Gå til innhold

svigerfar som alltid skal kommentere...

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tre ting (uten at jeg har lest andres svar):

1) Bor ikke du i utlandet? Kanskje svigerfar er redd noen skal snakke negativt om svigerdatteren hans? Er ikke sikkert han er den eneste i sin generasjon som reagerer, men kanskje bare han sier noe?

2) Han er som nevnt en annen generasjon enn deg, og for han gjelder nok andre verdier som han sikkert prøver å formidle til deg.

3) Dette er egentlig bagateller, jeg hadde ikke giddet å lage noe styr av det.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

4

• mrxx

3

• Lillemus

2

• GeirB

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Bor hun i et annet land? Det stod ikke noe om det i innlegget?

Det er klart at kulturforskjeller finnes. Likevel synes jeg ikke det tar seg ut at en svigerfar forsøker å forandre på svigerdatterens påkledning. Og påkledningen kan ikke ha vært så veldig ekstrem, siden svigermoren også reagerte på at han prøvde å skjule henne med servietten.

''siden svigermoren også reagerte på at han prøvde å skjule henne med servietten.''

Uansett antrekk så ser det ikke akkurat kult ut med en serviett midt på bildet. Dessuetn kan man godt tene litt klesstil ut fra hvem man er sammen med, som andre her nevner er det ikke overkjøring, men at den som har kommet til viser respekt for den eldre genersjon. Noe som faktisk er selvsagt i mange land lengre ned i Europa.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hun bor i Spania.

Jeg synes selvfølgelig ikke man skal la andre detaljstyre livet sitt. Men å imøtekomme den eldre generasjonen på enkelte ting når man er på besøk der, det ser jeg faktisk ikke noe problem med.

Det finnes et tid og sted for alt. Det er ikke i alle sammenhenger man absolutt skal "hevde sin rett samme hva".

Jeg er veldig enig i det du skriver her, Glimtipper.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Be mannen din om å gi sin far kraftig beskjed om å kutte ut å blande seg i hans kones påkledning. Jeg hadde fått bakoiversveis om min svigerfar hadde begynt å sånn overfor meg.

Det er stor forskjell på hva en spanjol venter av respekt og hva slags krav en trønder har. :-P

Er du i Spania forventes det at du har respekt for den eldre generasjon, og da koster det lite å følge kleskoden som forventes av de eldre når man er sammen med dem.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg må bare riste på hode av slik tullete oppførsel. Du får si det til han i klartekst og be han holde kjeft om ting han ikke har noe med. Så får han heller bli så sur han bare vil.

Så man skal ikke vise respekt for de eldre når man oppholder seg i et land der det er selvsagt?

Gjest Angela26
Skrevet

Tre ting (uten at jeg har lest andres svar):

1) Bor ikke du i utlandet? Kanskje svigerfar er redd noen skal snakke negativt om svigerdatteren hans? Er ikke sikkert han er den eneste i sin generasjon som reagerer, men kanskje bare han sier noe?

2) Han er som nevnt en annen generasjon enn deg, og for han gjelder nok andre verdier som han sikkert prøver å formidle til deg.

3) Dette er egentlig bagateller, jeg hadde ikke giddet å lage noe styr av det.

Dette gjelder sà mye mer enn klaerne jeg har pà meg. Han er en annen generasjon ja, men jeg er lei av à bli fortalt ting som han kanskje ikke har noe med.

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg er enig med Glimtipper. Pick your fights. Dette er en bagatell. Og jeg tror slike ting er et spørsmål om hvor man setter grensen, og at disse grensene varierer med land og kultur. Og da bør man vise respekt for kleskokden i det landet man bor i.

I Norge er det vanlig med dype utringninger og gjennomsiktige skjørt. Men enn om utringningen var bak og rævsprekken var godt synlig? Da ville vel de fleste reagere her hjemme også. Og svært få ville finne på å gå slik.

Jeg kler meg også annerledes i en 80-års dag og en vennefest. Det faller helt naturlig.

Jeg har ikke sett noen forskjeller fra Spania og Norge. Ungdommer og voksne kler seg noksà likt. Og klaerne har jeg ogsà kjòpt her i Spania.

Nà har ikke jeg to store fordeler som jeg gàr og blotter i tid og utide. Jeg gàr helt allminnelig kledd, og denne utringningen jeg hadde denne kvelden var ikke sà ille at det trenger à gjòre noe nummer ut av det, mener jeg.

Gjest Angela26
Skrevet

Hvis det er sånn at du bor i et annet land, og tilsynelatende et katolsk land, så tror jeg at jeg ville ha tatt reaksjonene hans til ettertanke. Spør din mann og venninner om hva de synes om måten du går kledt på. Det kan være at du sender ut signaler du ikke er bevisst på. Når det er sagt, så mener jeg ikke nødvendigvis at du skal endre klesstil, men at du bør velge bevisst i fhd til kulturen du er i, og hva du ønsker å oppnå med antrekket.

Og hva angår svigerfar... så syns jeg ikke det gjør noe å respektere hans tydeligvis noe konservative kleskodeks når dere er sammen med den eldre generasjonen. Det er ikke snakk om å la seg overkjøre, men om å vise respekt.

Jeg har aldri fàtt hòre at jeg gàr utfordrende kledd :-) Jeg kler meg slik at jeg sklir rett inn i mengden her. Men nà er svigerfar sànn at han kommenterer det aller meste, og ikke bare klaerne mine,sà....Jeg er lei av det nà.

Gjest Angela26
Skrevet

Hun bor i et annet land, som sikkert har annerledes kleskultur enn Norge. Hva som regnes som respektabel bekledning kan også variere fra familie til familie. Jeg har ikke noe problem med å tilpasse meg de menneskene jeg er glad i og bryr meg om.

