Gå til innhold

regnskaps spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest forslag til føring?
Skrevet

Hver månede skal det betales et beløp USD 8000 til en internasjonal leverandør. Jeg registrerte ikke at noen andre hadde betalt April så forrige uke betalte jeg April og Mai, altså har April blitt betalt to ganger, en gang i April og en gang i Mai.

Selskapet jeg jobber i opererer med månedsregnskap. April måneden er ikke stengt enda så jeg kan fortsatt føre på April. Men hvordan skal jeg føre dette så det blir riktig? Jeg tenker at dobbelbetalingen for April kan gå som forskuddsbetaling for Juni, men da blir det vanskelig å føre dette i regnskapet. Noen forslag?

Skrevet

Du må jo føre dette, og fører det da i balansen som forskudd til leverandører.

1749 kan du bruke som konto. (Forskuddsbetalte kostnader)

Altså Debet 1749 og kredit Levrandørkonto. Når du mottar faktura for juni så fører du dette Debet den normale kostnadskontoen, og kredit 1749.

Gjest forslag til føring
Skrevet

Du må jo føre dette, og fører det da i balansen som forskudd til leverandører.

1749 kan du bruke som konto. (Forskuddsbetalte kostnader)

Altså Debet 1749 og kredit Levrandørkonto. Når du mottar faktura for juni så fører du dette Debet den normale kostnadskontoen, og kredit 1749.

Takk for svar

Jeg glemte å si at denne fakturaen ble betalt manuelt i nettbank, altså når jeg snakket om føring så mente jeg BA bilagsføring, ikke FA.

Skrevet

Takk for svar

Jeg glemte å si at denne fakturaen ble betalt manuelt i nettbank, altså når jeg snakket om føring så mente jeg BA bilagsføring, ikke FA.

BA og FA er forkortelser som ikke jeg kjenner.....

Skrevet

Betalinger skal normalt ikke ha noen innvirkning på månedsoppgjøret. Kostnadsfører dere en faktura hver måned, bokfører du bare junifakturaen som vanlig i juni.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...