GeirB Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja det lurer eg på. Eg _vet_ det er et emne som mange mener er tabu å ta opp, ja enkelte mener sågar at dette problemet ikkje eksistere, eller er av bagatellmessig betydning. Men realitetene er ofte når det er snakk om vold innad i familien (mot partner/samboer/ektemake) at denne "avdekkes" gjennom den voldsutsattes møte og samtaler med krisesentra i forbindelse med aktuelle voldsepisoder. Og får å understreke det med en gang så er eg fullt klar over at det utøves _MYE_ vold mot kvinner, og det er svært bra at de har ett krisesenter tilbud for seg og eventuellt utsatte barn! Men så til sakens KJERNE. Hvor kan menn som blir utsatt for vold fra kvinner henvende seg, og hvem avdekker omfanget av volden? Viser her til Bufetat, ei nettside drevet av: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. (det heter vel ikkje det lengre) ''Krisesentra er eit lågterskeltilbod til kvinner (!!!) som er utsette for vald, og barna deira.'' Eg vil påstå at dette er sterkt diskriminerende for de menn som er utsatt for vold, da de ved de aller fleste norske krisesenter vil bli avvist!! ''Med utgangspunkt i samlestatistikken for de 50 krisesentrene i 2005 sto anslagsvis 1 900 personer bak 2 287 krisesenteropphold,12 var menn.'' Som samla sett utgjør en prosentandel på bare 0,6% mannlige brukere! Dette står i grell kontrast til omfanget av utøvelsen av vold, og hvem som er voldsutøver basert på fordeling etter kjønn. ''Kvinner som mishandler menn. http://www.helsenytt.no/artikler/kvinner_mish.htm '' Nb! Dette er ikkje ett forsøk på å "bagatellisere" menns vold mot kvinner (for den skal vi ta på alvor), men ett ønske om _også_ å rette søkelyset mot at menn (i høyeste grad) er utsatt for vold fra partner/samboer/ektemake. Venter spent på en debatt rundt dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Helt enig med deg, GeirB. Synes ikke dette er noe forsøk på å bagatellisere kvinner som er voldsutsatt. Det viktigste må vel være å fokusere på voldsutsatte_personer_. Selv om menn er i klart mindretall i denne sammenhengen, er det like viktig å gi hjelp til de det gjelder (uavhengig av kjønn), de 0,6 % (var det ikke det du skrev?) har det like ille som må hjelpes... Og dessuten tror jeg prosentandelen er høyere, da jeg tror det er enda vanskeligere for menn å stå fram med dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja - og for mange menn vil nok volden være veldig vond, rent psykisk, siden mannen liksom "skal" være den sterkeste... Å slå er uansett ikke greit, uansett kjønn. Jeg vet sannelig ikke, jeg, hvis en mann (og barna hans) møter opp på krisesenter - hva som vil skje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja - og for mange menn vil nok volden være veldig vond, rent psykisk, siden mannen liksom "skal" være den sterkeste... Å slå er uansett ikke greit, uansett kjønn. Jeg vet sannelig ikke, jeg, hvis en mann (og barna hans) møter opp på krisesenter - hva som vil skje? Jeg har - kun av nysgjerrighet - sendt en mail til krisesenter for å undersøke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja,du sier noe der,noen må jo tenke på de mennene også,tror de hadde fått hjelp på krisesenteret jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Debatt og debatt... :-) Jeg er ihvertfall helt enig med deg. Men for opplysningens skyld så vil de få hjelp hos krisesenteret de også da. Men jeg vet ikke om de vil få det samme tilbudet som gis til kvinner eller et annet opplegg. Men med bombesikkerhet så kan jeg ihvertfall bekrefte at min dame på krisesenteret også snakker meg voldsutsatte menn. For menn er det også enda vanskeligere å oppsøke hjelp, fordi det er enda mer stigmatiserende for kvinner. Er ikke samme holdningen å møte på rundt omkring ellers heller. Så senest for noen få dager siden her inne en mann som hadde en voldelig kvinne, og han ble anbefalt å snakke med henne, forsøke å forklare osv. Jeg anbefalte ham det samme som jeg ville anbefalt en kvinne som hadde skrevet et slikt innlegg - til å komme seg vekk asap. Det er ikke det spor bedre med vold om det er en litt mer utradisjonell utøver. Jeg kjenner selv et par hvor damen er den som slår. Ikke mannen sin heller - men ungene. Sukk... Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bedt den mannen ta ungene og komme seg til h vekk fra henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Debatt og debatt... :-) Jeg er ihvertfall helt enig med deg. Men for opplysningens skyld så vil de få hjelp hos krisesenteret de også da. Men jeg vet ikke om de vil få det samme tilbudet som gis til kvinner eller et annet opplegg. Men med bombesikkerhet så kan jeg ihvertfall bekrefte at min dame på krisesenteret også snakker meg voldsutsatte menn. For menn er det også enda vanskeligere å oppsøke hjelp, fordi det er enda mer stigmatiserende for kvinner. Er ikke samme holdningen å møte på rundt omkring ellers heller. Så senest for noen få dager siden her inne en mann som hadde en voldelig kvinne, og han ble anbefalt å snakke med henne, forsøke å forklare osv. Jeg anbefalte ham det samme som jeg ville anbefalt en kvinne som hadde skrevet et slikt innlegg - til å komme seg vekk asap. Det er ikke det spor bedre med vold om det er en litt mer utradisjonell utøver. Jeg kjenner selv et par hvor damen er den som slår. Ikke mannen sin heller - men ungene. Sukk... Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bedt den mannen ta ungene og komme seg til h vekk fra henne. '' Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bedt den mannen ta ungene og komme seg til h vekk fra henne.'' Men der har du det som er virkelig fortvilende for menn i en sånn situasjon. De løper antagelig ikke den samme risikoen for livet sitt ved å gå som kvinner gjør. Men de får ikke med seg barna! Dermed kan de havne i en enda verre situasjon enn kvinner som må sende barn til samvær hos en voldelig far annenhver helg. Barna deres må bo hos voldsutøveren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 '' Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bedt den mannen ta ungene og komme seg til h vekk fra henne.'' Men der har du det som er virkelig fortvilende for menn i en sånn situasjon. De løper antagelig ikke den samme risikoen for livet sitt ved å gå som kvinner gjør. Men de får ikke med seg barna! Dermed kan de havne i en enda verre situasjon enn kvinner som må sende barn til samvær hos en voldelig far annenhver helg. Barna deres må bo hos voldsutøveren. Akkurat! Og i de tilfellene der så er det ett stort dilemma for samvittighetsfulle fedre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 '' Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bedt den mannen ta ungene og komme seg til h vekk fra henne.'' Men der har du det som er virkelig fortvilende for menn i en sånn situasjon. De løper antagelig ikke den samme risikoen for livet sitt ved å gå som kvinner gjør. Men de får ikke med seg barna! Dermed kan de havne i en enda verre situasjon enn kvinner som må sende barn til samvær hos en voldelig far annenhver helg. Barna deres må bo hos voldsutøveren. Det er et viktig poeng. Han her kan neppe forvente å få noen lett match om ungene. Sukk - enda hun egentlig ikke er så opptatt av dem heller. Men hun er opptatt av styring da. (( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det er et viktig poeng. Han her kan neppe forvente å få noen lett match om ungene. Sukk - enda hun egentlig ikke er så opptatt av dem heller. Men hun er opptatt av styring da. (( Jeh kjenner en mann i min litt mer perifere familie som opplevde akkurat det der. Kona fikk en glimrende advokat, og ble sittende med full kontroll over de fire ungene. - og over hans liv. Først når tingene spisset seg veldig, BUP måtte inn i bildet etc når den yngste var 13 fikk han omsorgen over de to minste. Da hadde de lidd under moras alkoholmisbruk, trusler om selvmord etc i mange år. Heldigvis har alle fire ungene et glimrende forhold til faren sin, og søker til ham når mora har et "røkk". -mye psykolog"mat" i den søskenflokken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja - og for mange menn vil nok volden være veldig vond, rent psykisk, siden mannen liksom "skal" være den sterkeste... Å slå er uansett ikke greit, uansett kjønn. Jeg vet sannelig ikke, jeg, hvis en mann (og barna hans) møter opp på krisesenter - hva som vil skje? Jeg tenkte jeg skulle si noe i forhold til at 'mange' skal ha det til at det er så mye verre når kvinner bedriver psykisk vold mot menn enn når menn bedriver fysisk vold mot kvinner. Det man 'glemmer' da er at fysisk vold også er utrolig sterk psykisk vold. Ingen kvinner er uberørt av å få juling, bli truet, overgrep, alkoholisme innpå seg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Helt enig med deg, GeirB. Synes ikke dette er noe forsøk på å bagatellisere kvinner som er voldsutsatt. Det viktigste må vel være å fokusere på voldsutsatte_personer_. Selv om menn er i klart mindretall i denne sammenhengen, er det like viktig å gi hjelp til de det gjelder (uavhengig av kjønn), de 0,6 % (var det ikke det du skrev?) har det like ille som må hjelpes... Og dessuten tror jeg prosentandelen er høyere, da jeg tror det er enda vanskeligere for menn å stå fram med dette... Jada, prosentandelen er selvfølgelig mye høyere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Ja - og for mange menn vil nok volden være veldig vond, rent psykisk, siden mannen liksom "skal" være den sterkeste... Å slå er uansett ikke greit, uansett kjønn. Jeg vet sannelig ikke, jeg, hvis en mann (og barna hans) møter opp på krisesenter - hva som vil skje? Nei, det er nok ikkje greit for de det gjelder. Eg tror de fleste krisesentre ikkje har ett tilbud til voldsutsatte menn (med barn), bortsett fra prat da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Ja,du sier noe der,noen må jo tenke på de mennene også,tror de hadde fått hjelp på krisesenteret jeg. Statistisk så tyder det (desverre) på det motsatte i.o.m. at menn bare utgjør 0,6% av de som benytter seg av beskyttelse/overnatting. Som statistikken (som eg la ut link til) viser hadde de fleste krisesentre 0,0% mannlige brukere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Statistisk så tyder det (desverre) på det motsatte i.o.m. at menn bare utgjør 0,6% av de som benytter seg av beskyttelse/overnatting. Som statistikken (som eg la ut link til) viser hadde de fleste krisesentre 0,0% mannlige brukere! Det er jo synd det da,men tror om de oppsøker krisesenteret får de hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg tenkte jeg skulle si noe i forhold til at 'mange' skal ha det til at det er så mye verre når kvinner bedriver psykisk vold mot menn enn når menn bedriver fysisk vold mot kvinner. Det man 'glemmer' da er at fysisk vold også er utrolig sterk psykisk vold. Ingen kvinner er uberørt av å få juling, bli truet, overgrep, alkoholisme innpå seg... Det var jo ikke det jeg mente, at det var _verre_ når kvinner gjorde det, enn når menn gjorde det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg har - kun av nysgjerrighet - sendt en mail til krisesenter for å undersøke. Flott. Håper du kan formidle svaret til oss andre nyskjerrige? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.