Gå til innhold

Hva ville du som foreldre ha gjort dersom

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

nja, de går jo tross alt på VGS da, de er ingen småunger lengre..

Det er sant, men det betyr ikke at de alltid er like fornuftige ;)

Gjest alhoahh
Skrevet

Jeg ville for framtiden forlange å få vite hvem hun skal ut sammen meg, når hun skal dra og når hun vil komme tilbake. Spesielt viktig for meg ville være hvem hun velger å være sammen med, om jeg kjenner dem og hvilket miljø de er i.

Ellers ville jeg ha hatt en laaang samtale, helst flere om hva som er viktig og ikke. Jeg mener det er viktig at hun selv også får komme med sine meninger og få lov til å bestemme litt. (Husk hun er voksen, myndig og 18 år om 2 år).

Gode holdninger til alkohol og hva som er rett og galt i samfunnet er veldig viktig og bør bli diskutert ofte i et hjem, synes jeg. Slike holdninger kommer heller ikke over natta. Det spørs da hvilke venner hun har, de betyr jo vanligvis mere for ungdommer i denne alderen enn foreldrene.

Synes det er viktig å kjenne til vennene til ungdommene, foreldre osv. Da blir det mere "gjennomsiktig" og det blir vanskeligere å trosse grenser.

Bortsett fra det, så flyttet jeg selv hjemmefra som 16-åring, foreldrene mine var meget fraværende. Har idag ingen synlige skader fra den tiden :-). Ble også mor som 18-åring og da var jeg plutselig voksen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Tidlig? 23? Tuller du?

Ungdommen drar kanskje hjemmefra rundt 8 om morgenen for å gå på skolen.

Og h*n bør være uthvilt for å best utbytte av dagen.

Nei, 23 er for sent til hverdags spør du meg. Min 17 åring er inne før det. Av og til kan det bli senere- etter avtale. Men hverdags situasjon er å være hjemme rundt 22 dersom det er skole dagen derpå.

Legger til at min 17 åring er fornuftig og skole-ambisiøs- og protesterer ikke.

Om ett år er 17-åringen din myndig. Hva gjør du da?

Jeg synes grense på 23 er tidlig for en 17-åring, selv til hverdags.

Vet ikke hva du praktiserer som helge-grense, men noen her nevnte kl. 0100, og det synes jeg også er for strengt for en 17-åring.

Svigerinnen min og mannen har en 17_åring, og hun får bestemme selv nå, mot at hun alltid gir beskjed hvor hun er, og aldri går hjem eller noe annet sted alene på natten. Det fungerer utmerket, og hun tar fornuftige valg. Hun er mye ute, og i helgene blir det seint også, men jeg ser ikke hva som er galt i det så lenge det er en ungdom man har god kontakt med, snakker godt med.

Jeg synes det er den ideelle situasjonen for ungdom på den alderen, og håper vi får det til for våre også når de blir så store. Ikke sikkert vi får det til, men jeg håper det. Jeg hadde ingen inne-grenser da jeg var på den alderen heller, forresten - og det funket også helt utmerket.

Skrevet

Jeg tolererer ikke løgn og tillitsbrudd. Jeg har en 17-åring selv, som har ganske frie tøyler, men det er fordi hun har vist seg tilliten verdig.

Jeg hadde oppført meg irriterende ansvarlig - all aktivitet for en framtidig periode hadde vært basert på kjøring og henting fra min side. Barnevakt, fest eller filmseanse hos bestevenninnen - jeg hadde kjørt og hentet til forhåndsdefinerte tidspunkt.

Ved fortsatt tillitsbrudd er det mulig at mobilen hennes hadde forsvunnet for en periode.

Den som vil bli behandlet som en voksen, får oppføre seg deretter.

Skrevet

Om ett år er 17-åringen din myndig. Hva gjør du da?

Jeg synes grense på 23 er tidlig for en 17-åring, selv til hverdags.

Vet ikke hva du praktiserer som helge-grense, men noen her nevnte kl. 0100, og det synes jeg også er for strengt for en 17-åring.

Svigerinnen min og mannen har en 17_åring, og hun får bestemme selv nå, mot at hun alltid gir beskjed hvor hun er, og aldri går hjem eller noe annet sted alene på natten. Det fungerer utmerket, og hun tar fornuftige valg. Hun er mye ute, og i helgene blir det seint også, men jeg ser ikke hva som er galt i det så lenge det er en ungdom man har god kontakt med, snakker godt med.

Jeg synes det er den ideelle situasjonen for ungdom på den alderen, og håper vi får det til for våre også når de blir så store. Ikke sikkert vi får det til, men jeg håper det. Jeg hadde ingen inne-grenser da jeg var på den alderen heller, forresten - og det funket også helt utmerket.

