Snikkersen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Vet det ikke er et småbarnstema, men prøver likevel: Min bunadskjorte av lin er blitt temmelig gul.Den har aldri vært kritthvit, mer naturfarget. Finnes det en magisk måte å få den hvitere? Hvorfor gulner den? ....snart 17.mai! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Da svigermor ga min mann bunad, fulgte det en lapp med bunadskjorta (lin) hvor det sto at den ville gulne litt. Det er normalt. Dersom du syns det er greit at den er litt sånn gulaktig, vasker du den for hånd. Den gulner veldig hvis du legger den bort nystrøket. Jeg pleier å vaske bunadskjorter rett etter bruk og legger dem vekk uten å stryke dem for å unngå dette. Jeg vet jeg banner i kirka nå, men jeg vasker altså bunadskjorter i maskin og de blir kritthvite. For det syns jeg er penest. Jeg fikk for øvrig bunaden min til konfirmasjonen og det er vel ca 25 år siden, og bunadskjorta er like fin fremdeles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Da svigermor ga min mann bunad, fulgte det en lapp med bunadskjorta (lin) hvor det sto at den ville gulne litt. Det er normalt. Dersom du syns det er greit at den er litt sånn gulaktig, vasker du den for hånd. Den gulner veldig hvis du legger den bort nystrøket. Jeg pleier å vaske bunadskjorter rett etter bruk og legger dem vekk uten å stryke dem for å unngå dette. Jeg vet jeg banner i kirka nå, men jeg vasker altså bunadskjorter i maskin og de blir kritthvite. For det syns jeg er penest. Jeg fikk for øvrig bunaden min til konfirmasjonen og det er vel ca 25 år siden, og bunadskjorta er like fin fremdeles. Jeg har også linskjorte med broderi på rundt håndleddene og framme. Hvordan vasker du skjorta i maskin - temperatur og program? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Min mor taler varmt for å henge de ut i sola, helst mens det fremdeles er snø ut. Da skal visst gulfargen forsvinne. Jeg har ikke prøvd det selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 http://www.norskebunader.no/stell%20av%20bunaden.html Lagre den ustrøket, inntullet i et hvitt håndkle slik at det ikke kommer lys på den så slutter den som regel å gulne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har også linskjorte med broderi på rundt håndleddene og framme. Hvordan vasker du skjorta i maskin - temperatur og program? En sånn har jeg også! Jeg vasker den på 40 grader og henger den ut i solen! Jeg fikk den for over 20 år siden, og den er like fin! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har også linskjorte med broderi på rundt håndleddene og framme. Hvordan vasker du skjorta i maskin - temperatur og program? Maskinvask på ullprogram uten sentrifuge. Så bruker jeg Milo, men det er sikkert ikke nødvendig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Bio-tex gjør underverker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
libra Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Bio Tex white og en runde ut i solveggen burde gjøre underverk. Og som en forberedelse til neste år: Vask skjorta etter bruk og la den ligge ustrøket i skapet. Ikke pakk den inn i plast. Og for at den skal være enkel å stryke: Dynk skjorta godt og la den ligge sammenrulla i en plastpose en time eller to så fuktighten fordeler seg godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har også linskjorte med broderi på rundt håndleddene og framme. Hvordan vasker du skjorta i maskin - temperatur og program? Jeg kjører dem på bomull, 40 grader. Våre skjorter (det gjelder jo min også, ikke bare mannens) har hvite broderier på hvitt lin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Legg den i Zalo med en liten dæsj klorin. Pass for all del på at alt er løst opp og blandet jevnt i vannet før du legger skjorta oppi. Den vil også blekne ute i solen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Min mor taler varmt for å henge de ut i sola, helst mens det fremdeles er snø ut. Da skal visst gulfargen forsvinne. Jeg har ikke prøvd det selv. I mangel på sol og snø og tid kan man jo ta den til et solarie. ;-) Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 I mangel på sol og snø og tid kan man jo ta den til et solarie. ;-) Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge. mvh ''Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge.'' Så jeg er ikke alene om det? Kastet en haug topper fra både ungene og meg i fjor, de hadde hengt for lenge på verandaen og samtlige hadde en flott hvit stripe over brystet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 ''Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge.'' Så jeg er ikke alene om det? Kastet en haug topper fra både ungene og meg i fjor, de hadde hengt for lenge på verandaen og samtlige hadde en flott hvit stripe over brystet... Glemme klesvasken ute??? Jeg?..! Aldri! Det er bare noe sjuskete naboer gjør. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.