Gå til innhold

Syke barn - kan arbeidsgiver bestemme hvem som

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, vi må bruke sykemelding :-(

Bedrifter burde heller belønnes for å ansette funksjonshemmede!

Hvorfor skal de belønnes for det, hvis arbeidstakerne er kvalifiserte til stillingen? Har aldri hørt om at funksjonshemmede gjør en dårligere jobb fordi de er funksjonshemmede. Men jeg er enig i at det ikke burde koste dem ekstra heller. Så sånne utgifter vi snakker om her burde dekkes av fellesskaper, altså NAV. Og de som trenger behandlingsopphold, opplæring på kompetansesenter o.l burde kunne delta i det de har behov for uten å ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver eller noen andre.

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

17

• guttas

10

• Persille1365381127

4

• Lillemus

2

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor skal de belønnes for det, hvis arbeidstakerne er kvalifiserte til stillingen? Har aldri hørt om at funksjonshemmede gjør en dårligere jobb fordi de er funksjonshemmede. Men jeg er enig i at det ikke burde koste dem ekstra heller. Så sånne utgifter vi snakker om her burde dekkes av fellesskaper, altså NAV. Og de som trenger behandlingsopphold, opplæring på kompetansesenter o.l burde kunne delta i det de har behov for uten å ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver eller noen andre.

Enig med deg i det. Det er allikevel en kjensgjerning at mange er skeptiske til å ansette funksjonshemmede. Fos døve kan det være et problem at vi f.eks. ikke alltid snakker godt forståelig norsk.

Både mannen min og jeg er døve og vi er tospråklige. Vi har godt talespråk og sjelden problemer i kommunikasjon med hørende. Vi begge har opplevd å få jobber der vi har skjønt at dersom vi ikke hadde prata godt forståelig talespråk, så hadde vi neppe fått jobben :-(

Skrevet

Enig med deg i det. Det er allikevel en kjensgjerning at mange er skeptiske til å ansette funksjonshemmede. Fos døve kan det være et problem at vi f.eks. ikke alltid snakker godt forståelig norsk.

Både mannen min og jeg er døve og vi er tospråklige. Vi har godt talespråk og sjelden problemer i kommunikasjon med hørende. Vi begge har opplevd å få jobber der vi har skjønt at dersom vi ikke hadde prata godt forståelig talespråk, så hadde vi neppe fått jobben :-(

Det er trist!

Skrevet

Er det virkelig det? Jeg trodde det var mye mindre, og at det er forskjellig fra kommune til kommune. Venninnen min får som sagt pleiepenger fordi hun ikke kan være i full jobb pga funksjonshemmet barn. Men hun får på langt nær det hun taper i lønn. Er det kanskje noe annet hun får? Hmm, det må jeg spørre henne om.

Det er ikke pleiepenger venninna mi får fordi hun ikke kan være i full jobb, det er omsorgslønn. Men når hun er på behandlingsopphold eller opplæringsopphold med barnet har hun blitt sykmeldt. Og også når barnet har vært innlagt på sykehus. Det ville jo vært mye bedre om hun fikk pleiepenger siden det er samme sum som lønn, så ville ikke arbeidsgiveren blitt belastet.

Skrevet

Pleiepenger er samme sum som sykepenger, så det er ingen grunn til at man skal ha sykepenger i steden for pleiepenger. Det går bare av to ulike budsjett, men for mottakeren er det "de samme penga".

Det er ikke pleiepenger venninna mi får fordi hun ikke kan være i full jobb, det er omsorgslønn. Men når hun er på behandlingsopphold eller opplæringsopphold med barnet har hun blitt sykmeldt. Og også når barnet har vært innlagt på sykehus. Det ville jo vært mye bedre om hun fikk pleiepenger siden det er samme sum som lønn, så ville ikke arbeidsgiveren blitt belastet.

Gjest togli
Skrevet

Det er trist!

Ja, utrolig trasig at det skal være sånn!

