Gå til innhold

Solfaktor

Gjest sofit

Anbefalte innlegg

Gjest sofit

Hvilken solfaktor bruker dere på barna deres om (i Norge)sønnen min på syv blir veldig fort brun og har allerede godt underlag.

Er faktor ti altfor lite da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He-he, jeg er sikkert en usedvanlig sjuskete mor, men jeg har aldri brukt solfaktor på så store barn her i Norge i mai! På den alderen brukte de solkrem på fjellet rundt påsketider, i båten om sommeren og i sydligere strøk, ellers aldri!

mvg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sofit

He-he, jeg er sikkert en usedvanlig sjuskete mor, men jeg har aldri brukt solfaktor på så store barn her i Norge i mai! På den alderen brukte de solkrem på fjellet rundt påsketider, i båten om sommeren og i sydligere strøk, ellers aldri!

mvg

Ja jeg tenker vel helst på i sommeren:)hvilken faktor brukte du på de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker vel helst på i sommeren:)hvilken faktor brukte du på de da?

Dersom han har fått god farge og har god hud, kan jeg aldri tenke meg at faktor 10 er for lite i hvert fall! Det skal jo fungere slik at faktor 10 betyr at han kan være ute ti ganger så lenge som uten solkrem. Mine hadde fint klart seg en halv time uten solkrem her i Norge, i så fall holder faktor 10 i fem timer!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May M

Jeg tror jeg hadde valgt å gå opp til faktor 15 hvis barnet oppholder seg mye i sola, selv om barnet ikke blir solbrent ved bruk at faktor 10. Tenker på at huden solbrendt eller ei, eldes fortere når den blir utsatt for mye sol.

Selv bruker jeg stort sett solhatt og T-shorte som beskyttelse for min 3 åring, med unntak av dager på stranda ol. Men så er han også av afrikansk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde valgt å gå opp til faktor 15 hvis barnet oppholder seg mye i sola, selv om barnet ikke blir solbrent ved bruk at faktor 10. Tenker på at huden solbrendt eller ei, eldes fortere når den blir utsatt for mye sol.

Selv bruker jeg stort sett solhatt og T-shorte som beskyttelse for min 3 åring, med unntak av dager på stranda ol. Men så er han også av afrikansk opprinnelse.

Føflekkkreft og hudkreft er minst like vanlig i afrikanske land som i Norge! Og vanskeligre å oppdage. Kreftforeningen anbefaler minst solfaktor 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kreftforeningen anbefaler minst solfaktor 15. Så da kan jeg ikke helt forstå hvorfor vi ikke skal bruke øy solfaktor på våre barn sin hud. Jeg kjøpte en med solfaktor 40, som jeg smør frøken på 3 år med. Vil jo ikke at hun skal få gammel hud, eller diverse andre sykdommer som faktisk kan komme av at hun (eller vi som foreldre da)har vært for slapp med å passe på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May M

Føflekkkreft og hudkreft er minst like vanlig i afrikanske land som i Norge! Og vanskeligre å oppdage. Kreftforeningen anbefaler minst solfaktor 15.

Hvor har du det fra? Det er det motsatte av all informasjon jeg har lest om temaet. Fint hvis du har en link å vise til, jeg har prøvd å lese meg opp på temaet, men har ikke funnet belegg for det du sier.

Hvem anbefaler faktor 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May M

Her er noe av det jeg har lest.

Nederst på denne siden ser du hva kreftforeningen anbefaler for de forskjellige hudtypene.

http://www.kreftforeningen.no/forebygg/sol/god_solferie__6413

På rikshospitalet sine sider sier de bl.a.

"Hudkreft oppstår hovedsakelig av solstråling mot ubeskyttet hud. Jo lysere hud vi har, desto større risiko gir soling. Mørke hudtyper er mindre utsatt for hudkreft som følge av soling."

http://www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/sykdom/diagnoser?p_doc_id=48605

Når man igjen vet at moderate doser av sol forebygger kreft og øker prognosene for å overleve kreft, så er ikke "jo mer, jo bedre" nødvendigvis det beste i forhold til solkrem på svarte.

http://www.forskning.no/artikler/2008/januar/1199807596.82

" Siden D-vitamin har vist seg å spille en beskyttende rolle ved mange typer kreft i indre organer, og muligens også ved en rekke andre sykdommer, er det viktig å studere den relative risikoen for å vurdere hvorvidt råd om å unngå sol gjør mer skade enn gagn i enkelte deler av befolkningen, sier Richard Setlow, som er en forfatterne på studien.

Han mener dette gjelder spesielt for oss nordboere som ser lite til sola store deler av året."

og

"- Da menneskene en gang utvandret fra Afrika og beveget seg nordover, så ble huden deres lys. Vi fikk lys hud fordi vi trenger mer D-vitamin, sier Moan.

