Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en ATV rett før påske. Alle papirer ble ordnet, og foreldrene til gutten som solgte kjøretøyet skulle sende de inn neste dag.

Da vi ikke har mottatt omregistreringspapirer enda, ringte jeg biltilsynet, og de kunne fortelle at papirene var avvist, da foreldrene til gutten ikke kunne underskrive på vegne av ham. Biltilsynsdamen kunne også fortelle at de ikke hadde noen sanksjonsmulighet overfor den tidligere eieren, hvis han ikke underskrev og sendte inn papirene.

Så hva gjør vi nå da hvis jeg ikke får den tidligere eieren til å skrive under. Og hvordan stiller saken seg hvis noe skjer med ATV`en. At sønnen vår kjører på noen eller lignende.Vi har selvfølgelig forsikret den.

Jeg skal sende en sms til den tidligere eieren, og håper selvfølgelig at dette ordner seg, men slik in worst case.

Noen som har noe svar.

Skrevet

Kunne ikke guttens foreldre skrive under? Hvorfor ikke?

De SKAL sammen med gutten påføre sin underskrift som da viser at de samtykker i at gutten selger sin sykkel. Dette har jo da selvfølgelig med at han ikke er myndig ennå.

Jobber selv på Staten vegvesen og avviser daglig slike eierskifte meldinger pga at ene eller ingen av foreldrene har skrevet under. Dette gjøres i henhold til loven, og den må vi følge.

Nå er det desverre sånn at det er opp til Kjøper og selger å ordne opp seg imellom, og ikke Vegvesenet, til det eier vi ikke ressurser. Kan kansje virke litt knotete men sånn er nå engang reglene.

Men syntes det da var rart at dere ikke har hørt noe fra vegvesenet om at det har blitt avvist? Det er vanlig prossedyre ( iallefall der jeg jobber ) å skrive brev med grunnlag for avvisningen.

Skrevet

Kunne ikke guttens foreldre skrive under? Hvorfor ikke?

De SKAL sammen med gutten påføre sin underskrift som da viser at de samtykker i at gutten selger sin sykkel. Dette har jo da selvfølgelig med at han ikke er myndig ennå.

Jobber selv på Staten vegvesen og avviser daglig slike eierskifte meldinger pga at ene eller ingen av foreldrene har skrevet under. Dette gjøres i henhold til loven, og den må vi følge.

Nå er det desverre sånn at det er opp til Kjøper og selger å ordne opp seg imellom, og ikke Vegvesenet, til det eier vi ikke ressurser. Kan kansje virke litt knotete men sånn er nå engang reglene.

Men syntes det da var rart at dere ikke har hørt noe fra vegvesenet om at det har blitt avvist? Det er vanlig prossedyre ( iallefall der jeg jobber ) å skrive brev med grunnlag for avvisningen.

Sønnen står som eier i papirene. Og han er myndig. Men han var bortreist da vi hentet kjøretøyet, så da skrev foreldrene tydligvis under for ham. Men siden han står som aleneeier, måtte han også egenhendig skrive under ifølge biltilsynet. Og det er jo greit det.

Men hva gjør vi da hvis han ikke sender inn papirene. Og hvordan stiller det seg rettsmessig i forhold til ulykker. Kan ikke sønnen min bruke kjøretøyet siden vi ikke har vognkort i vårt navn?

Skrevet

Sønnen står som eier i papirene. Og han er myndig. Men han var bortreist da vi hentet kjøretøyet, så da skrev foreldrene tydligvis under for ham. Men siden han står som aleneeier, måtte han også egenhendig skrive under ifølge biltilsynet. Og det er jo greit det.

Men hva gjør vi da hvis han ikke sender inn papirene. Og hvordan stiller det seg rettsmessig i forhold til ulykker. Kan ikke sønnen min bruke kjøretøyet siden vi ikke har vognkort i vårt navn?

Glemte å si at vi ikke har fått noen tilbakemelding fra biltilsynet. Ringte selv da jeg ikke hørte noe.

Skrevet

da skjønner jeg bedre:)

Ved å gi en av foreldrene fullmakt ( da gjerne den som allerede har skrevet under ) som man gjerne kan faxe eller maile ( scanne ) direkte til biltilsynet og sammen med en kopi av et legitimasjon, så skal det være null problem.

kjøretøyet er forsikret ja:) men siden det er en stund siden dere skulle ha registrert den, så hadde jeg tatt kontakt med forsikringsselskapet og bedt dem sende erklæringsnr opp igjen til databasen til biltilsynet da den faller ut etter 3 uker for å ikke fylle opp serverene.

Syntes det er slepphendt av det respektive biltilsyn å ikke gi noen form for tilbake melding. Der jeg jobber skriver vi alltid brev tilbake til begge ( kjøper og selger ) med grunn for at det har blitt avvist.

Skrevet

da skjønner jeg bedre:)

Ved å gi en av foreldrene fullmakt ( da gjerne den som allerede har skrevet under ) som man gjerne kan faxe eller maile ( scanne ) direkte til biltilsynet og sammen med en kopi av et legitimasjon, så skal det være null problem.

kjøretøyet er forsikret ja:) men siden det er en stund siden dere skulle ha registrert den, så hadde jeg tatt kontakt med forsikringsselskapet og bedt dem sende erklæringsnr opp igjen til databasen til biltilsynet da den faller ut etter 3 uker for å ikke fylle opp serverene.

Syntes det er slepphendt av det respektive biltilsyn å ikke gi noen form for tilbake melding. Der jeg jobber skriver vi alltid brev tilbake til begge ( kjøper og selger ) med grunn for at det har blitt avvist.

Kjempeflott. Det skal jeg gjøre. Så håper jeg at det ordner seg på et vis. Han kan jo ikke være interessert i å sitte med papirene på kjøretøyet, da det isåfall blir han som får årsavgiften.

Skrevet

Kjempeflott. Det skal jeg gjøre. Så håper jeg at det ordner seg på et vis. Han kan jo ikke være interessert i å sitte med papirene på kjøretøyet, da det isåfall blir han som får årsavgiften.

Han er nok ikke intressert i det nei:)

Det ordner seg nok, bare man får dokumentasjonen i orden:) Litt innviklet og tungvint kansje, syntes jeg dog... men sånn er det nå engang i papirskuffe norge;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...