Gå til innhold

Skal foreldre dele på utg. Polentur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, jeg vet at skolen ikke har lov å sette opp turer som koster for foreldrene, og at foreldrene selv skal arrangere slikt.

Men alikavel så er det jo et press på at slikt skjer. Det heter seg at turene ikke er arrangert gjennom skolen, men alle klassene drar hvert år på en slik tur.

Vi kan jo la vær å delta, men da blir jo ungdommen sittende igjen på skolen i et annet klassetrinn. Og vi kan jo selvsakt ikke nekte barnet å dra sammen med alle sine om det koster aldri så mye.

Så problemet er ikke at det er en tur og at ungdommen vil dra, jeg betaler gjerne for alt som gir ungdommen noe positivt. Jeg har allerede satt inn nært fire tusen på reisekontoen til klassen.

Men jeg lurer altså på om far er "pliktig" til å delta i slike opplegg økonomisk.

Jeg er jo på en måte pliktet til å betale og sende avgårde ungdommen. (selv om jeg jo gjør dette med glede hvis ungdommen ønsker å dra)

''Vi kan jo la vær å delta, men da blir jo ungdommen sittende igjen på skolen i et annet klassetrinn. Og vi kan jo selvsakt ikke nekte barnet å dra sammen med alle sine om det koster aldri så mye.''

Det er nettopp det som er problemet. Ingen "normale" foreldre vil nekte sine barn å bli med på turer som blir arrangert for klassen. Det er nettopp det de spiller på, disse ildsjelene av noen foreldre som ivrer for turene. Veldig mange sliter med å betale for disse turene, men gjør det selvom de egentlig ikke har råd.

Noen må slå i bordet! Skolen har ikke lov til å arrangere foreldrebetalte turer i skoletiden. Og det er tydeligvis i skoletiden, siden de som ikke kan være med blir plassert på et annet trinn.

På ungdomsskolen her i bygda er det slutt på foreldrebetalte turer i skoletiden, etter at noen tok bladet fra munnen for noen år siden, og sa tydelig i fra.

Skrevet

Vet ikke om han er pliktig, men jeg husker at vi betalte halvparten av turen.

Ser på dette som ekstraordinære utgifter. Bidraget skal jo bare dekke vanlig utgifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...