Gjest zzzzzzzzzzzzz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Min baby er ca. 2 mnd, nå er det mai og solfylte dager. Bør jeg smøre henne med solkrem allerede nå? Har henne meget lite ut av vognen, så hun ligger jo stort ett i skyggen, godt og lunt i vogna. Og hva med til sommeren? Og hva slags solkrem anbefaler dere, merke og faktor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg synes ikke du skal bruke solkrem på barn under ett år. Ideelt sett burde ikke babyer være i solen. Dekk til huden hennes med hvitt bomullstøy og bruk alltid solhatt, i tillegg til å holde henne i skyggen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zzzzzzzzzz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg synes ikke du skal bruke solkrem på barn under ett år. Ideelt sett burde ikke babyer være i solen. Dekk til huden hennes med hvitt bomullstøy og bruk alltid solhatt, i tillegg til å holde henne i skyggen. Ja, det var det jeg tenkte, at det var litt feil å bruke solkrem til henne.... hun ligger jo stort sett i vogn. Men burde jeg hatt noe i ansiktet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ja, det var det jeg tenkte, at det var litt feil å bruke solkrem til henne.... hun ligger jo stort sett i vogn. Men burde jeg hatt noe i ansiktet? Solbriller kan være nødvendig, om hun er våken mye av tiden. Bortsett fra det burde du kjøpe gode bomullshatter som skygger ansiktet tilnærmet fullstendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zzzzzzzzz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Solbriller kan være nødvendig, om hun er våken mye av tiden. Bortsett fra det burde du kjøpe gode bomullshatter som skygger ansiktet tilnærmet fullstendig. Jeg har kjøpt både bomullshatt og solbriller :-) Merker hun ikke liker sterkt sollys. Har jo skyggegreier på vogna da, pluss jeg har fått en parasoll til vogna, så tenker hun skal bli godt skjerma :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når jeg hadde baby ble det iallefall sagt at barn under ett år burde unngå solkrem. Jeg synes egentlig det nesten er litt hysteri rundt det med solkrem for tida.... Enkelte smører solkrem på ungene daglig og jeg er usikker på om det egentlig er helt nødvendig? Mine unger er riktignok ikke lyshårede (lysebrunt til mørkebrunt hår), men de har normalt lys, nordisk hud. Jeg smører dem kun når det er stekende sol og vi skal sitte mye i ro i sola. I syden smører jeg dem selvsagt hver morgen før badestranda. Utpå ettermiddagen dusjer de seg og pynter seg for kvelden. Da smører jeg dem ikke. Ingen av dem har til dags dato vært solbrente. Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem. Det er selvsagt viktig at barna ikke blir solbrente, men jeg mener man heller kan følge ekstra godt med 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når jeg hadde baby ble det iallefall sagt at barn under ett år burde unngå solkrem. Jeg synes egentlig det nesten er litt hysteri rundt det med solkrem for tida.... Enkelte smører solkrem på ungene daglig og jeg er usikker på om det egentlig er helt nødvendig? Mine unger er riktignok ikke lyshårede (lysebrunt til mørkebrunt hår), men de har normalt lys, nordisk hud. Jeg smører dem kun når det er stekende sol og vi skal sitte mye i ro i sola. I syden smører jeg dem selvsagt hver morgen før badestranda. Utpå ettermiddagen dusjer de seg og pynter seg for kvelden. Da smører jeg dem ikke. Ingen av dem har til dags dato vært solbrente. Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem. Det er selvsagt viktig at barna ikke blir solbrente, men jeg mener man heller kan følge ekstra godt med "Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem." Hvor finner du begrunnelse for denne påstand? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 "Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem." Hvor finner du begrunnelse for denne påstand? Hilsen Det er vel D-vitaminene hun mener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Det er vel D-vitaminene hun mener. Ti minutter er nok Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer er nok for å få en god produksjon av D-vitaminer, hvis man får det hver dag om sommeren, mener Moan. http://www.forskning.no/artikler/2008/januar/1199807596.82 Iflg. nyere forskning trenger vi ikke å være i solen i timesvis for å få nok D-vitamin. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når jeg hadde baby ble det iallefall sagt at barn under ett år burde unngå solkrem. Jeg synes egentlig det nesten er litt hysteri rundt det med solkrem for tida.... Enkelte smører solkrem på ungene daglig og jeg er usikker på om det egentlig er helt nødvendig? Mine unger er riktignok ikke lyshårede (lysebrunt til mørkebrunt hår), men de har normalt lys, nordisk hud. Jeg smører dem kun når det er stekende sol og vi skal sitte mye i ro i sola. I syden smører jeg dem selvsagt hver morgen før badestranda. Utpå ettermiddagen dusjer de seg og pynter seg for kvelden. Da smører jeg dem ikke. Ingen av dem har til dags dato vært solbrente. Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem. Det er selvsagt viktig at barna ikke blir solbrente, men jeg mener man heller kan følge ekstra godt med Men selv om en følger med, så er det for sent når huden allerede har blitt rød. Da er huden skadet og det vil bli verre de neste timene, selv om en da smører eller går inn i skyggen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når jeg hadde baby ble det iallefall sagt at barn under ett år burde unngå solkrem. Jeg synes egentlig det nesten er litt hysteri rundt det med solkrem for tida.... Enkelte smører solkrem på ungene daglig og jeg er usikker på om det egentlig er helt nødvendig? Mine unger er riktignok ikke lyshårede (lysebrunt til mørkebrunt hår), men de har normalt lys, nordisk hud. Jeg smører dem kun når det er stekende sol og vi skal sitte mye i ro i sola. I syden smører jeg dem selvsagt hver morgen før badestranda. Utpå ettermiddagen dusjer de seg og pynter seg for kvelden. Da smører jeg dem ikke. Ingen av dem har til dags dato vært solbrente. Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem. Det er selvsagt viktig at barna ikke blir solbrente, men jeg mener man heller kan følge ekstra godt med ''Ingen av dem har til dags dato vært solbrente.'' Nei, men da er det jo ikke noe problem for dere. Her har jeg vært solbrent 2 ganger allerede i vår, og snuppa på 3 år en gang. Så hun smøres hver dag før hun drar i barnehagen, og en gang til i løpet av barnehagedagen, og i helga skal jeg nok smøre et par ganger daglig og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når jeg hadde baby ble det iallefall sagt at barn under ett år burde unngå solkrem. Jeg synes egentlig det nesten er litt hysteri rundt det med solkrem for tida.... Enkelte smører solkrem på ungene daglig og jeg er usikker på om det egentlig er helt nødvendig? Mine unger er riktignok ikke lyshårede (lysebrunt til mørkebrunt hår), men de har normalt lys, nordisk hud. Jeg smører dem kun når det er stekende sol og vi skal sitte mye i ro i sola. I syden smører jeg dem selvsagt hver morgen før badestranda. Utpå ettermiddagen dusjer de seg og pynter seg for kvelden. Da smører jeg dem ikke. Ingen av dem har til dags dato vært solbrente. Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem. Det er selvsagt viktig at barna ikke blir solbrente, men jeg mener man heller kan følge ekstra godt med Enig med deg Togli. Jeg tåler selv solen veldig godt og blir godt brun om sommeren. Ser ut til at våre to jenter har arvet min hud og ikke fars (han blir rød). Jeg ser av barnehagebilde fra august da vår eldste var to år: omtrent samtlige barn var likbleke (tross en god sommer med mye pent vær) og min datter skiller seg ut med god farge. Selvsagt passet vi på - og selvsagt smurte vi henne, men vi lot henne være i solen. Hun ble aldri brent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når jeg hadde baby ble det iallefall sagt at barn under ett år burde unngå solkrem. Jeg synes egentlig det nesten er litt hysteri rundt det med solkrem for tida.... Enkelte smører solkrem på ungene daglig og jeg er usikker på om det egentlig er helt nødvendig? Mine unger er riktignok ikke lyshårede (lysebrunt til mørkebrunt hår), men de har normalt lys, nordisk hud. Jeg smører dem kun når det er stekende sol og vi skal sitte mye i ro i sola. I syden smører jeg dem selvsagt hver morgen før badestranda. Utpå ettermiddagen dusjer de seg og pynter seg for kvelden. Da smører jeg dem ikke. Ingen av dem har til dags dato vært solbrente. Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem. Det er selvsagt viktig at barna ikke blir solbrente, men jeg mener man heller kan følge ekstra godt med Det der kommer jo an på hva slags hud man har også... Hos oss blir vi solbrente bare sola såvidt er framme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Da mine var små, var i alle fall anbefalingene at en ikke skulle bruke solkrem til barn under ett år. Som Glimtipper sier - bruk solhatt, langarmet, solbriller og hold henne i skyggen. Etter ettårsalderen, har jeg brukt solkrem med fysisk filter - de som er veldig "seige" - de inneholder generelt mindre farlige kjemiske stoffer enn de med kjemisk filter. Barna mine er nå 4, snart 7 og 9 år, og de bruker fortsatt solkrem med fysisk filter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 "Sola gir også viktige vitaminer og disse får vi ikke fullt utbytte av dersom vi har for mye solkrem." Hvor finner du begrunnelse for denne påstand? Hilsen Kun fra noe jeg leste i en avis der en lege ble intervjuet. Han sa at folk ikke burde smøre seg før etter ca. 20 minutter i sola. Da unngikk man å bli solbrent samtidig som man fikk i seg viktige vitaminer (D-vitamin?). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Men selv om en følger med, så er det for sent når huden allerede har blitt rød. Da er huden skadet og det vil bli verre de neste timene, selv om en da smører eller går inn i skyggen. Det er sant, men er det så mange som blir solbrente en vanlig norsk sommerdag når de går ut og inn av huset, er i aktivitet og vinden blåser litt? Jeg smører ungene når det er helt vindstille og sola steiker hele tiden, samt hvis de ligger rett i sola. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 ''Ingen av dem har til dags dato vært solbrente.'' Nei, men da er det jo ikke noe problem for dere. Her har jeg vært solbrent 2 ganger allerede i vår, og snuppa på 3 år en gang. Så hun smøres hver dag før hun drar i barnehagen, og en gang til i løpet av barnehagedagen, og i helga skal jeg nok smøre et par ganger daglig og. Okei, jeg skjønner at folk har forskjellige hudtyper 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Enig med deg Togli. Jeg tåler selv solen veldig godt og blir godt brun om sommeren. Ser ut til at våre to jenter har arvet min hud og ikke fars (han blir rød). Jeg ser av barnehagebilde fra august da vår eldste var to år: omtrent samtlige barn var likbleke (tross en god sommer med mye pent vær) og min datter skiller seg ut med god farge. Selvsagt passet vi på - og selvsagt smurte vi henne, men vi lot henne være i solen. Hun ble aldri brent. Jeg har egentlig tendenser til å bli brent om jeg ikke passer meg tidlig på sommeren, men jeg blir aldri brent dersom jeg ikke ligger rett ut i sola. Tidlig på sommeren legger jeg meg heller i sola maks 1-2 timer uten å smøre meg. Skal jeg ligge lengre (noe jeg sjelden har anledning til;)), så smører jeg meg. Når jeg først har fått litt farge, så blir jeg fort brun. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Det der kommer jo an på hva slags hud man har også... Hos oss blir vi solbrente bare sola såvidt er framme. Okei, jeg forstår at vi har veldig ulike hudtyper. Har alltid trodd at jeg egentlig blir lett solbrent fordi jeg kan bli det om jeg ligger pal i sola i mer enn et par timer når jeg er vinterbleik. Skjønner nå at det er folk som er verre enn meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Okei, jeg forstår at vi har veldig ulike hudtyper. Har alltid trodd at jeg egentlig blir lett solbrent fordi jeg kan bli det om jeg ligger pal i sola i mer enn et par timer når jeg er vinterbleik. Skjønner nå at det er folk som er verre enn meg ;-) Det er fort gjort å ta sin egen opplevelse av ting og generalisere, kjekt å ha DOL som korreksjon innemellom, synes jeg ;-) I dag lå jeg i sola og leste avis mens ungene lekte i ca 45 min på magen. Jeg kjente jeg var litt brent på baksiden av beina da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.