Gå til innhold

NAV-dritt

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker
Skrevet

Jeg er registrert arbeidsledig og mottar dagpenger. Jeg har mange jobb-prosesser på gang, og regner med å få flere tilbud før 1. juni.

I mellomtiden har jeg fått en jobb jeg ikke ønsker meg, men søkte fordi jeg ble litt desperat ei stund. Jeg vet at jeg vil vantrives veldig, og sannsynligvis heller ikke vil prestere særlig bra i en sånn jobb- det ville derfor være temmelig dumt å ta den. Det var dumt å søke den også.

Kan NAV på noen måte finne ut at jeg har fått og sagt nei til en jobb? De vet jo ikke at jeg har søkt, og har ikke mye kontakt med meg. Kan den "forsmådde" arbeidsgiver finne på å varsle dem, er arbeidsgivere pliktig til det (denne arbeidsgiveren vet ikke at jeg er meldt ledig, men kan vel tenke seg til det.)

Jeg er redd for å miste dagpengene inntil jeg får jobb. Nå tror jeg uansett ikke at det blir lenge til, men likevel.

Noen som vet?

Skrevet

Jeg tror ikke de mener du skal ta en jobb som ikke vil funke, hvis du kan få andre ting med stor sannsynlighet. Selv om nav er noe dritt, har de en åpem holdning rundt slike ting, tror jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Om du ikke har søkt via NAV kan jeg ikke forstå hvordan de skulle få rede på at du evt. takker nei til jobben.

''I mellomtiden har jeg fått en jobb jeg ikke ønsker meg, men søkte fordi jeg ble litt desperat ei stund. Jeg vet at jeg vil vantrives veldig, og sannsynligvis heller ikke vil prestere særlig bra i en sånn jobb-''

Med mindre det er en type jobb som krever mye opplæring, er det ikke bedre å ha denne jobben til noe bedre dukker opp? Alle jobber består av noen utfordringer og kan gjøres godt eller mindre godt, og du vil jo uansett vite at jobben for din del er midlertidig.

Ikke minst vil det ta seg mye bedre ut på CV'en.

Skrevet

Forbanna snylter!

Jeg håper inderlig at du mister dagpengene, din luksuspudding!

Gjest mallet
Skrevet

Om du ikke har søkt via NAV kan jeg ikke forstå hvordan de skulle få rede på at du evt. takker nei til jobben.

''I mellomtiden har jeg fått en jobb jeg ikke ønsker meg, men søkte fordi jeg ble litt desperat ei stund. Jeg vet at jeg vil vantrives veldig, og sannsynligvis heller ikke vil prestere særlig bra i en sånn jobb-''

Med mindre det er en type jobb som krever mye opplæring, er det ikke bedre å ha denne jobben til noe bedre dukker opp? Alle jobber består av noen utfordringer og kan gjøres godt eller mindre godt, og du vil jo uansett vite at jobben for din del er midlertidig.

Det kommer litt an på oppsigelsestiden. Hvis søkeren regner med å få relevante tilbud på andre jobber i løpet av de nærmeste ukene, så er det jo ofte en fordel å kunne begynne raskt. Det ser jo heller ikke veldig bra ut på CVen å ha tatt en jobb som man slutter i etter en måned.

Gjest Elextra
Skrevet

Det kommer litt an på oppsigelsestiden. Hvis søkeren regner med å få relevante tilbud på andre jobber i løpet av de nærmeste ukene, så er det jo ofte en fordel å kunne begynne raskt. Det ser jo heller ikke veldig bra ut på CVen å ha tatt en jobb som man slutter i etter en måned.

En har sjelden lang oppsigelsestid i en helt ny jobb. Ofte er det dessuten fordel for begge parter at vedkommende slutter raskt i en slik situasjon.

Jeg synes det ser mye bedre ut med korte jobber på CV'en enn uforklarlige hull. Det viser et langt bedre initiativ.

Gjest mallet
Skrevet

En har sjelden lang oppsigelsestid i en helt ny jobb. Ofte er det dessuten fordel for begge parter at vedkommende slutter raskt i en slik situasjon.

