. Er hun hjemme fordi et av barn er syk bør hun bruke sykt-barn-dager. Først når både hennes og mannens dager er oppbrukt er det "akseptabelt" å be om sykmelding for seg selv.

Nei, beklager - vi får lønn og betaler så ut til vikaren selvfølgelig!! :P

Ja, ferie og fridager skal avtales i forveien, så det er en lettvint løsning som bare har blitt sånn, og ingen har tatt tak idet.

Som sagt - når arbeidsgiveren foretrekker minst mulig vikarutgifter, så er det tydeligvis enkelt å godta at min kollega kaller det fridag (må ha vikar uansett når hun er borte), og betaler vikaren selv. Da blir det en lønn å betale for arbeidsgiver, i stedet for to, sånn det egentlig skulle vært.... Så spørs om det er lett å få bukt med problemet.....

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, det er jo en løsning. Hun har mye dårlig samvittighet pga det også, at hun er lite sammen med dem. De er ganske små, et barn på skole og et første år i bhg...

Hun ønsker nok å jobbe gradert, feks 80%, men sier hun ikke har råd til det. Tror de har delt økonomi, og han tjener en god del mer enn henne. Men tar også de store utgiftene iom. at han eier alt... Det tvinger seg vel frem en ordning etter hvert tenker jeg.

Det er jo rart om ho bruker argumentet om at ho ikke har råd til å jobbe deltid når ho har råd til å stadig ta en dag uten lønn fordi barna er syke?

Skrevet

Hva har Persille med dette å gjøre??

Hun har ikke svart i tråden engang.....

Dette er et typisk persille problem.

Skrevet

Dette er et typisk persille problem.

Men hun pleier så vidt jeg vet alltid å signere med sitt eget nick.

Når vi først snakker om henne: Jeg kjenner ikke til Persilles barnehage og driften av denne, men ut fra det jeg har sett henne skrive her, syns jeg ikke hun virker som en dårlig eier! Hun engasjerer seg for å få best mulig vilkår i barnehagen sin for både store og små. Dersom en ønsker det, betyr det at en/hun må ta en upopulære beslutninger noen ganger. For øvrig syns jeg ikke det virker som hun har voldsomt spesielle krav eller "vaner" i sin barnehage. Men nå har jeg ikke lest Persilles barnehagetråder på en stund da.

Syns ikke det er noe "sykdomstegn" for bedriften at man skriver inn her og spør om ting man lurer eller reagerer på. For meg viser det da ofte at vedkommende er nyansert og ønsker råd og innspill. Ikke sikkert man får de rådene man ønsker da, men det har jo sin verdi det også... :)

Gjest Spekepølse
Skrevet

Hvem som er hjemme med barna er familiens sak. Det får være grenser for oppførsel fra jobbens side.

Skrevet

Hvem som er hjemme med barna er familiens sak. Det får være grenser for oppførsel fra jobbens side.

Og hva mener du jobben her har gjort som er så uhyrlig?

Skrevet

Pleiepenger er samme sum som sykepenger, så det er ingen grunn til at man skal ha sykepenger i steden for pleiepenger. Det går bare av to ulike budsjett, men for mottakeren er det "de samme penga".

Er det virkelig det? Jeg trodde det var mye mindre, og at det er forskjellig fra kommune til kommune. Venninnen min får som sagt pleiepenger fordi hun ikke kan være i full jobb pga funksjonshemmet barn. Men hun får på langt nær det hun taper i lønn. Er det kanskje noe annet hun får? Hmm, det må jeg spørre henne om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...