Gå til innhold

Nøtter i vegetarkosthold

Anbefalte innlegg

Gjest veggisprosjekt
Skrevet

Jeg bor og jobber for tiden slik at jeg ikke har anledning til å lage min egen mat. Er nylig blitt vegetarianer, men har ikke hatt ordentlig tid til å sette meg inn i denne typen kosthold enda. Jeg spiser meg jo mett 3-4 ganger om dagen, spiser frukt og grønt til alle måltider og det jeg får av vegetarmat på restaurant, rett og slett. Mye tofu og melkeprodukter (er ikke veganer).

Det jeg lurer på er om jeg kan få i meg det jeg trenger ved å spise noen gram nøtter i tillegg til resten, per dag? Evt. noe annet? Vil helst unngå å ta kosttilskudd.

Gjest veggis siden jeg var 13
Skrevet

kalsium får du dekket med melk,og det samme gjør du med b12.og det er vel det man lettest får for lite av.eneste ellers er vel omega 3,men det får du fra bl.a. valnøtter.

kan jo evt be legen sjekke jern,b-vitaminer osv "for sikkerhetsskyld"

lykke til:)

Skrevet

Du bør passe på proteininntaket. Egg, bønner, erter og linser har en del proteiner. Det er også noe med sammensetnignen mellom de forskjellige aminosyrene som vegetarianere må være oppmerksom på, men jeg vet ikke hva det er. Ü

Skrevet

Tofu er vel laget av soya, og er det enesten vegetarråvaren som gir fullverdig protein. Dermed skulle du ikke ha noe å bekymre deg over!

Skrevet

Det er veldig viktig at du sørger for å få i deg nok B-12. Dette er vel det vitaminet det er vanskeligst å få nok av når man er vegetarianer.

Ellers må du passe på å få i deg nok proteiner (belgfrukter har mye).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...