Gå til innhold

Solkrem til babyer

Gjest zzzzzzzzzzzzz

Anbefalte innlegg

Gjest mallet

Da mine var små, var i alle fall anbefalingene at en ikke skulle bruke solkrem til barn under ett år. Som Glimtipper sier - bruk solhatt, langarmet, solbriller og hold henne i skyggen.

Etter ettårsalderen, har jeg brukt solkrem med fysisk filter - de som er veldig "seige" - de inneholder generelt mindre farlige kjemiske stoffer enn de med kjemisk filter. Barna mine er nå 4, snart 7 og 9 år, og de bruker fortsatt solkrem med fysisk filter.

Jeg har i alle fall en liten tass som er aktiv nok til at det å holde henne i skyggen er helt fåfengt. Sitte i ro? Lite aktuelt! Hun er en varm type som blir fort svett og klam, så langermet body på de varmeste dagene er ren barnemishandling. Da kliner jeg heller på en skvett solkrem :) Greit nok at man skal begrense solkrembruken til små barn, men jeg tviler på at det går en magisk grense akkurat ved ettårsdagen der de plutselig blir i stand til å tåle denne påvirkningen. Vi sitter i alle fall ikke innendørs i fint vær bare fordi minsten på ti måneder skal ha skygge. Alt med måte, både sol og skygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zzzzzzzzz

Da mine var små, var i alle fall anbefalingene at en ikke skulle bruke solkrem til barn under ett år. Som Glimtipper sier - bruk solhatt, langarmet, solbriller og hold henne i skyggen.

Etter ettårsalderen, har jeg brukt solkrem med fysisk filter - de som er veldig "seige" - de inneholder generelt mindre farlige kjemiske stoffer enn de med kjemisk filter. Barna mine er nå 4, snart 7 og 9 år, og de bruker fortsatt solkrem med fysisk filter.

Hvor kjøper du disse og hva heter merket? Hvilken faktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Kun fra noe jeg leste i en avis der en lege ble intervjuet. Han sa at folk ikke burde smøre seg før etter ca. 20 minutter i sola. Da unngikk man å bli solbrent samtidig som man fikk i seg viktige vitaminer (D-vitamin?).

Da er de lærde uenige.

For jeg har lest at man skal smøre seg med solkrem før man går ut i solen, for at kremen skal trekke inn i huden og beskytte best.

Solkrem er for å besytte huden, slik en kan være lengre i solen, enn hva en kunne ha vært uten solkrem.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er fort gjort å ta sin egen opplevelse av ting og generalisere, kjekt å ha DOL som korreksjon innemellom, synes jeg ;-)

I dag lå jeg i sola og leste avis mens ungene lekte i ca 45 min på magen. Jeg kjente jeg var litt brent på baksiden av beina da.

Jaja, man lærer så lenge man lever, og jeg lærer utrolig mye her inne også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Da er de lærde uenige.

For jeg har lest at man skal smøre seg med solkrem før man går ut i solen, for at kremen skal trekke inn i huden og beskytte best.

Solkrem er for å besytte huden, slik en kan være lengre i solen, enn hva en kunne ha vært uten solkrem.

Hilsen

Det har også jeg lært og helt fram til nå har det vært sagt at man bør smøre seg minst 20 minutter _før_ man går ut i solen.

Slik jeg oppfatta det fra avisinnlegget, var det at man nå må moderere seg litt fordi man mener at vi går glipp av viktige vitaminer på denne måten.

For å "kompromisse", så mente legen at vi burde vente med å smøre oss til vi hadde vært i sola i 20 minutter. Da ville vi motta de viktige vitaminene _samtidig_ som vi var godt nok beskyttet mot sola.

Om hudlegene er enige i dette, vet jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Som de andre sier: Ikke bruk solkrem til en baby. Den skal ikke være i solen uansett. Sørg for skygge, en solhatt og evt solbriller, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammamiaaa

Da er de lærde uenige.

Hilsen

Jeg har hørt man må smøre seg med solkrem minst 15-20 min. før man går ut i sola for at solkremen skal rekke å trekke inn i huda og virka.

Så må man etterfylle med solkrem hver halvtime??? Og selvsagt etter at man har badet.

Og ikke minst ta pauser i solingen, å ligge 3 timer i solsteiken er ikke bra uansett hvor mye solkrem en smører seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hvor kjøper du disse og hva heter merket? Hvilken faktor?

Den jeg har nå (har igjen fra i fjor) er Eucerin faktor 25. Mener at jeg kjøpte den fordi den kom godt ut i en test i fjor.

Det er en del stoffer en bør unngå i solkrem til barn - bl.a. parabener. Du kan lese om det her: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=3608

Her er testvinnerne i fjor, i forhold til innhold av farlige stoffer: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3134

Jeg ser at Eucerin'en min ikke er blant dem. Det var en annen test i fjor og, som testet på hvor godt filteret virket - og det er mulig det var i den testen Eucerin'en kom godt ut.... Finner ikke den testen, men fant en fra 2006 her:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1150286811.93/test_view?expandedtopic:ustring:utf8=1150286811.96#facet

Ser at Foreldre og Barn testet solkremer i fjor, i mai-nummeret sitt - http://www.foreldreogbarn.no/tidligere_utgaver.php

Du kan kanskje skrive til dem og be om å få tilsendt den testen - jeg finner den ikke lagt ut på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg har i alle fall en liten tass som er aktiv nok til at det å holde henne i skyggen er helt fåfengt. Sitte i ro? Lite aktuelt! Hun er en varm type som blir fort svett og klam, så langermet body på de varmeste dagene er ren barnemishandling. Da kliner jeg heller på en skvett solkrem :) Greit nok at man skal begrense solkrembruken til små barn, men jeg tviler på at det går en magisk grense akkurat ved ettårsdagen der de plutselig blir i stand til å tåle denne påvirkningen. Vi sitter i alle fall ikke innendørs i fint vær bare fordi minsten på ti måneder skal ha skygge. Alt med måte, både sol og skygge!

Ja, når barnet nærmer seg ett år, er det sikkert ikke så farlig - og jeg forstår jo at ikke en snart-ettåring holder seg i ro....

Min er født i mars, mai og juni, så det har vært greit å holde dem i skyggen og i vogna første sommeren - og den neste har vi jo smurt dem, for da var de over året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...