Gå til innhold

Gulnet lin bunadskjorte. Hjelp?

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Vet det ikke er et småbarnstema, men prøver likevel:

Min bunadskjorte av lin er blitt temmelig gul.Den har aldri vært kritthvit, mer naturfarget. Finnes det en magisk måte å få den hvitere? Hvorfor gulner den?

....snart 17.mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Da svigermor ga min mann bunad, fulgte det en lapp med bunadskjorta (lin) hvor det sto at den ville gulne litt. Det er normalt. Dersom du syns det er greit at den er litt sånn gulaktig, vasker du den for hånd.

Den gulner veldig hvis du legger den bort nystrøket. Jeg pleier å vaske bunadskjorter rett etter bruk og legger dem vekk uten å stryke dem for å unngå dette.

Jeg vet jeg banner i kirka nå, men jeg vasker altså bunadskjorter i maskin og de blir kritthvite. For det syns jeg er penest. Jeg fikk for øvrig bunaden min til konfirmasjonen og det er vel ca 25 år siden, og bunadskjorta er like fin fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svigermor ga min mann bunad, fulgte det en lapp med bunadskjorta (lin) hvor det sto at den ville gulne litt. Det er normalt. Dersom du syns det er greit at den er litt sånn gulaktig, vasker du den for hånd.

Den gulner veldig hvis du legger den bort nystrøket. Jeg pleier å vaske bunadskjorter rett etter bruk og legger dem vekk uten å stryke dem for å unngå dette.

Jeg vet jeg banner i kirka nå, men jeg vasker altså bunadskjorter i maskin og de blir kritthvite. For det syns jeg er penest. Jeg fikk for øvrig bunaden min til konfirmasjonen og det er vel ca 25 år siden, og bunadskjorta er like fin fremdeles.

Jeg har også linskjorte med broderi på rundt håndleddene og framme. Hvordan vasker du skjorta i maskin - temperatur og program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor taler varmt for å henge de ut i sola, helst mens det fremdeles er snø ut. Da skal visst gulfargen forsvinne. Jeg har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også linskjorte med broderi på rundt håndleddene og framme. Hvordan vasker du skjorta i maskin - temperatur og program?

En sånn har jeg også! Jeg vasker den på 40 grader og henger den ut i solen! Jeg fikk den for over 20 år siden, og den er like fin!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinvask på ullprogram uten sentrifuge. Så bruker jeg Milo, men det er sikkert ikke nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bio Tex white og en runde ut i solveggen burde gjøre underverk.

Og som en forberedelse til neste år: Vask skjorta etter bruk og la den ligge ustrøket i skapet. Ikke pakk den inn i plast.

Og for at den skal være enkel å stryke: Dynk skjorta godt og la den ligge sammenrulla i en plastpose en time eller to så fuktighten fordeler seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg kjører dem på bomull, 40 grader.

Våre skjorter (det gjelder jo min også, ikke bare mannens) har hvite broderier på hvitt lin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg den i Zalo med en liten dæsj klorin. Pass for all del på at alt er løst opp og blandet jevnt i vannet før du legger skjorta oppi.

Den vil også blekne ute i solen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor taler varmt for å henge de ut i sola, helst mens det fremdeles er snø ut. Da skal visst gulfargen forsvinne. Jeg har ikke prøvd det selv.

I mangel på sol og snø og tid kan man jo ta den til et solarie.

;-)

Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel på sol og snø og tid kan man jo ta den til et solarie.

;-)

Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge.

mvh

''Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge.''

Så jeg er ikke alene om det? Kastet en haug topper fra både ungene og meg i fjor, de hadde hengt for lenge på verandaen og samtlige hadde en flott hvit stripe over brystet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Sollys bleker farger. Bare prøv å glem klesvasken på tørkesnora for lenge.''

Så jeg er ikke alene om det? Kastet en haug topper fra både ungene og meg i fjor, de hadde hengt for lenge på verandaen og samtlige hadde en flott hvit stripe over brystet...

Glemme klesvasken ute???

Jeg?..!

Aldri!

Det er bare noe sjuskete naboer gjør.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...