Persille1365381127
Skrevet

Må bare si jeg er sjeleglad jeg ikke jobber i barnehagen din, persille.

Med så mye styr og rot som du klarer å skape...

Har du noengang vurdert å kaste inn årene?

Hæ? Hva har jeg med dette å gjøre??

Persille1365381127
Skrevet

Men hun pleier så vidt jeg vet alltid å signere med sitt eget nick.

Når vi først snakker om henne: Jeg kjenner ikke til Persilles barnehage og driften av denne, men ut fra det jeg har sett henne skrive her, syns jeg ikke hun virker som en dårlig eier! Hun engasjerer seg for å få best mulig vilkår i barnehagen sin for både store og små. Dersom en ønsker det, betyr det at en/hun må ta en upopulære beslutninger noen ganger. For øvrig syns jeg ikke det virker som hun har voldsomt spesielle krav eller "vaner" i sin barnehage. Men nå har jeg ikke lest Persilles barnehagetråder på en stund da.

Syns ikke det er noe "sykdomstegn" for bedriften at man skriver inn her og spør om ting man lurer eller reagerer på. For meg viser det da ofte at vedkommende er nyansert og ønsker råd og innspill. Ikke sikkert man får de rådene man ønsker da, men det har jo sin verdi det også... :)

''Men hun pleier så vidt jeg vet alltid å signere med sitt eget nick.'' Helt riktig :) I motsetning til de som føler de må kritisere alt jeg skriver, som aldri bruker samme nick...

''Når vi først snakker om henne: Jeg kjenner ikke til Persilles barnehage og driften av denne, men ut fra det jeg har sett henne skrive her, syns jeg ikke hun virker som en dårlig eier! Hun engasjerer seg for å få best mulig vilkår i barnehagen sin for både store og små. Dersom en ønsker det, betyr det at en/hun må ta en upopulære beslutninger noen ganger. For øvrig syns jeg ikke det virker som hun har voldsomt spesielle krav eller "vaner" i sin barnehage. Men nå har jeg ikke lest Persilles barnehagetråder på en stund da. '' Takk :) Du har helt rett, man kan ikke alltid gjøre alle til lags - og noen ganger må man velge om man skal tilfredsstille foreldres ønske om stabilitet, eller ansattes "ønske" om fravær.

''Syns ikke det er noe "sykdomstegn" for bedriften at man skriver inn her og spør om ting man lurer eller reagerer på. For meg viser det da ofte at vedkommende er nyansert og ønsker råd og innspill. Ikke sikkert man får de rådene man ønsker da, men det har jo sin verdi det også... :)'' Igjen, veldig rett. Hadde jeg visst svaret, eller ment at min mening alltid var den eneste rette - så hadde jeg jo ikke bedt om tilbakemeldinger :)

Når det er sagt; jeg tror ikke de kan _kreve_ at de deler på sykedager. Men; man kan si nei til at hun får fri, eller tar ut feriedager. Det vil si at hun får ugyldig fravær om hun er hjemme likevel, og dermed kan det føre til advarsel og oppsigelse. Men det er jo drastisk da...

Hva med å snakke med henne og forklare problemet? Det er kanskje gjort allerede?

Jeg hadde kanskje vurdert noe så uortodoks som å kontakte faren, eller farens arbeidsgiver...

Persille1365381127
Skrevet

Dette er et typisk persille problem.

Og du er en typisk Persille-kritiserer som ikke tør å signere med fast nick...

Skrevet

''Men hun pleier så vidt jeg vet alltid å signere med sitt eget nick.'' Helt riktig :) I motsetning til de som føler de må kritisere alt jeg skriver, som aldri bruker samme nick...

