Gå til innhold

Hva ville du som foreldre ha gjort dersom

Gjest tressell

Anbefalte innlegg

Gjest tressell

datteren din på 16 år ikke kom hjem om natten i denne situasjonen? Hun satt barnevakt på lørdag. Foreldrene til barna kom hjem kl 03.00. Datteren min skulle overnatte hos disse. Det gjorde hun ikke. Hun ble hentet i en bil, dro på fest, og hadde med medbrakt alkohol. Festevennene er over 20 år. Hun kom ikke hjem, og ga heller ikke beskjed til oss foreldre. Vi foreldre trodde jo hun lå over der hun satt barnevakt.

Da vi fikk vite at hun ikke var der ringte vi uten svar. Hun sendte så melding etter jeg sendte først å spurte hvor i all verden hun var, og hvorfor vi ikke hadde hørt noe fra henne. Hun sa at hun var hos en venninne. For å sjekke dette opp dro far avgårde for å hente henne der på formiddagen. Det viste seg at hun løy til oss, og var ikke der. I tillegg hadde hun samme kveld tatt lillesøsteren sin mobiltelefon med seg siden hun selv var fri for penger. Det eneste hun hadde penger til var tobakk og alkohol.

Hun har flere gang brutt tillit til oss foreldre, ei heller holdt avtaler. Hun lyver en god del, og føler vi har problemer med å stole på henne.

Vi er normalt strenge og krever at hun holder innetider og gjør sine plikter, noe hun ikke klarer. Hun mener vi er for strenge, og hun poengterer at det er derfor hun tar seg "lov" til ting hun ikke får lov til. I helger må hun være inne kl ett, hverdager kl elleve. Hun synes vi foreldre er latterlige. Hun ønsker at vi skal godta at hun røyker og drikker. Hun blir 16 år om en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thea89

jo strengere dere er, jo mere trosser hun dere..

jeg begynnte å drikke og røyke når jeg var 14, nå er jeg 18.

men nå røyker jeg ikke, ikke engang på fest.

og jeg drikker 1-2 ganger i måneden.

alt roer seg etter hvert, er helt vanlig det hun går gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt de viktigste reglene dere har og fulgt dem nøye, med strenge konsekvenser ved regelbrudd. Og barn på snart 16 kan lett gjøre ting de kan komme til å angre på senere, så det er fint dere passer på! Men husk at nulltoleranse i hjemmet ikke fører til mindre drikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden ville jeg kylt knyttneven i bordet så det runget i mange uker etterpå.

Lånte eller tjuvlånte hun forresten søsterens mobil?

På den andre siden burde jeg/vi tatt en nøye gjennomgang av hva som er mine/våre mål. Hva som er livsviktig og hva som kanskje ikke betyr så mye. Så fikk vi nøkternt overveie om våre metoder var funksjonelle eller virket mot sin hensikt.

Det er ikke så veldig viktig om man er mer eller mindre streng enn andre foreldre. Men hvordan det man gjør og hvilke grenser man setter virker inn på akkurat denne tenåringen.

Jeg har ingen formening om hvorvidt løsningen er å stramme tøylene eller slakke dem. Det som banker vett i knotten på en ungdom, driver det ut av skallen på en annen...

Kanskje ikke så konkret og matnyttig dette.

Håper dere finner en god løsning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg ville innsett at hun begynner å bli større i egen oppfatning enn i deres...

Dermed ville jeg godtatt at hun røyker. Jeg ville godtatt at hun drar på fest og at hun tar noen øl - sålenge hun kommer hjem etter festen. Ett på natta kan dere diskutere dere til om er passe eller om det skal flyttes på. Det skjer jo ikke noe annet mellom tolv og ett enn mellom ett og to der ute.

Så ville jeg ha gjort det til en vane at hun kommer hjem og møter noen som er oppe. Ikke for å lukte på pusten hennes etter alkohol, men for å gi henne en skive brød og høre om hun har hatt det fint før hun legger seg. Da vil hun jo automatisk begrense inntaket av alkohol litt, og du vil oppdage det den første gangen hun evt prøver hasj.

Stresser du dette sånn at hun stikker av isteden så vet du faktisk ingenting om hva som skjer.

Jeg ville sagt at hun kan dra på fest hvis du får hilse på vennene hennes først.

Jeg ville invitert vennene hjem på pizza iblant. Og jeg ville sagt fra at all denne friheten fordufter det samme sekundet som du ikke når henne på mobilen når hun er på fest. Også ville jeg _ikke_ misbrukt det at hun tvinges til å ha telefonen på og med til å kontrollere detaljene om hva hun gjør.

Så ville jeg snakket rett ut etterhvert som jeg ble kjent med vennene hennes og sagt at jeg stolte på at de passer på henne, siden de har ansvaret når hun faktisk er under atten år.

Så ville jeg vel antagelig stresset meg halvt til døde, men det ville jeg jobbet hardt for å holde hemmelig for henne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo strengere dere er, jo mere trosser hun dere..

jeg begynnte å drikke og røyke når jeg var 14, nå er jeg 18.

men nå røyker jeg ikke, ikke engang på fest.

og jeg drikker 1-2 ganger i måneden.

alt roer seg etter hvert, er helt vanlig det hun går gjennom.

kjenner meg igjen i din datter. Men når min far og mor sa at jeg fikk lov å dra på fest så lenge de visste vor jeg var og kunne hente meg om det var langt borte, og at de kunne nå meg på mobilen, så var det ikke like lokkende lenger. Jeg er nå 21, og drikker ca aldri, kanskje en drink til nyttår. Noe mange på min alder finner veldig rart. Men jeg ser det slik, når jeg fikk lov å rase fra meg under trygge omgivelser, siden de kunne hente meg og ikke kjeftet som de brukte å gjøre før "tillatelsen", så fikk jeg ikke lenger en forlokkende trang til å drikke. Som er vedvarende den dag i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...