Gå til innhold

Snart eksamen

Anbefalte innlegg

Gjest rusky
Skrevet

Jeg bruker rundt 13 timer hver dag til å lese til eksamen, noe jeg har fått inntrykk av er ganske mye.(Og 10 timer på studier til vanlig..) Men stoffet er utrolig tungt for meg(og ikke noe jeg interesserer meg særlig for heller)

Jeg kan bruke ukesvis på å lese over noe, men det vil bare ikke sitte fast i hukommelsen virker det som. Noe gjør det så klart.

Så som oftest prøver jeg og lære meg ting utenat(nesten) og det er ganske tungt når man går på høyskolenivå.

Hører stadig om folk som kan lese over ting 1-2 ganger og få gode karakterer. Men jeg lærer kanskje saktere enn de fleste, kunne hverken klokka eller alfabetet før jeg gikk på ungdomskolen. Har det alltid travelt med å lære meg ting..vil helst kunne alt...i går, men tiden det tar og lære seg ting er utrolig kjedelig og lang.

Ikke kan jeg være på forelesninger heller, fordi jeg får ikke med meg ting, jeg må lese det selv, og har en lei tendens til å henge meg opp i detaljer, og går glipp av helheten.

Blir smågal av meg selv....

Er dette vanlig, flere som sliter med det samme? Burde jo bare hatt A'er sånn som jeg studerer...hehe

Skrevet

Folk er veldig forskjellige. Noen kan bare scanne en tekst med blikket, så hukser de alt, mens andre må lese mange ganger de husker halvparten av teksten. 13 timer er altfor mye å bruke pr dag til studier, uansett hva slags nivå man befinner seg på. Det er faktis usunt å bruker mer enn 8-9 timer, fordi hjernen blir overarbeidet, selv om man ikke har fått med seg det man leste. Dermed blir man utsatt for mer stress, mindre hvile og livskvaliteten blir gjerne redusert.

Skrevet

Rådet vi fikk da jeg studerte var å lese innholdsfortegnelsen (eller heter det noe annet?) i bøkene. Der får du med deg hva som er de viktigste punktene. Særlig nå som eksamen nærmer seg tror jeg det er lurt, du trenger å få litt oversikt over helheten, ikke fordype deg i små detaljer.

Skrevet

Jeg tenker at det må være mulig å effektivisere lesingen. Det finnes mange gode bøker om studieteknikk.

Selv synes jeg fargekoder med textmarker er veldig bra. Oransje for viktige stikkord, rosa for forklaringer og andre viktige ting. Gult for eksempler. Blått for overskrifter. Grønt for lovhenvisninger. Gjør det mye lettere å repetere teksten etterpå. Boken Memo synstes jeg dog var vanskelig å omsette til praksis, men jeg skal gjøre et forsøk til. . Men det å være mentalt tilstede er viktig, har selv vanskelig for å konsentrere meg.

Dersom du gikk på forelesning og repeterte etterpå tror du ikke du vil huske det da? Du kan også si fra til foreleser at du har hukommelsesproblemer, og be om å få ta opp forelesningen på en mp3 spilller f.eks.

Et annet tips er også å lese inn notatene sine og lytte til de. Slik at man bruker flere sanser for å få inn stoffet.

Skrevet

Jeg tenker at det må være mulig å effektivisere lesingen. Det finnes mange gode bøker om studieteknikk.

Selv synes jeg fargekoder med textmarker er veldig bra. Oransje for viktige stikkord, rosa for forklaringer og andre viktige ting. Gult for eksempler. Blått for overskrifter. Grønt for lovhenvisninger. Gjør det mye lettere å repetere teksten etterpå. Boken Memo synstes jeg dog var vanskelig å omsette til praksis, men jeg skal gjøre et forsøk til. . Men det å være mentalt tilstede er viktig, har selv vanskelig for å konsentrere meg.

Dersom du gikk på forelesning og repeterte etterpå tror du ikke du vil huske det da? Du kan også si fra til foreleser at du har hukommelsesproblemer, og be om å få ta opp forelesningen på en mp3 spilller f.eks.

Et annet tips er også å lese inn notatene sine og lytte til de. Slik at man bruker flere sanser for å få inn stoffet.

Samt pauser. Les tre kvarter til maks en time og ta en god pause på et kvarter. 10 - 13 timer dagen må vanskelig bli effektivt tenker jeg. Men det kan sikkert gå for en periode.

Pepp Norge har også en cd pakke man kjøpe for å bruke i forbindelse med eksamen.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Har du mulighet til å lese sammen med noen slik at dere gjenforteller for hverandre og spør etter viktige ting? Jeg syns det er en god måte å gå gjennom stoffet på.

Skrevet

Det kan virke som om du har en læringsstrategi som ikke er så konstruktiv på høgskolenivå. Det er viktig å jobbe med å få tak i innhold, viktige poenger, hva som teksten søker å formidle - ikke lære tekst "utenat" eller få med seg alle detaljer. Still deg selv spørsmål om hvorfor dette temaet er en del av pensum, hvorfor forfatteren bruker tid på nettopp dette poenget osv.

Problemet ligger vel både i at faget ikke engasjerer deg så mye, samt at læringsstilen din ikke er så konstruktiv.

Du jobber svært mange timer dersom dette er effektiv studietid du oppgir. Etter eksamen ville jeg brukt tid på å diskutere studieteknikk og få hjelp til endret læringsstil før neste semester starter.

