Gå til innhold

Rehabilitering/attføring og satsforskjeller

Anbefalte innlegg

Gjest Todd
Skrevet

Jeg skjønner ikke meg ikke helt på ytelsene rehabiliteringspenger og attføringspenger. Noen får 1,8 ganger grunnlaget, mens andre får 2,4 ganger grunnlaget. Jeg har alltid fått 1,8 og lurer på hvorfor jeg ikke har fått 2,4... hva er kravet for å få det? Er det en lege som avgjør hvilken sats man har krav på? Kan man få tilbakebetalt om man har fått feil sats opp gjennom?

Gjest HottenTodd
Skrevet

Da er du nok noen år for gammel eller du har tjent for lite de tre foregående årene før du fikk tildelt attføring.

Kopi fra http://www.nav.no/page?id=291

Grunnlag for rehabiliteringspenger

Grunnlaget for rehabiliteringspenger er den inntekten rehabiliteringspengene regnes ut etter. Grunnlaget fastsettes ut fra pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, eller gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt i de tre siste årene før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Pensjonsgivende inntekt over 6 G (grunnbeløpet) regnes ikke med i grunnlaget for rehabiliteringspenger.

Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,8 ganger grunnbeløpet. Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet. Rehabiliteringspenger utbetales for 5 dager pr. uke.

Gjest Todd
Skrevet

Da er du nok noen år for gammel eller du har tjent for lite de tre foregående årene før du fikk tildelt attføring.

Kopi fra http://www.nav.no/page?id=291

Grunnlag for rehabiliteringspenger

Grunnlaget for rehabiliteringspenger er den inntekten rehabiliteringspengene regnes ut etter. Grunnlaget fastsettes ut fra pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, eller gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt i de tre siste årene før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Pensjonsgivende inntekt over 6 G (grunnbeløpet) regnes ikke med i grunnlaget for rehabiliteringspenger.

Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,8 ganger grunnbeløpet. Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet. Rehabiliteringspenger utbetales for 5 dager pr. uke.

Jeg er ikke for gammel, jeg er under 26...?

Gjest HottenTodd
Skrevet

Jeg er ikke for gammel, jeg er under 26...?

Da har du en god sak.

Kontakt NAV med en ankesak:-)

Si til om du trenger hjelp!

Gjest mandolina
Skrevet

Takk, jeg må høre med legen min og NAV om jeg kan ha krav på dette "ung ufør" ved rehabiliteringspenger.

Iflg. informasjon på NAV sine sider har du krav på å få rehabiliteringspenger etter beregningemåten for ung ufør.

Se denne siden:http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3871332

"Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Det gis barnetillegg til den som forsørger barn."

Hilsen

Gjest Todd
Skrevet

Iflg. informasjon på NAV sine sider har du krav på å få rehabiliteringspenger etter beregningemåten for ung ufør.

Se denne siden:http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3871332

"Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse mv.

Det gis barnetillegg til den som forsørger barn."

Hilsen

Ja, men i tillegg så må "alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert" være oppfyllt... det er her jeg er usikker. =)

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, men i tillegg så må "alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert" være oppfyllt... det er her jeg er usikker. =)

Ja, den formuleringen er ikke lett å tolke, eller den kan vel tolkes akkurart som saksbehandleren hos Nav vil.

Hilsen

Gjest Todd
Skrevet

Ja, den formuleringen er ikke lett å tolke, eller den kan vel tolkes akkurart som saksbehandleren hos Nav vil.

Hilsen

Tror du ikke at man må ha en slags legeattest på at kravet er oppfyllt? Og gå etter det?

Eller er man bare overlatt til de nesten ufaglærtes synsinger?

Gjest mandolina
Skrevet

Tror du ikke at man må ha en slags legeattest på at kravet er oppfyllt? Og gå etter det?

Eller er man bare overlatt til de nesten ufaglærtes synsinger?

Dokumentasjon fra lege eller spesialist er alltid viktig.

Hilsen

Skrevet

Da har du en god sak.

Kontakt NAV med en ankesak:-)

Si til om du trenger hjelp!

Jeg er i noe tilnærmet samme situasjon som Todd. Gikk først på rehabiliteringspenger og er nå over på yrkesrettet attføring. Da jeg ringte NAV for å høre om retten på "ung ufør" fikk jeg til svar at dette var forbeholdt de som var uføretrygdet og som aldri hadde vært i jobb eller hadde noen utsikter til å bli bra nok til å komme i jobb.

Stemmer dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...