Gå til innhold

Reservasjon i uføreforsikring

Anbefalte innlegg

offentligsvindel?
Skrevet

Jeg tegnet for 12 år siden livs- og uføreforsikring privat. Jeg var "naivt" ærlig og fikk reservasjon for rygg, nakke og skulderplager.

For 6 år siden begynte jeg i ny jobb og ble omfattet av forsikringsordningen der.

Nå har jeg fått en bindevevssykdom med store plager fra rygg, nakke og skuldre og er tidsbegrenset ufør.

Har reservasjonen jeg har i min private forsikring noe å si for en evt. utbetaling fra fosikringen gjennom jobben?

Jeg har aldri fått noen reservasjon på denne, men har jo heller ikke levert inn helseopplysninger da forsikringen automatisk trer i kraft når en begynner i jobben.

Arbeidsgiver har skiftet forsikringsselskap flere ganger i løpet av tiden jeg har vært ansatt og har nå tilfeldigvis samme forsikringsselskap som jeg har privat.

Altså spørsmålet er; kan "jobbforsikringen" benytte reservasjonen som jeg har i privatforsikringen?

Jeg hadde ikke problemer med rygg, nakke og skuldre de to første årene jeg var ansatt.

Skrevet

På vår arbeidsplass trenger vi heller ikke å levere helseerklæring. Der står det at alle forsikringer gjelder fra første dag - bare man er 100 % arbeidsdyktig.

En av forsikringene - risikopensjonen - har imidlertid en reservasjon - man kan ikke bli sykmeldt for en lidelse man har hatt før man begynte i bedriften før det er gått 2 år. Men - har man en rygglidelse og har arbeidet fullt i 2 år før man blir sykmeldt - så gjelder forsikringen selv om det er pga ryggplagene man blir sykmeldt.

Tror dette er ganske vanlig - ihvertfall på større bedrifter.

offentligsvindel?
Skrevet

På vår arbeidsplass trenger vi heller ikke å levere helseerklæring. Der står det at alle forsikringer gjelder fra første dag - bare man er 100 % arbeidsdyktig.

En av forsikringene - risikopensjonen - har imidlertid en reservasjon - man kan ikke bli sykmeldt for en lidelse man har hatt før man begynte i bedriften før det er gått 2 år. Men - har man en rygglidelse og har arbeidet fullt i 2 år før man blir sykmeldt - så gjelder forsikringen selv om det er pga ryggplagene man blir sykmeldt.

Tror dette er ganske vanlig - ihvertfall på større bedrifter.

Takk for svar EvyM :-)

Grunnen til at jeg lurer er at jeg leste vilkårene for min private forsikring og der står det noe om register for opplysninger fra andre forsikringsselskap.........

Lurte derfor på om forsikringen gjennom jobben kan komme og si at " ser du har en reservasjon, da må jo det også gjelde for oss i og med at du startet i jobben som har denne forsikringen etter at reservasjonen ble registrert i dette registeret....."

Glad for innspill hvis noen har erfaringer..........................

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...