Gå til innhold

Øyeundersøkelse av barn med nevus flammeus

Gjest mammaen til verdens beste gutt.

Anbefalte innlegg

Gjest mammaen til verdens beste gutt.

Hei! Minn sønn har en fødselsflekk (nevus flammeus) i ansiktet, og den dekker også det ene øyet, slik at det er fare for grønn stær (ca 30%). Han har blitt fulgt opp av det lokale sykehuset, og skal nå undersøkes i narkose for første gang (han er nå 9 mnd). Øyelegene her sier at han bør undersøkes i lett narkose ca hver 3.mnd i fremtiden, mens hudlegen på Rikshospitalet mener det kun kreves en nøye undersøkele fordi det vil vises om risikoen er der ved undersøkelsen. (Jeg har prøvd å få tak i øyeleger på Ulevåll, men det går ikke.) Jeg er litt forvirret om hvem som har rett, da begge står på sitt. Jeg vil jo nødig at sønnen min må gå igjennom narkoser uten at det er nødvendig!! Finnes det noen prosedyrer av noe slag på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Du vil sikkert ha svar fra fagfolk og jeg vet ikke hva som er normal rutine ved slike tilfeller. Men jeg skjønner godt at du ikke vil la din sønn gå igjennom narkoser så ofte. Men jeg tror nok at jeg i dette tilfellet ville ha hørt på øyelegene over hudlegen når det kommer til risiko for glaukom. De vet nok bedre om akkurat dette temaet. Men jeg ville også prøvd å få tak i øyelegene på Ullevål slik at man fikk en second opinion fra fagfolk innenfor syn der ja. De var helt umulig å få tak i? Har du fått god info fra øyelegene du har vært hos og du har delt dine bekymringer med de? Synes jo det er svært merkelig at leger foreslår narkose så ofte hvis det ikke er nødvendig.Så jeg tror nok jeg ville ha stolt på de. Det kan jo lønne seg å ta en ekstra prat med dem og forklare hva man tenker og føler?

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønneer din forvirring og jeg er redd jeg ikke kan klargjøre dette.

Det er to spesialteder som har forskjellig mening og oppfatning.

Hudlegen har sin erfaring og oppfatning av problemet knyttet til hudforandringene, mens øyelegen har sin fra ofthalmologien og komplikasjonen som man er redd for som grønn stær pga åreforandringene.

Faren for barnet ligger i grønn stær og jeg vil helle til at øyelegens oppfatning bør være retningsgivende, og følge hans prosedyre.

Men jeg synes du må kunne diskutere med de to spesialitetet og få dem til å enes om en felles prosedyre slik at du ikke " slites" med faglig uenighet som gir deg en ekstra byrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...