Gå til innhold

svigerfar som alltid skal kommentere...

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26
Skrevet

Svigerfaren min er en grei fyr, hjelpsom og snill, men han har en side ved seg som jeg misliker, nemlig at han skal kommentere hver minste ting, og blande seg borti saker han ikke har noe med. Jeg lurer pà om det ligger dominans bak det han sier... Han hadde jo en sjefs stilling i jobben, og er visst vant til à fortelle folk hva de skal gjòre og ikke gjòre. Dette har han overfòrt i sitt private liv ogsà.

Jeg hadde kjòpt meg et pent hvitt linskjòrt, jeg la merke til at man kunne se konturene av làrene mine sàvidt i et bestemt lys, men jeg sà ikke pà det som vulgaert akkurat. Da svigerfar sà meg i dette skjòrtet, fikk jeg hòre at slik kunne jeg ikke gà! Det passet seg aerlig talt ikke, men om jeg brukte det kun hjemme, var det greit. Jeg svarte at jeg allerde har brukt det ute, og han ristet bare oppgitt pà hodet... Jeg màtte da tenke pà alle mennene som sà det!

Vi hadde en familesammenkomst, og vi var alle lettere pyntet. jeg hadde pà meg en topp som var litt utringet, og da det skulle tas bilder, presterer han à holde en serviett fremom meg, liksom for à skjule utringingen min... Han ler litt, som at han tuller, og tar bort servietten da svigermor reagerer...

Jeg kunne ramset opp mye mer, men er ikke ut etter à henge han ut heller. Men han har alltid en eller flere kommentarer à komme med, skal fortelle meg hvordan jeg skal kle meg, hva jeg bòr gjòre og ikke gjòre... Jeg mener at dette er noe han ikke har noe med, og han kan holde sine meninger for seg selv i blant. Han er slik til flere ogsà, sà det handler ikke kun om meg dette.

Jeg kommer til à ta opp dette med han, for jeg synes det har gàtt for langt. Men hvordan skal jeg gjòre det? Jeg er ikke flink til konfrontasjoner... Er det vanlig at svigerfedre henger seg opp i slike ting?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

4

• mrxx

3

• Lillemus

2

• GeirB

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg må bare riste på hode av slik tullete oppførsel. Du får si det til han i klartekst og be han holde kjeft om ting han ikke har noe med. Så får han heller bli så sur han bare vil.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at svigerfedre henger seg opp i sånt. Han har ikke noe med hvordan du går kledt. At han tenker sitt, er greit (det er tross alt en generasjon i mellom), men å kommentere din påkledning er direkte uhøflig.

Neste gang han kommenterer klærne dine, så sier du rett ut: "Jeg vil ha meg frabedt at du kommenterer mine klær, det oppfatter jeg som veldig uhøflig og ubehagelig."

Skrevet

Be mannen din om å gi sin far kraftig beskjed om å kutte ut å blande seg i hans kones påkledning. Jeg hadde fått bakoiversveis om min svigerfar hadde begynt å sånn overfor meg.

Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om du imøtekommer hans ønsker.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om du imøtekommer hans ønsker.

Mener du virkelig at hun skal forandre klesstil for å tekkes sin svigerfar?

Hvis det er greit at han bestemmer hva hun skal kle seg i, hva mer syns du han skal få bestemme?

Skrevet

Mener du virkelig at hun skal forandre klesstil for å tekkes sin svigerfar?

Hvis det er greit at han bestemmer hva hun skal kle seg i, hva mer syns du han skal få bestemme?

Hun bor i et annet land, som sikkert har annerledes kleskultur enn Norge. Hva som regnes som respektabel bekledning kan også variere fra familie til familie. Jeg har ikke noe problem med å tilpasse meg de menneskene jeg er glad i og bryr meg om.

Så lenge ønskene hans ikke skader henne på noen måte eller er direkte frihetshemmende, så ser jeg ikke problemet.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hun bor i et annet land, som sikkert har annerledes kleskultur enn Norge. Hva som regnes som respektabel bekledning kan også variere fra familie til familie. Jeg har ikke noe problem med å tilpasse meg de menneskene jeg er glad i og bryr meg om.

Så lenge ønskene hans ikke skader henne på noen måte eller er direkte frihetshemmende, så ser jeg ikke problemet.

Bor hun i et annet land? Det stod ikke noe om det i innlegget?

Det er klart at kulturforskjeller finnes. Likevel synes jeg ikke det tar seg ut at en svigerfar forsøker å forandre på svigerdatterens påkledning. Og påkledningen kan ikke ha vært så veldig ekstrem, siden svigermoren også reagerte på at han prøvde å skjule henne med servietten.

Skrevet

Bor hun i et annet land? Det stod ikke noe om det i innlegget?

Det er klart at kulturforskjeller finnes. Likevel synes jeg ikke det tar seg ut at en svigerfar forsøker å forandre på svigerdatterens påkledning. Og påkledningen kan ikke ha vært så veldig ekstrem, siden svigermoren også reagerte på at han prøvde å skjule henne med servietten.

Hun bor i Spania.

Jeg synes selvfølgelig ikke man skal la andre detaljstyre livet sitt. Men å imøtekomme den eldre generasjonen på enkelte ting når man er på besøk der, det ser jeg faktisk ikke noe problem med.

