Gå til innhold

Fem-bøkene

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Jeg elsket disse bøkene som barn, er det noen som har lest dem for sine barn?

Holder de mål i våre dager?

Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg begynte på dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste hele serien mange ganger fra jeg var 8-9 år og i mange år fremover. :o) Har dem fremdeles, håper jeg, de står visstnok innerst på loftet hos eksen.

Har ikke lest dem på lenge nå da. Husker læreren vår i 4. klasse (?) leste en av bøkene høyt for oss, men nektet da vi ville ha ham til å lese flere, så antagelig er de ikke spesielt godt skrevet. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene våre leser bøker fra vår barndom når vi er på besteforeldrebesøk. Fem, Lykkebarna, Bobseybarna mm. De synes de er greie, men er ikke "frelst" slik jeg var da jeg var på deres alder. Frøken Detektiv er vel omtrent det eneste som virkelig har gitt stjerner i øynene.

Aldersgruppe? Jeg tipper 9-12/13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

11 åringen har ikke vert spesielt inmponert, og han på snart ni skal bare lese Boing og Michael Ende.

Men jeg var vel syv-åtte når jeg slukte fem -bøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 åringen har ikke vert spesielt inmponert, og han på snart ni skal bare lese Boing og Michael Ende.

Men jeg var vel syv-åtte når jeg slukte fem -bøkene

Nå har vi begynt på ener'n, og den slo an! Han syntes det var kjempespennende. Det er bra driv i de bøkene. Skjønner hvorfor jeg leste ener'n i filler.

Det er noen stereotyper der, men han overlever vel. Bøkene er jo tross alt fra 40-tallet.

Jeg har alle 21 (samla i årevis), så nå kan vi nok holde på en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rhea Silvia

Nå har vi begynt på ener'n, og den slo an! Han syntes det var kjempespennende. Det er bra driv i de bøkene. Skjønner hvorfor jeg leste ener'n i filler.

Det er noen stereotyper der, men han overlever vel. Bøkene er jo tross alt fra 40-tallet.

Spørst om jeg ikke må en tur på loftethos foreldra mine og finne de bøkene.

Har foresten en samling av Pernille og Susybøker også. Om ikke anna så kan jeg lese dei selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst om jeg ikke må en tur på loftethos foreldra mine og finne de bøkene.

Har foresten en samling av Pernille og Susybøker også. Om ikke anna så kan jeg lese dei selv

Pernille og Susy? Hvem har skrevet dem? Når er de fra? Det var helt ukjent for meg og jeg var en lesehest av de store da jeg var barn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernille og Susy? Hvem har skrevet dem? Når er de fra? Det var helt ukjent for meg og jeg var en lesehest av de store da jeg var barn. :o)

Det er to forskjellige serier, oversatt fra dansk. Søk på Gretha Stevns, så finner du dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Bøkene er danske,lurer på om de var på dansk også. Jeg arvet de av mine eldre søstre.

Pernille var min favoritt siden det er navnet mitt da, Hun var litt rampete men god som gull. Suzy var umåtelig snill og grei.....

Fant forresten frem Far til 4 bøkene også, andre som huser de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene er danske,lurer på om de var på dansk også. Jeg arvet de av mine eldre søstre.

Pernille var min favoritt siden det er navnet mitt da, Hun var litt rampete men god som gull. Suzy var umåtelig snill og grei.....

Fant forresten frem Far til 4 bøkene også, andre som huser de?

Åja! Leste masse Far til 4, lånte dem på biblioteket! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg husker jeg slukte dem da jeg var liten.

Men mener å huske at de var litt gammeldagse i rollemønster etc. allerede da - for over 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Frøken Detektiv har kommet med en ny serie (i tillegg til at de gamle er gitt ut på nytt): "Nye frøken detektiv". Vil tro de passer fra 5-6 klasse.

Det finnes så utrolig mange flere spennende bøker enn de vi leste da vi var små (jeg vet, jobber på bibliotek). Ta deg en tur til biblioteket og få et par tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Frøken Detektiv har kommet med en ny serie (i tillegg til at de gamle er gitt ut på nytt): "Nye frøken detektiv". Vil tro de passer fra 5-6 klasse.

Det finnes så utrolig mange flere spennende bøker enn de vi leste da vi var små (jeg vet, jobber på bibliotek). Ta deg en tur til biblioteket og få et par tips :)

Jada, vi har lest mye nyere bøker også, men nå var det 5-bøkene jeg lurte på.

Ser de har laget ny tv-serie av bøkene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Åja! Leste masse Far til 4, lånte dem på biblioteket! :o)

Noen som leser Evy Bøgenes bøkene for tiden da?Lurer på når de skal introduseres for 11 åringen og om de faller i smak. Har et lite lager, vi var mange lesehester i vår familie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Jeg elsket også fem-bøkene, men jeg lånte dem på biblioteket så jeg tror ikke jeg har noen selv. Får titte i bokhyllene til foreldrene mine, jeg kunne tenke meg å prøve.

Andre bøker i samme sjanger er serien om Kunstdetektivene av Bjørn Sortland. De har slått veldig an hos mine, den yngste som snart blir 8 har ikke likt dem før, men nå har han blitt stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som leser Evy Bøgenes bøkene for tiden da?Lurer på når de skal introduseres for 11 åringen og om de faller i smak. Har et lite lager, vi var mange lesehester i vår familie :-)

Det hender de etterspørres på biblioteket, men da er det uten unntak noen som skal mimre fra sin egen barndom, så jeg er sannelig ikke sikker på hvordan de vil falle i smak hos dagens unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...