Gå til innhold

Skal foreldre dele på utg. Polentur?

Anbefalte innlegg

Gjest Rød Martini
Skrevet

Ene avkommet her skal på den sedvandlige skoleturen til Polen (at de ikke kan finne på noe mer spennende en gang foresten)

Far og jeg bor ikke sammen. Turen koster nesten 4000.- uten lommepenger. Plikter far å betale halvparten eller må jeg betale alt selv?

Han betaler vanlig bidrag, kjøper ingen ting utenom.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Ene avkommet her skal på den sedvandlige skoleturen til Polen (at de ikke kan finne på noe mer spennende en gang foresten)''

Skam deg for å si noe slikt:( Turene til fangeleirene, er noe av det mest realistiske ungdom kan oppleve i forhold til andre verdenskrig!

Hva ville være mer spennende i dine øyne? En tur til syden?

Gjest togli
Skrevet

Hvis du har hovdomsorgen er det vel du som må betale dette selv. Hva som moralsk sett er riktig blir en annen sak....

Forresten kan jeg ikke begripe hva som er mer spennende enn å reise til Polen for å besøke konsentrasjonsleirene og ellers andre ting. Jeg lurer på hva du mener en spennende tur bør inneholde?

Datteren min går i 5.klasse og hun driver allerede og krysser fingrene for at hennes klasse skal få ta denne reisen når de går i 10. En fantastisk lærerrik tur man virkelig blir voksen på!

Skrevet

Bare for å ha nevnt det, så er det ikke mange plasser jeg heller skulle ha sett, enn leirene i Polen! Vårt kull fikk ikke anledning til å reise, og det er jeg lei meg for enda...

Gjest bikku
Skrevet

Skoletur som koster 4000 kr? Trodde ikke det var lov til å arrangere ting som krever foreldrebetaling i skolens regi? Ungene her drar med hvite busser, men jeg tror det er i foreldrenes regi, og at det meste er dugnadsfinansiert. Det er såvidt jeg vet ikke mulig å betale seg ut av dugnadene heller, så det betyr ofte trøbbel for de som har lange og travle dager.

Gjest Rød Martini
Skrevet

''Ene avkommet her skal på den sedvandlige skoleturen til Polen (at de ikke kan finne på noe mer spennende en gang foresten)''

Skam deg for å si noe slikt:( Turene til fangeleirene, er noe av det mest realistiske ungdom kan oppleve i forhold til andre verdenskrig!

Hva ville være mer spennende i dine øyne? En tur til syden?

Nå skal ikke disse på noen fangeleir!

De skal kjøre buss i fire dager (tur, retur) og så ha to dager de skal gå i byen på, besøke museum ol.

Det var heller ikke det jeg spurte om.

hidi, the scorpion
Skrevet

De skal kjøre buss i fire dager (tur, retur) og så ha to dager de skal gå i byen på, besøke museum ol.

Hvem skal ha best tur, du eller din datter?

Gjest Rød Martini
Skrevet

Hvem skal ha best tur, du eller din datter?

For det første så har jeg ikke sakt hverken sønn eller datter.

For det andre så synes avkommet selv at det virket svært slitsomt og bortkastet å kjøre i fire dager for å gå på museum og spise mat og hilse på andre ungdommer i to dager.

Men avkommet har alikavel etter god tid bestemt seg for å dra.

Derfor lurte jeg på det med betalingen. Det var faktisk det jeg har spurt om, ikke hva gud og hvermann synes om selve turen.

Om jeg eller min datter skal ha en fin tur?

Selvsakt så ønsker jeg en super tur for avkommet. Det er jo liksom derfor jeg engasjerer meg i hva som skal skje på en slik tur da.

Skrevet

Det aller beste er jo om dere har en såpass bra dialog at det går an å bli enig om å dele dette. Da må du jo først ta det opp med han.

Dersom dette ikke er mulig, kan du kanskje søke om særtilskudd/særbidrag gjennom trygdekontoret på slike store utgifter. Usikker på om dette gjelder kun helt spesielle ting. Det gjelder iallefall konfirmasjon, tannregulering og briller.. Vet ikke hvor mange ganger du kan søke om det.. Men hør med trygdekontoret, de kan hjelpe deg ifht. om hva du bør gjøre. Kan du søke særtilskudd (eller hva det heter), så ordner jo trygdekontoret den biffen, og du slipper krangelen med X. Lykke til! :)

Gjest Rød Martini
Skrevet

Det aller beste er jo om dere har en såpass bra dialog at det går an å bli enig om å dele dette. Da må du jo først ta det opp med han.

