Gå til innhold

trydgespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest helt blank på trygd
Skrevet

Det var litt dødt på forumet trydgespørsmål, så jeg håper noen her på åpent kan hjelpe meg med svar.

Lurer på om noen kan hjelpe. Jeg lurer på om min far trenger litt push-hjelp for å komme på det rette sporet.

Han har vært selvstendig næringdrivende, men er for tiden for syk til å jobbe. Han har slitt med helsa i flere år nå, og vært av og på sykemelding og attføring. Han nærmer seg 60år.

Kan han førtidspensjonere seg, eller lønner det seg å blir uføretrygdet? Eller er det noe annet han trenger? Jeg vet at han iallefall er for syk til å jobbe, men presser seg selv.

Hvordan skal vi gå frem for å få hjelp til ham? Om noen kan gi meg en liten liste av hva som må gjøres ville det ha vært kjempegreit.

Hvor starter man, rett og slett

Skrevet

Eg kan desverre ikkje svare deg, slike saker er som oftest ganske kompliserte greier.

Og det blir enda vanskeligere når han har vært selvstendig næringsdrivende, førtidspensjon og/eller uføretrygd er nok ingen gunstig løsning om en tenker reint økonomisk.

Det beste ville vært (økonomisk) om han kunne gå av med AFP (avtalefestet pensjon) ved fyllte 62,5 år, men det er han vel for syk til?

Kanskje du kan få hjelp her:

http://www.jussbuss.no/

Skrevet

For å få førtidspensjon må han ha en privat pensjonsavtale, som gjelder fra han fyller seksti. Får han pensjon fra folketrygden er det uførepensjon.

Det er strenge krav for å få uførepensjon, det er ikke nok at han ikke lenger kan fortsette som selvstendig næringsdrivende, han må heller ikke kunne ha en annen jobb.

Rent prinsipielt kan han hente ned skjemaet fra nav sine sider, fylle ut og levere søknaden, og være ferdig med det. Nav henter inn de opplysningene de trenger fra fastlegen og ev. spesialister han har vært i kontakt med.

En mer naturlig måte er vel å kontakte fastlegen og diskutere spørsmålet med han, og/eller be om et møte på nav for å se hvilke muligheter som finnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...