Gå til innhold

Snu døgnet?

Gjest fmss

Anbefalte innlegg

Babyen min er 6 uker gammel, til nå har hun mest vært et nattedyr, har hatt to lange soveperioder tidlig på dag, så gradvis fra sent på ettermiddagen til sene kvelden har hun blitt mer og mer urolig, og sovet kortere perioder, toppen en time. Av og til hatt roteperioder der hun kunne holde det gående til 3 om natta, men så sov hun lenge, kanskje 5-6 timer.

Så var det ei natt nå nylig hun plutselig sov hele natta! Våkna i femtia for å få pupp, så sovna hun igjen og våkna i nitida. Utrolig deilig!

Så håpte jeg det skulle bli sånn neste natt, resten av dagen var hun utrolig rolig og sov i lengre perioder, men til natta våkna hun hver time.

Nå i dag derimot har hun vært urolig fra tidlig på dagen. Vanligvis sover hun lenge tidlig på dag, men i dag har hun sovet toppen en time av gangen før hun ville ha mat.

Nå var hun grinete i femtia og jeg prøvde å gi pupp, hun spiste jo en del, fra begge pupper, men så ble hun grinete, og jeg styrte en stund med henne, plutselig sovna hun i fanget mitt og jeg la henne i vogna, hun våkna litt opp et par ganger, men sovna igjen like fort, og har nå sovet i 2-3 timer.. Er hun i ferd med å snu døgnet? Hadde vært kjekt om hun sov lengre perioder på kvelden/natta, i stedet for å holde det gående med skriking hele natta. Selv om det er kjekt at hun sover lenge på dag, da jeg får gjort litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi null underholdning om natta. Minst mulig lys. Minst mulig snakk. Kun det helt nødvendige av pupp. Styrer hun bare, kan mor forlate åstedet og far overta. Det funker som regel bedre.

På dagen går det jo an å førsøke å vekke henne/holde henne litt våken på ønskelige tidspunkt.

Innfør gjerne et fast kveldsritual til et fast tidspunkt som hjelper til med å skille mellom natt og dag.

Noen kjører døgnrytme veldig strikt nesten fra første dag. Andre foretrekker å ta det mer etter som det kommer. Barn er selvsagt svært forskjellige på dette området. Noen kan lett styres. Med andre kan et strikt regime fort koste mer enn det smaker.

Jeg tror generasjonen over oss var litt mindre sentimentale og litt flinkere til å skaffe seg nattesøvn.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 6 mnd gammel baby

Ikke la henne sove lenger enn 3-4 timer sammenhengede på dagen. Ellers enig med Pie Lill. Lite stimuli på natta er viktig. Ikke prat, ikke lys, ikke skifte bleie om det ikke er bæsj eller vått igjennom.

Kan hende hun har økedøgn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flerbarns-mor

Hadde det samme problemet med ett av mine barn. Han holdt på hele natta i en uke. Gubben og jeg sov på skift, og holdt på å bli sprø. Til slutt ringte jeg helsesøster som ga følgende råd.

Hold ungen så mye våken som mulig på dagtid. Etter mat sovner jo ungen momentant, men vekk igjen etter en times, og hold det våkent. Sovner han igjen så vekk han og hold oppmerksomheten fanget, med lyd og bevegelse. Det hørtes brutalt ut, men det funket. Den kvelden var ungen så trøtt at han sovnet som en stein, og sov natta igjennom, Samme gjorde vi dagen etter, og deretter var han kurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme problemet med ett av mine barn. Han holdt på hele natta i en uke. Gubben og jeg sov på skift, og holdt på å bli sprø. Til slutt ringte jeg helsesøster som ga følgende råd.

Hold ungen så mye våken som mulig på dagtid. Etter mat sovner jo ungen momentant, men vekk igjen etter en times, og hold det våkent. Sovner han igjen så vekk han og hold oppmerksomheten fanget, med lyd og bevegelse. Det hørtes brutalt ut, men det funket. Den kvelden var ungen så trøtt at han sovnet som en stein, og sov natta igjennom, Samme gjorde vi dagen etter, og deretter var han kurert.

Men jeg har hørt at det ikke er så lurt, at søvn avler søvn, og når babyen er så liten har den sin egen rytme? Nå virker det som om hun har snudd døgnet selv, i hele går våknet hun hver time og ville ha pupp, så var hun litt urolig - fordi hun var trøtt tydeligvis da, avviste puppen på slutten, og sovna straks jeg la henne i fanget... Slik holdt hun det gående til halv syv, da sov hun til 23, var så urolig etter pupp og stell, men sovna i halv ett tia og våkna for pupp kl 4, sovn så ti over 4 faktisk og våkna halv syv, og sov så til halv ti igjen.... Etter det har hun våknet hver time omtrent.

Håper hun fortsetter sånn...

Jeg har hørt et annet sted at man bør vekke babyen om hun sover mer enn 3-4 timer på dagtid, men dette er det hun toppen sover, kanskje 5-6 timer en sjelden gang på natta, så en time er kanskje nok? Hvis jeg er ute og triller og handler, da sover hun gjerne lenger enn en time, da gjerne 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...