Jeg synes det ser mye bedre ut med korte jobber på CV'en enn uforklarlige hull. Det viser et langt bedre initiativ.

Vel, for arbeidsgiveren er det vel best om vedkommende aldri begynner, siden de da må ut igjen med ny utlysing og opplæring etter kun kort tid.

Gjest Elextra
Skrevet

Vel, for arbeidsgiveren er det vel best om vedkommende aldri begynner, siden de da må ut igjen med ny utlysing og opplæring etter kun kort tid.

Det er klart. Men nå svarte jeg arbeidstakeren.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Det er en jobb som krever mye opplæring, og jeg synes det er helt forferdelig å si ja takk til en jobb for å søke andre jobber, siden denne organisasjonen ønsker å "satse på" meg. Det er umoralsk, synes jeg.

Grunnen til at jeg ikke orker å ta denne jobben, er at den innebærer mye oppsøkende salg, og det vet jeg at jeg ikke vil klare i lengden. Dessuten har jeg mange andre baller i luften som sannsynligvis vil føre til annen jobb i nær fremtid - skal på tre intervjuer bare i denne uken.

Sånn sett er det ikke SÅ farlig om jeg skulle miste dagpengene heller, da - men ekkelt dersom virkelig ingen av de andre tingene slår til.

Jeg er nettopp ferdig med videreutdanning, og har kjempebra praksisk, så CV'n er jeg ikke redd for. Ser bare ut som om jeg må ta en jobb innen det jeg har erfaring fra i stedet for "det nye", men siden det ikke er bortkastet uansett, så er det greit.

Jeg forventer absolutt ikke drømmejobben, men jeg vil bare ikke ta en jobb jeg virkelig tror jeg kommer til å bli syk av. Kunne nok fått legeattest på det også, men har ikke så lyst til å kjøre et så dramatisk løp.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Forbanna snylter!

Jeg håper inderlig at du mister dagpengene, din luksuspudding!

Du burde lese litt nøyere før du svarer.

Nå ringte de nettopp og innkalte meg til intervju på drømmejobben, forresten. Kommer til å tjene rundt 700.000 pr år hvis jeg får den, så da må jeg sikkert - igjen - være med å finansiere slike som deg.

Regner nemlig ikke med at du har noen jobb siden du er så dårlig til å lese.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Jeg synes det er umoralsk å ta en jobb under slike forutsetninger, jeg. Satser heller på å få en jobb gjennom vikarbyrå kjapt dersom ikke noe av det andre slår til - det er mye redeligere, synes jeg.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Jeg tror ikke de mener du skal ta en jobb som ikke vil funke, hvis du kan få andre ting med stor sannsynlighet. Selv om nav er noe dritt, har de en åpem holdning rundt slike ting, tror jeg.

Takk for svar!

De vil nok akseptere det, men da må jeg få legeattest på det, tror jeg. Det kan jeg nok få, men har ikke så lyst til det.

Nå skal jeg på mange flere andre intervjuer denne uken, så jeg satser på at det løser seg kjapt uansett. Hvis ikke, blir det vikarbyrå-jobb på meg.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er umoralsk å ta en jobb under slike forutsetninger, jeg. Satser heller på å få en jobb gjennom vikarbyrå kjapt dersom ikke noe av det andre slår til - det er mye redeligere, synes jeg.

Uansett er det mer redelig å ta en hvilken som helst jobb man kan få enn å gå på dagpenger, når man har alternativer.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Uansett er det mer redelig å ta en hvilken som helst jobb man kan få enn å gå på dagpenger, når man har alternativer.

Det kan du ikke mene. Det mener ikke en gang NAV. Dersom man tror/vet man blir syk av en jobb, er det direkte dumt å ta den. Det eneste det fører til, er at man ender opp som sykemeldt og belaster statskassen av den grunn på et senere tidspunkt - og for hver dag man er syk, synker sjansen for å komme inn i arbeidslivet igjen.

Jeg kunne ikke ta den jobben. Jeg ville ikke tålt det, så godt kjenner jeg meg selv. Dessuten ville det vært utrolig dumt på lang sikt - både med tanke på egen helse, og belastning på samfunnet dersom/når jeg ikke klarer jobben.

