Gå til innhold

Renhold av vaffeljern

Anbefalte innlegg

Gjest Tessan G
Skrevet

Kjøpte nytt vaffeljern for noen måneder siden og nå ser det ut som det er 50 år gammelt. Pleier av gammel vane å smøre stekeflatene med smør og dette renner inn i sprekker og kroker man ikke greier å gjøre rent i etterkant. Lager alltid Toro-vaffelposer(trenger man å smøre flatene?).

Har du noen gode tips for godt vedlikehold av vaffeljernet?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, ikkje annet enn å gjøre som meg.

Bruke ett "50 år" gammelt vaffeljern.

Ps! Det finns noe spray greier som du har på i stedenfor smør, det griser ikkje så mye.

Skrevet

Du trenger ikke smøre ved steking av hver plate nei. Jeg smører de to første og steker jeg resten uten smøring, i vårt nye jern i alle fall.

Etterpå kan du legge et dobbelt tørkepapir inni og lukke jernet så papiret kan trekke til seg fett. Om det er fett på utsiden tørker du av det du får til med tørkepapir.

Gjest Tessan G
Skrevet

Nei, ikkje annet enn å gjøre som meg.

Bruke ett "50 år" gammelt vaffeljern.

Ps! Det finns noe spray greier som du har på i stedenfor smør, det griser ikkje så mye.

Den sprayen skal jeg se etter. Takk for svar begge :)

Mista nikket
Skrevet

Du trenger ikke smøre ved steking av hver plate nei. Jeg smører de to første og steker jeg resten uten smøring, i vårt nye jern i alle fall.

Etterpå kan du legge et dobbelt tørkepapir inni og lukke jernet så papiret kan trekke til seg fett. Om det er fett på utsiden tørker du av det du får til med tørkepapir.

Det med papir var lurt. Det skal jeg prøve neste gang jeg steker.

...den evige natteravn...
Skrevet

Den sprayen skal jeg se etter. Takk for svar begge :)

Den sprayen som GeirB skriver om er formfett.

Formfett er frarådet å bruke fra mange leverandører av vaffeljern. (Står i bruksanvisningen)

Bruker du formfett en gang, må du fortsette å bruke det, ellers setter vafflene seg fast.

Bruk heller litt mer smør i røra så slipper du dette trælet med smørring mellom hver plate.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...