Så lenge ønskene hans ikke skader henne på noen måte eller er direkte frihetshemmende, så ser jeg ikke problemet.

Saken er at han blander seg borti det aller meste, og ikke bare klaerne jeg gàr i. Han er bare sànn, ogsà hos flere....Han skal bestemme virker det som.

Gjest Angela26
Skrevet

skulle tro at det var i spania de gikk sånn kledd da :P

Jeg sklir rett inn her :-) Klaerne er kjòpt her ogsà...:-)

Gjest Angela26
Skrevet

Ok, la oss forutsette at hun har bommet helt på kleskoden (høres litt rart ut hvis hun bor i landet, men det er en annen sak). Likefullt er det upassende at det er svigerfaren som kommenterer klærne hennes. Da burde mannen hennes være den rette til å veilede henne, ikke svigerfaren.

Respekt er noe som skal gå begge veier, og en autoritær svigerfar er det ingen ønskesituasjon å få tredd på seg.

Amen! Det er nettopp dette jeg mener ogsà! Nà har det seg slik at mannen min kjenner faren sin, og han mener at svigerfar har gàtt over streken nà. Han ville ta det opp med han, men jeg tror det er det beste at jeg gjòr det selv egentlig.

Gjest Angela26
Skrevet

Kanskje ikke ideelt, men jeg ser virkelig ikke problemet. Hvorfor kan ikke hun heve seg over noe så ubetydelig som klesvalg?

Fordi det handler om sà mye,mye mer enn mitt klesvalg...

Gjest Angela26
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at svigerfedre henger seg opp i sånt. Han har ikke noe med hvordan du går kledt. At han tenker sitt, er greit (det er tross alt en generasjon i mellom), men å kommentere din påkledning er direkte uhøflig.

Neste gang han kommenterer klærne dine, så sier du rett ut: "Jeg vil ha meg frabedt at du kommenterer mine klær, det oppfatter jeg som veldig uhøflig og ubehagelig."

Ja det er det jeg har tenkt à si til han. Det gjelder ogsà andre ting han blander seg borti... Selv om han mener det godt, sà blir man lei av kommentarer og bli fortalt hva man skal gjòre og ikke gjòre.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kanskje ikke ideelt, men jeg ser virkelig ikke problemet. Hvorfor kan ikke hun heve seg over noe så ubetydelig som klesvalg?

Hun sier jo at det gjelder mye mer enn bare klesvalg, at han kommenterer det meste.

Å ha en svigerforelder som oppfører seg på den måten må være veldig plagsomt. Og det ser jeg ikke noen grunn til at hun skal finne seg i, bare fordi han tilhører en annen kultur.

Skrevet

Så man skal ikke vise respekt for de eldre når man oppholder seg i et land der det er selvsagt?

At Angelica26 går med klær som svigerfar, men tydeligvis ingen andre, har et problem med betyr da ikke at hun ikke viser respekt.

Gjest Angela26
Skrevet

Hvis det er sånn at du bor i et annet land, og tilsynelatende et katolsk land, så tror jeg at jeg ville ha tatt reaksjonene hans til ettertanke. Spør din mann og venninner om hva de synes om måten du går kledt på. Det kan være at du sender ut signaler du ikke er bevisst på. Når det er sagt, så mener jeg ikke nødvendigvis at du skal endre klesstil, men at du bør velge bevisst i fhd til kulturen du er i, og hva du ønsker å oppnå med antrekket.

Og hva angår svigerfar... så syns jeg ikke det gjør noe å respektere hans tydeligvis noe konservative kleskodeks når dere er sammen med den eldre generasjonen. Det er ikke snakk om å la seg overkjøre, men om å vise respekt.

En annen ting... Det skjòrtet kommenterte han i mitt hjem da han var pà besòk hos oss. Han har faktisk ikke noe med det mener jeg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Amen! Det er nettopp dette jeg mener ogsà! Nà har det seg slik at mannen min kjenner faren sin, og han mener at svigerfar har gàtt over streken nà. Han ville ta det opp med han, men jeg tror det er det beste at jeg gjòr det selv egentlig.

Det er bra at mannen din støtter deg!

Kanskje du skal prøve å la mannen din ta det opp med din svigerfar først? Og om det ikke bedrer seg, så kan du si i fra selv også.

Men det er noe du må føle på selv. Er det viktig for deg å sette grenser for din svigerfar, så ta konfrontasjonen selv, bare husk på at det er lettere å få kritikk fra sitt eget barn enn fra et svigerbarn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er svigerfaren som ikke viser respekt i dette tilfellet. Synes du det er greit?

Gjest Angela26
Skrevet

Det er bra at mannen din støtter deg!

Kanskje du skal prøve å la mannen din ta det opp med din svigerfar først? Og om det ikke bedrer seg, så kan du si i fra selv også.

Men det er noe du må føle på selv. Er det viktig for deg å sette grenser for din svigerfar, så ta konfrontasjonen selv, bare husk på at det er lettere å få kritikk fra sitt eget barn enn fra et svigerbarn.

Jeg skal tenke litt pà det. Det er i hvertfall viktig for meg at det blir tatt opp nà, for jeg liker ikke à gà à ergre meg over han.. Kanskje er det det beste at mannen min gjòr det, sà slipper vi misforstàelser, siden jeg ikke er sà stòdig i spansk enda.

Gjest Angela26
Skrevet

Gjensidig respekt er viktig. Sist vi var pà middag hos svigers satt svigermor med en utringet genser og klòft ved matbordet :-) Det sa ikke svigerfar noe om...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...