Jeg hadde ikke ansatt en person som hadde et så slumsete forhold til arbeidsgiveren sin, forresten, og jeg tror ikke at en måneds jobb på CV'n tar seg svært dårlig ut.

Men i alle fall kan sannsynligvis ikke Nav finne ut at jeg har sagt nei til en jobb, og det var det jeg ville ha bekreftet.

Gjest Elextra
Skrevet

Det kan du ikke mene. Det mener ikke en gang NAV. Dersom man tror/vet man blir syk av en jobb, er det direkte dumt å ta den. Det eneste det fører til, er at man ender opp som sykemeldt og belaster statskassen av den grunn på et senere tidspunkt - og for hver dag man er syk, synker sjansen for å komme inn i arbeidslivet igjen.

Jeg kunne ikke ta den jobben. Jeg ville ikke tålt det, så godt kjenner jeg meg selv. Dessuten ville det vært utrolig dumt på lang sikt - både med tanke på egen helse, og belastning på samfunnet dersom/når jeg ikke klarer jobben.

Jeg hadde ikke ansatt en person som hadde et så slumsete forhold til arbeidsgiveren sin, forresten, og jeg tror ikke at en måneds jobb på CV'n tar seg svært dårlig ut.

Men i alle fall kan sannsynligvis ikke Nav finne ut at jeg har sagt nei til en jobb, og det var det jeg ville ha bekreftet.

Om en ikke tåler en jobb blir det jo en helt annen sak, det er ikke de jeg diskuterer. Jeg snakker om tilfeller der en ikke finner jobben interessant nok i forhold til egen CV. Noen ganger bør en ta jobber som ikke er midt i blinken, i hvertfall er det bedre å gå ledig på dagpenger.

Har selv vært i samme situasjon, og har da valgt å ta jobber jeg liksom var overkvalifisert til, og prøvd å gjøre det beste ut av det. I dag er jeg både ansatt og ansetter andre, og mener at det at noen påtar seg jobber som er litt på siden av hva de søker, i stedet for å gå ledig, er positivt.

Som sagt, er det helsemessige grunner til at man ikke tar en jobb, blir det en helt annen sak, og ikke det vi diskuterer nå.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Om en ikke tåler en jobb blir det jo en helt annen sak, det er ikke de jeg diskuterer. Jeg snakker om tilfeller der en ikke finner jobben interessant nok i forhold til egen CV. Noen ganger bør en ta jobber som ikke er midt i blinken, i hvertfall er det bedre å gå ledig på dagpenger.

Har selv vært i samme situasjon, og har da valgt å ta jobber jeg liksom var overkvalifisert til, og prøvd å gjøre det beste ut av det. I dag er jeg både ansatt og ansetter andre, og mener at det at noen påtar seg jobber som er litt på siden av hva de søker, i stedet for å gå ledig, er positivt.

Som sagt, er det helsemessige grunner til at man ikke tar en jobb, blir det en helt annen sak, og ikke det vi diskuterer nå.

Når man snakker om overkvalifisert eller jobber som er på siden av drømmejobben, så er jeg helt enig med deg, naturligvis.

Men det var ikke saken her, jeg sa nei fordi jeg visste at jeg ikke ville mestre jobben, og sannsynligvis brenne ut etter kort tid. Jeg burde naturligvis aldri søkt!

Men i dag har jeg fått en annen jobb!! Ikke helt drømmen det heller, men i alle fall et område jeg vet jeg mestrer. Begynner om 2 uker! Hurra!

Gjest Elextra
Skrevet

Når man snakker om overkvalifisert eller jobber som er på siden av drømmejobben, så er jeg helt enig med deg, naturligvis.

Men det var ikke saken her, jeg sa nei fordi jeg visste at jeg ikke ville mestre jobben, og sannsynligvis brenne ut etter kort tid. Jeg burde naturligvis aldri søkt!

Men i dag har jeg fått en annen jobb!! Ikke helt drømmen det heller, men i alle fall et område jeg vet jeg mestrer. Begynner om 2 uker! Hurra!

Gratulerer! :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...