Gå til innhold

Be om mer lønn - Hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to med samme lønn på min avdeling, men min kompetanse er langt høyere enn hennes når det gjelder data. Her blir jeg en liten støtteperson når det kommer til tekniske problemer, og i starten brukte jeg mye tid og ressurser på å hjelpe henne i gang. Det var alt fra å videresende mailer, til å redigere tekst. Det sier litt om hvor uerfaren hun er. Jeg kan mye, og hjelper de fleste på kontoret. Vi har begge vært her nærmere ett år, jeg har vært ansatt 2 mnd. lengre. Lønnen vår er helt lik, på tross av den opplæringen jeg hadde med henne. Jeg syntes at jeg fortjente mer lønn enn henne i starten, men burde vel gjøre noe med det den gangen. Jeg har stor arbeidsmengde og press, men min andre kollega er blitt veldig flink og tar de fleste oppgaver. Er det helt feil å be om mer lønn nå? Til orientering har vi langt mindre lønn enn de andre på vår avdeling, men så har vi helt annen tittel også da :o) Hva synes dere, kan jeg be om mere lønn? Dette er så vanskelig, men jeg synes ikke lønnen er bra i forhold te det andre får, men jeg lar det skure å gå for jeg er for feig til å ta debatten! Jeg har ingen erfaring med å be om lønnstillegg, og synes bare det er ubehagelig....

Hvilken erfaring har dere??? Min andre kollega synes vi skal gå begge to sammen, å be om mere lønn. Og hun støtter meg i at jeg burde ha mer lønn enn henne i starten, da min kompetanse er langt bedre, men nå har hun jo fått mange oppgaver og flyr rundt her å der. Selv om det er mer arkiv arbeid, og jeg jobber mer med tidspress mot kunder.

Blir litt feil å gå begge samtidig, føler vi bør gå hver for oss å be om mer lønn, selv om vi ønsker samme lønnen, men høyere??

Hvilken erfaring har dere

Skrevet

Du bør forhandle din lønn og hun sin. Lønnsamtaler er da ikke noe unormalt, så det er bare å be om det, hvis dere ikke har medarbeidersamtaler da, da kan du ta det opp der i tilfelle.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes dere skal forhandle lønn hver for dere. At du hadde ekstra opplæring for et år siden er kanskje litt sent å komme med nå men det skader jo ikke å prøve. Uansett, dersom du føler du blir lønnet mindre enn du fortjener bør du be om en samtale. Det verste som kan skjer er at du får nei, og det får du sikkert ikke.

Jeg hadde lønnsforhandlingssamtale på fredag i jobben min og gikk opp 60 000kr i årslønn, så det kan virkelig lønne seg å ta den ubehagelige samtalen :-)

Lykke til!

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Mye mulig du fortjener mer lønn, men for meg høres det helt feil ut å be om mer lønn fordi du hjalp henne i starten. Ærlig talt... Jeg har da hatt opplæring på mange nye kolleger, men det har aldri falt meg inn å be om høyere lønn av den grunn. Andre har også hjulpet meg med ting ikke jeg kunne da jeg først begynte dit (bl.a. ble det brukt et annet redigeringsprogram enn det den forrige arbeidsplassen min hadde), men jeg kan ikke tro at de da løp til sjefen og ba om mer lønn fordi de hadde hjulpet meg.

Skrevet

Mye mulig du fortjener mer lønn, men for meg høres det helt feil ut å be om mer lønn fordi du hjalp henne i starten. Ærlig talt... Jeg har da hatt opplæring på mange nye kolleger, men det har aldri falt meg inn å be om høyere lønn av den grunn. Andre har også hjulpet meg med ting ikke jeg kunne da jeg først begynte dit (bl.a. ble det brukt et annet redigeringsprogram enn det den forrige arbeidsplassen min hadde), men jeg kan ikke tro at de da løp til sjefen og ba om mer lønn fordi de hadde hjulpet meg.

Du er litt kjapp, og dermed føler jeg ikke det er helt gjennomtenkt det du sier her...

Jeg burde hatt mer lønn i starten, da jeg jobbet både med mine oppgaver og hennes, som hun ikke mestret pga. manglende erfaring. Det ble mye overtid på meg, og ledelsen har senere beklaget at jeg "umerkelig" ble pålagt dette ansvaret. Jeg var selv helt ny, og trampet rett inn i en stilling der jeg ikke fikk mer enn 6 timer opplæring. Den jeg overtok etter sluttet den dagen jeg begynte, og sjefen dro på ferie. Der satt jeg. Men jeg klarte meg fint, og når så min andre kollega begynte, var det lett overlate henne til meg. Noe jeg overhodet ikke var informert om, eller blitt bedt om. Det bare ble slik av seg selv, og det var henne selv som spurte meg om hvilken lønn jeg hadde. Hun oppfordret meg om å be om mer lønn, og jeg er faktisk enig i at jeg fortjente høyere lønn enn henne den gangen. Men jeg gjorde ikke det, og har heller ikke tenkt å gjøre det nå. Derimot vil vi begge ha høyere lønn, og som jeg sier så har min kollega blitt veldig flink, og gjør de fleste oppgaver.

Jeg skjønner at du ikke ser ting helt fra min side, men du har nok alldri vært der jeg var den gangen heller. Det var virkelig vanskelig, jeg ville jo svært gjerne hjelpe, men mine egne oppgaver var nye for meg, og jeg hadde stadige tidspress. Når da hun som ny innen data kunne spørrre flere ganger i løpet av en time hvordan et linjeskift virket, så ble det veldig frustrerende. Dette visste ikke ledelsen, da jeg var overlatt til meg selv, og de fleste var på ferie.

Nei, dette ble mye pjatt, jeg har fått råd så langt jeg trenger. Og ja, jeg kommer til å be om lønnsforhøyelse. Om ledelsen mener jeg fortjener bedre lønn enn min "likestillte" kollega, får være opp til dem. Jeg synes iallefall vi fortjener mer enn det vi får, begge to :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...