''Når vi først snakker om henne: Jeg kjenner ikke til Persilles barnehage og driften av denne, men ut fra det jeg har sett henne skrive her, syns jeg ikke hun virker som en dårlig eier! Hun engasjerer seg for å få best mulig vilkår i barnehagen sin for både store og små. Dersom en ønsker det, betyr det at en/hun må ta en upopulære beslutninger noen ganger. For øvrig syns jeg ikke det virker som hun har voldsomt spesielle krav eller "vaner" i sin barnehage. Men nå har jeg ikke lest Persilles barnehagetråder på en stund da. '' Takk :) Du har helt rett, man kan ikke alltid gjøre alle til lags - og noen ganger må man velge om man skal tilfredsstille foreldres ønske om stabilitet, eller ansattes "ønske" om fravær.

''Syns ikke det er noe "sykdomstegn" for bedriften at man skriver inn her og spør om ting man lurer eller reagerer på. For meg viser det da ofte at vedkommende er nyansert og ønsker råd og innspill. Ikke sikkert man får de rådene man ønsker da, men det har jo sin verdi det også... :)'' Igjen, veldig rett. Hadde jeg visst svaret, eller ment at min mening alltid var den eneste rette - så hadde jeg jo ikke bedt om tilbakemeldinger :)

Når det er sagt; jeg tror ikke de kan _kreve_ at de deler på sykedager. Men; man kan si nei til at hun får fri, eller tar ut feriedager. Det vil si at hun får ugyldig fravær om hun er hjemme likevel, og dermed kan det føre til advarsel og oppsigelse. Men det er jo drastisk da...

Hva med å snakke med henne og forklare problemet? Det er kanskje gjort allerede?

Jeg hadde kanskje vurdert noe så uortodoks som å kontakte faren, eller farens arbeidsgiver...

Mener du virkelig at du ville tatt deg den frihet å kontakte ektefellens arbeidsgiver? Jeg ville ment at det var et grovt overtramp i forhold til å respektere et annet menneskes personlige forhold (finner ikke et bedre uttrykk i farten),

Men jeg støtter fullt ut at jeg ikke uten videre ville sagt ja til fri uten lønn i et slikt tilfelle, og jeg ville heller ikke ha godtatt omgjøring av syktbarn-dager til fri-uten-lønn-dager.

Skrevet

Det er jo rart om ho bruker argumentet om at ho ikke har råd til å jobbe deltid når ho har råd til å stadig ta en dag uten lønn fordi barna er syke?

Hehe, det er sant. Tror ikke hun har sett "omfanget" helt selv.. Men det går nok an å ta det opp med henne, litt forsiktig, på sikt. Hun er følsom av seg, særlig på saker som gjelder ungene hennes (forståelig nok)

Persille1365381127
Skrevet

Mener du virkelig at du ville tatt deg den frihet å kontakte ektefellens arbeidsgiver? Jeg ville ment at det var et grovt overtramp i forhold til å respektere et annet menneskes personlige forhold (finner ikke et bedre uttrykk i farten),

Men jeg støtter fullt ut at jeg ikke uten videre ville sagt ja til fri uten lønn i et slikt tilfelle, og jeg ville heller ikke ha godtatt omgjøring av syktbarn-dager til fri-uten-lønn-dager.

Nei, jeg hadde ikke uten videre kontaktet dem.

Men jeg ville nok hørt med den ansatte om vi kunne få til et møte alle fire - for å finne en løsning på problemet. Dette forutsetter at det er et så stort problem med fridager uten lønn som det songbirdy beskriver da.

Jeg hadde nok heller foreslått en sånn løsning før jeg hadde gått til advarsler for ugyldig fravær osv. Man vil jo som oftest beholde de ansatte, og da handler det om å finne fungerende løsninger på tvers av de "normale" retningslinjene.

Kanskje det er perioder der det passer dårligere for far å være hjemme, og at man kan si at mor tar alt fravær i denne perioden - mens det passer bedre for far/fars arbeidsgiver i andre, og at han kan ta det da.

Jeg vet ikke - jeg vet bare at jeg ville begynt å tenke litt kreativt for å få til en fungerende løsning for alle parter, ikke bare foreldreparet det gjelder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...