Det finnes et tid og sted for alt. Det er ikke i alle sammenhenger man absolutt skal "hevde sin rett samme hva".

Skrevet

Hun bor i Spania.

Jeg synes selvfølgelig ikke man skal la andre detaljstyre livet sitt. Men å imøtekomme den eldre generasjonen på enkelte ting når man er på besøk der, det ser jeg faktisk ikke noe problem med.

Det finnes et tid og sted for alt. Det er ikke i alle sammenhenger man absolutt skal "hevde sin rett samme hva".

Er faktisk helt enig med deg der.

Da tenker eg ikkje nødvendigvis på "Angela26" og svigerfaren, mengenerellt.

Lurer på ka som hadde skjedd med i Iran, med tilsvarende bekledning?

Gjest bikku
Skrevet

Hvis det er sånn at du bor i et annet land, og tilsynelatende et katolsk land, så tror jeg at jeg ville ha tatt reaksjonene hans til ettertanke. Spør din mann og venninner om hva de synes om måten du går kledt på. Det kan være at du sender ut signaler du ikke er bevisst på. Når det er sagt, så mener jeg ikke nødvendigvis at du skal endre klesstil, men at du bør velge bevisst i fhd til kulturen du er i, og hva du ønsker å oppnå med antrekket.

Og hva angår svigerfar... så syns jeg ikke det gjør noe å respektere hans tydeligvis noe konservative kleskodeks når dere er sammen med den eldre generasjonen. Det er ikke snakk om å la seg overkjøre, men om å vise respekt.

Gjest bedda
Skrevet

innrømmelsens time er kommet! Jeg er sånn selv..og prøver å skjerpe meg!Har sittet som opplæringssjef for mange, så det har muligens preget meg også,men heller mere i den retning ,at min mor var veldig dominant!At jeg bryr meg litt vel mye med mine..har jeg oppdaget selv.Jeg ville jo lenge tro , at jeg viste omsorg.Jeg er veldig snill og gjør alt for mine,men jeg kritiserer de ikke! Prøver å komme med gode råd( kan jo bli for mye av det gode det også))) men er bare godt ment! Nå i det siste har jeg klart å skjerpe meg, men de ringer og spør meg meg om alt mulig..så jeg blir veldig usikker- de er jo voksne mennesker. Du må huske på, at vi foreldre har lett for å glemme det)))

håper jeg får det til

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hun bor i Spania.

Ok, la oss forutsette at hun har bommet helt på kleskoden (høres litt rart ut hvis hun bor i landet, men det er en annen sak). Likefullt er det upassende at det er svigerfaren som kommenterer klærne hennes. Da burde mannen hennes være den rette til å veilede henne, ikke svigerfaren.

Respekt er noe som skal gå begge veier, og en autoritær svigerfar er det ingen ønskesituasjon å få tredd på seg.

Skrevet

Ok, la oss forutsette at hun har bommet helt på kleskoden (høres litt rart ut hvis hun bor i landet, men det er en annen sak). Likefullt er det upassende at det er svigerfaren som kommenterer klærne hennes. Da burde mannen hennes være den rette til å veilede henne, ikke svigerfaren.

Respekt er noe som skal gå begge veier, og en autoritær svigerfar er det ingen ønskesituasjon å få tredd på seg.

Kanskje ikke ideelt, men jeg ser virkelig ikke problemet. Hvorfor kan ikke hun heve seg over noe så ubetydelig som klesvalg?

Gjest when in Rome, do as the romans
Skrevet

Jeg hadde heller spurt svigerMOR hva hun synes om din klesstil. Hun er muligens av det mer tolerante sorten? Hvis hun synes det er greit, så er det nok bare din svigerfar som er en smule konservativ. Jeg hadde neppe endret klesstil, men kanskje tonet det litt ned i familiesammenkomster? Jeg vil ikke at svigerfamilien skal gremmes av min stil, heller.

Ellers så er det ikke til å komme i fra at du har flyttet til et land med litt annen kleskode enn Norge ang. bekledning.

Skrevet

Hun bor i Spania.

skulle tro at det var i spania de gikk sånn kledd da :P

Skrevet

Er ikke svigerfaren din katolikk da? Kan jo ha noe med det å gjøre.

Skrevet

Be mannen din om å gi sin far kraftig beskjed om å kutte ut å blande seg i hans kones påkledning. Jeg hadde fått bakoiversveis om min svigerfar hadde begynt å sånn overfor meg.

Det er tydelig at du ikke har vært utenfor norden. Det som aksepteres her, aksepteres ikke i alle land.

Skrevet

Jeg er enig med Glimtipper. Pick your fights. Dette er en bagatell. Og jeg tror slike ting er et spørsmål om hvor man setter grensen, og at disse grensene varierer med land og kultur. Og da bør man vise respekt for kleskokden i det landet man bor i.

I Norge er det vanlig med dype utringninger og gjennomsiktige skjørt. Men enn om utringningen var bak og rævsprekken var godt synlig? Da ville vel de fleste reagere her hjemme også. Og svært få ville finne på å gå slik.

Jeg kler meg også annerledes i en 80-års dag og en vennefest. Det faller helt naturlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...