- Lys hud trenger bare en sjettedel så mye sol som en mørk person, for å få nok. Det viser at sola og lyset er viktig for oss, sier han."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ti nå, men øker til 15 når sommeren virkelig kommer. Jeg vil si at solkrem er like viktig om man har blitt brun, men vi blir slappere med påsmøring utover sommeren desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Det er det motsatte av all informasjon jeg har lest om temaet. Fint hvis du har en link å vise til, jeg har prøvd å lese meg opp på temaet, men har ikke funnet belegg for det du sier.

Det med at føflekkkreft var vanlig i Afrikanske land var oppe i ett program på NRK for ett års tid siden, grunnen til at jeg husker det er rett og slett fordi jeg ble så overraska selv. Men kanskje ekspertene har ombestemt seg siden i fjor. Skal ikke krangle på det altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med solfaktor 15 står foresten i snarvegen du la inn til kreftforeningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg bruker så høy solfaktor på barna som mulig, først og fremst fordi de gjerne smøres sjelden, slik at det meste blir "slitt av" i løpet av noen timer.

Jeg smører gjerne barna mine med faktor 30 om sommeren, men jammen blir de nøttebrune likevel. Som sagt er jeg ikke flink til å fylle på med solkrem hver time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May M

Det med solfaktor 15 står foresten i snarvegen du la inn til kreftforeningen....

Der kan man se hvor forskjellig man kan lese samme teksten.

På siden står det:

"Hudtype 5 og 6

Har naturlig svart/brun hud og oftest mørk brune øyne og svart/brunt hår.

Anbefaling:

Har naturlig god solbeskyttelse og vil sjelden være utsatt i Norge. Kan likevel ta pauser fra solen midt på dagen der UV-indeksen er svært høy. "

For hudtype 1,2,3 og 4 anbefaler de solkrem.

De skriver også.

"Det er viktig å ta hensyn til din egen hudtype. De som har lys hud er mer utsatt for å bli solbrent og å få hudkreft enn andre."

De gir jo også noen generelle råd (bl.a smøre seg med solfaktor 15) som da strider litt mot hva de ellers skriver, så jeg tror nok de rådene er beregnet på den tradisjonelle bleke pluss/ minus nordmann. Det er jo litt merkelig hvis de mener at en med kritthvit hud og en med svart hud trenger samme solfaktor når de ellers skriver at hudtypen avgjør hvor utsatt du er.

Nå har også jeg lest flere steder at svarte også får hudkreft, men sjeldnere en hvite, og oftere på steder som ikke er utsatt for sol. Så jeg er ikke overbevist om at svarte er i noen som helst faresone i forhold til overeksponering av sol i Norge. Jeg har derimot lest om problemer en del invandrere har mht. D-vitaminmangel, som bl.a. skyldes mørkere hud, og dårlige solforhold i Norge.

Så nå håper jeg på en lang og solfylt sommer, med muligheter for å bygge opp D-vitaminlagrene som fikk lite påfyll i fjor sommer.

God sommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan man se hvor forskjellig man kan lese samme teksten.

På siden står det:

"Hudtype 5 og 6

Har naturlig svart/brun hud og oftest mørk brune øyne og svart/brunt hår.

Anbefaling:

Har naturlig god solbeskyttelse og vil sjelden være utsatt i Norge. Kan likevel ta pauser fra solen midt på dagen der UV-indeksen er svært høy. "

For hudtype 1,2,3 og 4 anbefaler de solkrem.

De skriver også.

"Det er viktig å ta hensyn til din egen hudtype. De som har lys hud er mer utsatt for å bli solbrent og å få hudkreft enn andre."

De gir jo også noen generelle råd (bl.a smøre seg med solfaktor 15) som da strider litt mot hva de ellers skriver, så jeg tror nok de rådene er beregnet på den tradisjonelle bleke pluss/ minus nordmann. Det er jo litt merkelig hvis de mener at en med kritthvit hud og en med svart hud trenger samme solfaktor når de ellers skriver at hudtypen avgjør hvor utsatt du er.

Nå har også jeg lest flere steder at svarte også får hudkreft, men sjeldnere en hvite, og oftere på steder som ikke er utsatt for sol. Så jeg er ikke overbevist om at svarte er i noen som helst faresone i forhold til overeksponering av sol i Norge. Jeg har derimot lest om problemer en del invandrere har mht. D-vitaminmangel, som bl.a. skyldes mørkere hud, og dårlige solforhold i Norge.

Så nå håper jeg på en lang og solfylt sommer, med muligheter for å bygge opp D-vitaminlagrene som fikk lite påfyll i fjor sommer.

God sommer :-)

I like måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...