Dersom dette ikke er mulig, kan du kanskje søke om særtilskudd/særbidrag gjennom trygdekontoret på slike store utgifter. Usikker på om dette gjelder kun helt spesielle ting. Det gjelder iallefall konfirmasjon, tannregulering og briller.. Vet ikke hvor mange ganger du kan søke om det.. Men hør med trygdekontoret, de kan hjelpe deg ifht. om hva du bør gjøre. Kan du søke særtilskudd (eller hva det heter), så ordner jo trygdekontoret den biffen, og du slipper krangelen med X. Lykke til! :)

Takk songbirdy for det eneste svaret som inneholdt akkurat hva jeg spurte om :)

Jeg skal høre med trygdekontoret jeg. Tør ikke høre med x akkurat nå for nå driver han å få halvparten av konfirmasjonsutgiftene så jeg er redd han skal nekte å betale, eller bli i dårlig humør til konfirmasjonen.

(Skal jeg høre med ham så bør jeg være hundre prosent sikker på at summen skal deles i allefall)

Skrevet

Takk songbirdy for det eneste svaret som inneholdt akkurat hva jeg spurte om :)

Jeg skal høre med trygdekontoret jeg. Tør ikke høre med x akkurat nå for nå driver han å få halvparten av konfirmasjonsutgiftene så jeg er redd han skal nekte å betale, eller bli i dårlig humør til konfirmasjonen.

(Skal jeg høre med ham så bør jeg være hundre prosent sikker på at summen skal deles i allefall)

Ja, men du kan faktisk søke om slikt særtilskudd for konfirmasjon, det var en av de store utgiftene som ble konkretisert fra trygdekontoret. Så dersom han skaper seg vanskelig, syns jeg du bare skal skjære gjennom og si at det får bli på den "harde måten", at andre bestemmer hvordan det skal bli.... ;) (It's out of your hands)

Lykke til, det er en kamp mot slike som han, men du må ikke gi deg, og ikke fir på kravene av frykt for dårlig oppførsel på dagen. Det får han stå for selv!

Xen til en veninne av meg lagde et helv.. uka før konf. til datteren deres, han kranglet om filleting som var planlagt for lenge siden, bla. om plasseringen til nye partnere, meny osv osv. De nye partnerene laget ikke noe styr om plasseringen, men for HAN var dette en stor sak! Mange stygge ord ble sagt (av han), og da dagen kom klarte ikke hun å snakke med han en gang, men de klarte å holde maska for datterens skyld. De vekslet ikke et ord hele dagen, og min veninne sa hun holdt seg så langt unna han som hun kunne. Veldig trist, men man gjør så godt man kan for at det skal bli en bra dag for konfirmanten.

I dette tilfellet var konfirmanten klar over hva som hadde skjedd, og syns faren var en fullstendig idiot. Likevel ble dagen veldig fin. Men hva HAN gjør, må han stå for. Som regel klarer man å skape en fin dag fordi om det er konflikter. Lykke til! :)

Skrevet

Hvis du har hovdomsorgen er det vel du som må betale dette selv. Hva som moralsk sett er riktig blir en annen sak....

Forresten kan jeg ikke begripe hva som er mer spennende enn å reise til Polen for å besøke konsentrasjonsleirene og ellers andre ting. Jeg lurer på hva du mener en spennende tur bør inneholde?

Datteren min går i 5.klasse og hun driver allerede og krysser fingrene for at hennes klasse skal få ta denne reisen når de går i 10. En fantastisk lærerrik tur man virkelig blir voksen på!

''Forresten kan jeg ikke begripe hva som er mer spennende enn å reise til Polen for å besøke konsentrasjonsleirene og ellers andre ting. Jeg lurer på hva du mener en spennende tur bør inneholde?''

Helt enig med deg. Og en annen ting: Det er jo nye klasser som reiser hvert år, så behovet for forandring er vel kanskje ikke det største:-)

Skrevet

Hva mener du med skoletur til Polen? Er det en foreldrearrangert tur eller en skolearrangert tur?

Skolen har ikke lov til å arrangere turer som elevene/foreldrene må betale selv, selvom flertallet, eller alle foreldrene sier de syns det er greit. Om det er foreldrene som legger opp til en tur for klassen i ferier og på fridager kan selvsagt ikke skolen blande seg inn i det,

Skrevet

Hvis dette er en skoletur, som du skriver, behøver du ikke tenke på hvem som skal betale. Det kan du forlange at skolen gjør. De må betale hvis det er en tur de arrangerer. De har ikke lov til å be foreldrene betale. De kan heller ikke utelukke avkommet ditt fra turen pga manglende betaling. Og du slipper diskusjoner med din forhenværende om fordeling av utgifter.

fei1365380229
Skrevet

Min sønn var der i fjor. Han syns det var kjempekjedelig. Han syns badeland i Berlin var morsomt, men at bussturen og alt det rundt leirene var slitsomt.