Storesøstera mi fikk lov å være ute så lenge hun ville - og kom hjem tidlig. Jeg fikk mye strengere grenser - og tøyde dem alltid, uansett hvor strenge eller løse de var. Modenhetsnivået på 16-åringer varierer enormt. De fleste er fremdeles langt fra voksne nok til å velge selv hvor lenge de skal være ute. 23 på en hverdag er faktisk ganske sent.

tzatziki1365380058
Skrevet

Storesøstera mi fikk lov å være ute så lenge hun ville - og kom hjem tidlig. Jeg fikk mye strengere grenser - og tøyde dem alltid, uansett hvor strenge eller løse de var. Modenhetsnivået på 16-åringer varierer enormt. De fleste er fremdeles langt fra voksne nok til å velge selv hvor lenge de skal være ute. 23 på en hverdag er faktisk ganske sent.

sjøstjernas barn var 17, så vidt jeg skjønte? Og om ett år har ikke mor mye hun skal ha sagt. Kan naturligvis kjøre regelen "så lenge du bor under mitt tak, følger du våre regler", men det synes jeg faktisk er respektløst overfor en myndig 18-åringer.

Derfor synes jeg at man bør prøve å slakke reglene noe etterhvert som de nærmer seg myndighetsalder.

Jeg er helt enig i at det er lurt å være hjemme til 23 på hverdager - det er ikke det :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

sjøstjernas barn var 17, så vidt jeg skjønte? Og om ett år har ikke mor mye hun skal ha sagt. Kan naturligvis kjøre regelen "så lenge du bor under mitt tak, følger du våre regler", men det synes jeg faktisk er respektløst overfor en myndig 18-åringer.

Derfor synes jeg at man bør prøve å slakke reglene noe etterhvert som de nærmer seg myndighetsalder.

Jeg er helt enig i at det er lurt å være hjemme til 23 på hverdager - det er ikke det :)

De har ikke bare seg selv å ta hensyn til enten de er 17 eller 18. Bor de slik at de vil vekke andre når de kommer så må det taes hensyn til uansett hvor gammel de er.

17 åringen er _generelt_ hjemme før halv elleve i ukedagene. Men selvsagt hender det at h*n ringer og sier ifra/spør om å se en film ferdig- eller liknende. Jeg pleier være positiv til det. Hadde dette vært hverdagen så ville jeg ikke vært positiv. Selv ikke når h*n er 18 eller 19 år...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

jeg er 22 år. Tror ikke jeg hadde noen spesielle innetider når jeg var 16, heldigvis..

Jeg hadde det. Heldigvis. ;-)

Glad for at det ble satt grenser. Det var veldig OK. Samtidig visste jeg at dersom det virkelig gjaldt - feks en kul fest, med akkurat de ungdommene og DEN musikken- så kunne jeg avtale med foreldre om lengere utetid.

Slik forsøker jeg også å gjøre med min ungdom.

tzatziki1365380058
Skrevet

De har ikke bare seg selv å ta hensyn til enten de er 17 eller 18. Bor de slik at de vil vekke andre når de kommer så må det taes hensyn til uansett hvor gammel de er.

17 åringen er _generelt_ hjemme før halv elleve i ukedagene. Men selvsagt hender det at h*n ringer og sier ifra/spør om å se en film ferdig- eller liknende. Jeg pleier være positiv til det. Hadde dette vært hverdagen så ville jeg ikke vært positiv. Selv ikke når h*n er 18 eller 19 år...

Hva vil du gjøre når barnet er 18 eller 19, da? Kaste det ut dersom det ikke følger dine regler?

Det med å ta hensyn og ikke vekke folk, er et helt annet spørsmål. Det er jo en selvfølge at man tar hensyn når man kommer hjem, uansett tidspunkt. Og det har ikke noe med alder og innetider å gjøre, synes jeg.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva vil du gjøre når barnet er 18 eller 19, da? Kaste det ut dersom det ikke følger dine regler?

Det med å ta hensyn og ikke vekke folk, er et helt annet spørsmål. Det er jo en selvfølge at man tar hensyn når man kommer hjem, uansett tidspunkt. Og det har ikke noe med alder og innetider å gjøre, synes jeg.

Ja på første spørsmål.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja på første spørsmål.

Jaja, du har jammen ikke mye respekt for barna dine hvis du vil diktere livene deres etter at de er myndige.

Nå snakker jeg ikke om det å forvente at de tar hensyn til andre, det er helt rimelig, naturligvis.

Skrevet

Respektløst av jenta. Hun må skjønne at der blir engstelig for henne selv om hun føler seg stor som nettopp har blitt 16 og lovlig.

Hun må jo skjønne at det er lettere for dere å gi friere tøyler når dere stoler på henne, enn når hun lyver og stjeler så det oser av henne.

Du får ta en prat med henne, og tiltal henne som en 16 åring og ikke som et barn. kanskje det vil gå et lys opp for henne på sikt, at hun har ikke bare en frihet men også et ansvar med å bli eldre og mer selvstendig.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jaja, du har jammen ikke mye respekt for barna dine hvis du vil diktere livene deres etter at de er myndige.

Nå snakker jeg ikke om det å forvente at de tar hensyn til andre, det er helt rimelig, naturligvis.

Jeg har stor respekt for mine barn og ungdom.

Men om myndig ungdom ikke har respekt for regler som går på fyllefester i hjemmet (som går utover småsøskens nattesøvn), høy musikk nattestid, det at alle i en familie faktisk bidrar litt i hjemmet... etc... Vel, da får de heller flytte ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...