Lykke til på eksamen :-)

Skrevet

Du har fått flere konstruktive svar under her, støtter meg til dem.

Ville bare ønske deg lykke til på eksamen, og lykke til med å endre læringsstrategi og effektivisere lesingen din neste semester!

Skrevet

Sånn hadde jeg det på VGS. Fikk ikke med meg det jeg leste, og da gikk det dårlig på prøver/eksamen, hadde også kanskje noe med at det ikke interesserte meg så mye. Men nå går jeg på skole igjen og jeg får faktisk med meg det lærerne sier. Det meste hvertfall:p Men det har kanskje med at nå MÅ jeg lære det, og jeg har selv valgt yrket.

Gjest Jabbadabbaduuuu
Skrevet

Hva er innholdet i det som skrives og hvorfor er det viktig? Forsøke å se det fra andre vinkler ved å sitte med gamle eksamensoppgaver og forsøke å besvare mens man leser.

Min metode når jeg går for en A; skumlese kapitler og så ha kollokvie.

Alltid gå på forelesning, fordi noe sitter når man begynner å lese.

Deretter skrive kapittelett raskt. Deretter lage tankekart av kapitlene. Deretter sitte igjen med en halv a5 side tankekart for hvert kapittel. Gå turer i marka siste uken, med disse små tankekartene.

Paralellt; se på gamle eksamensoppgaver og forsøk å sette opp disposisjoner på hva du ville hatt med hvis du skulle besvare.

Lære godt den eksamensformen de vil du skal benytte, feks med innledning, problemstilling, begrepsavklaring, drøftingsdel og avslutning, slik at dette kommer automatisk på eksamen.

Sørg for å ha noen gode venner du leser med, slik at pausene blir hyggelige.

På kvelden når du er sliten; drikke kaffe med andre som også har lest og snakk om pensum.

Ja....dette gjør jeg dersom jeg går for A.

Ellers forsøker jeg alltid å skrive kapittelene, og så lage tankekart, samt å se på gamle eksamensoppgaver.

Poenget er forståelsen. Ikke detaljene. Se på overskrifter, sammenhenger osv....

Lykke til :-)

Gjest minnah
Skrevet

Selv har jeg aldri klart å lære noe på høyere nivå uten å skrive notater av det jeg leser. Lange avhandlinger, gjerne tegne hjernekart, og lage nye notater av dette igjen. Tegne og foklare, piler, farger og rammer.

For ting jeg absolutt ikke har klart å få inn, har jeg laget teite huskeregler. Banalt eksempel - for å huske de 5 største byene i et land, har jeg laget et ord av første bokstav i bynavnene.

Gjest Jabbadabbaduuuu
Skrevet

Selv har jeg aldri klart å lære noe på høyere nivå uten å skrive notater av det jeg leser. Lange avhandlinger, gjerne tegne hjernekart, og lage nye notater av dette igjen. Tegne og foklare, piler, farger og rammer.

For ting jeg absolutt ikke har klart å få inn, har jeg laget teite huskeregler. Banalt eksempel - for å huske de 5 største byene i et land, har jeg laget et ord av første bokstav i bynavnene.

Ja. Chunking heter det, veldig nyttig. Særlig for teite detaljer man bare må ha med.

En annen metode er jo også å se for seg et hus, med ulike rom med "ting" inni. :-)

Skrevet

Hva er innholdet i det som skrives og hvorfor er det viktig? Forsøke å se det fra andre vinkler ved å sitte med gamle eksamensoppgaver og forsøke å besvare mens man leser.

Min metode når jeg går for en A; skumlese kapitler og så ha kollokvie.

Alltid gå på forelesning, fordi noe sitter når man begynner å lese.

Deretter skrive kapittelett raskt. Deretter lage tankekart av kapitlene. Deretter sitte igjen med en halv a5 side tankekart for hvert kapittel. Gå turer i marka siste uken, med disse små tankekartene.

Paralellt; se på gamle eksamensoppgaver og forsøk å sette opp disposisjoner på hva du ville hatt med hvis du skulle besvare.

Lære godt den eksamensformen de vil du skal benytte, feks med innledning, problemstilling, begrepsavklaring, drøftingsdel og avslutning, slik at dette kommer automatisk på eksamen.

Sørg for å ha noen gode venner du leser med, slik at pausene blir hyggelige.

På kvelden når du er sliten; drikke kaffe med andre som også har lest og snakk om pensum.

Ja....dette gjør jeg dersom jeg går for A.

Ellers forsøker jeg alltid å skrive kapittelene, og så lage tankekart, samt å se på gamle eksamensoppgaver.

Poenget er forståelsen. Ikke detaljene. Se på overskrifter, sammenhenger osv....

Lykke til :-)

Går du ikke alltid inn for å gjøre det beste du kan på en eksamen?

Gjest Jabbadabbaduuuu
Skrevet

Går du ikke alltid inn for å gjøre det beste du kan på en eksamen?

Nei, noen ganger er det nok for meg å bestå :-) Det er så mange eksamener at jeg rett og slett ikke kommer til å orke å studere hvis jeg gjorde det. Da leser jeg bare for å stå, eller for å få en c f. eks.....Så blir jeg heller gledelig overrasket hvis det går bedre :-)

Å gå for A i 6 år, er ikke noe for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...