Han var alt for ung, og nå driver dem og skal ha en ny tur for min yngste sønn og læreren driver og presser på selvom det ikke er lov :-(

Gjest Rød Martini
Skrevet

Hva mener du med skoletur til Polen? Er det en foreldrearrangert tur eller en skolearrangert tur?

Skolen har ikke lov til å arrangere turer som elevene/foreldrene må betale selv, selvom flertallet, eller alle foreldrene sier de syns det er greit. Om det er foreldrene som legger opp til en tur for klassen i ferier og på fridager kan selvsagt ikke skolen blande seg inn i det,

Jeg skjønner hva du mener, jeg vet at skolen ikke har lov å sette opp turer som koster for foreldrene, og at foreldrene selv skal arrangere slikt.

Men alikavel så er det jo et press på at slikt skjer. Det heter seg at turene ikke er arrangert gjennom skolen, men alle klassene drar hvert år på en slik tur.

Vi kan jo la vær å delta, men da blir jo ungdommen sittende igjen på skolen i et annet klassetrinn. Og vi kan jo selvsakt ikke nekte barnet å dra sammen med alle sine om det koster aldri så mye.

Så problemet er ikke at det er en tur og at ungdommen vil dra, jeg betaler gjerne for alt som gir ungdommen noe positivt. Jeg har allerede satt inn nært fire tusen på reisekontoen til klassen.

Men jeg lurer altså på om far er "pliktig" til å delta i slike opplegg økonomisk.

Jeg er jo på en måte pliktet til å betale og sende avgårde ungdommen. (selv om jeg jo gjør dette med glede hvis ungdommen ønsker å dra)

Gjest togli
Skrevet

Min sønn var der i fjor. Han syns det var kjempekjedelig. Han syns badeland i Berlin var morsomt, men at bussturen og alt det rundt leirene var slitsomt.

Han var alt for ung, og nå driver dem og skal ha en ny tur for min yngste sønn og læreren driver og presser på selvom det ikke er lov :-(

Jøss, en tiendeklasse jeg kjenner, var der i høst. Alle snakket om den fantastiske turen de aldri ville glemme. Nå er jo turene ulikt opplagt og den klassen jeg kjenner til, bodde f.eks. i gamlebyen i Krakow og i Praha. De hadde et supert opplegg for turen og klassen ble veldig sammensveiset.

Jeg tror nok en slik tur betinger at den er godt forberedt og styrt av voksne. På den turen jeg snakker om, var det foreldre som var reiseledere.

fei1365380229
Skrevet

Jøss, en tiendeklasse jeg kjenner, var der i høst. Alle snakket om den fantastiske turen de aldri ville glemme. Nå er jo turene ulikt opplagt og den klassen jeg kjenner til, bodde f.eks. i gamlebyen i Krakow og i Praha. De hadde et supert opplegg for turen og klassen ble veldig sammensveiset.

Jeg tror nok en slik tur betinger at den er godt forberedt og styrt av voksne. På den turen jeg snakker om, var det foreldre som var reiseledere.

Det var det her også, men min sønn er veldig umoden og det er stor forskjell på jenter og gutter på denne alderen. Nå er min sønn spesielt umoden altså, så jeg skjønner at sikkert de fleste andre har mye utbytte av en sånn tur.

Vi måtte betale 5000 kroner for denne turen og ble jo litt skuffet over at han fikk så lite utbytte av dette.

Gjest togli
Skrevet

Det var det her også, men min sønn er veldig umoden og det er stor forskjell på jenter og gutter på denne alderen. Nå er min sønn spesielt umoden altså, så jeg skjønner at sikkert de fleste andre har mye utbytte av en sånn tur.

Vi måtte betale 5000 kroner for denne turen og ble jo litt skuffet over at han fikk så lite utbytte av dette.

Det kan jeg godt forstå.

Jeg tror også man må være moden nok for å kunne ha utbytte av en slik tur.

Siden skolene ikke har lov å arrangere turer som er foreldrebetalte, så blir det foreldrene som må arrangere slike turer. I prinsippet mener jeg dette blir galt. Det spiller ingen rolle for elevenes ve og vel om turen er i skolens eller foreldrenes regi og beløpet hver familie må ut med er det samme. Sånn sett mener jeg slike turer er en uting. På den annen side ser jeg verdien av slike turer også.. Ikke lett det der...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...