Gå til innhold

Eksamenskarakterer og vekting

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs student
Skrevet

Tar et fag i år der karakteren settes på grunnlag av to delkomponenter som vektes 40/60.

Den første komponenten fikk jeg B på, den andre eksamenen hadde jeg i dag, og den gikk ikke så bra...

Når B'en vektes med 40%, hva blir da karakteren hvis jeg nå får

C?

D?

E?

Prøvde å regne på dette, det ble sagt at det var fornuftig å legge en del arbeid i den første komponenten siden den teller så mye, men når jeg regner vanlig prosentregning ser det for meg ut til at den eneste karakteren som kan trekke opp dagens fiasko, er hvis jeg får E, da skal jeg visstnok ende på en D... Kan dette være riktig??

Skrevet

''Når B'en vektes med 40%, hva blir da karakteren hvis jeg nå får

C?''

Da får du C.

''D?''

I dette tilfellet vil det bety noe om din dårlige karakter på dagens eksamen feks gir deg en sterk eller svak C, D, E, F. Er det samme sensor på begge eksamene og et lite fag? Da vil kan hende de to karakterene kobles mht til svak/sterk karakter. Men sannsynligvis er det to sensorer og da vil jeg igjen tro at de ikke snakker om karakteren er svak/sterk. Ergo: Karakteren blir rett og slett C, D, E, F.

B vektet 40 og D vektet 60. Jeg vil tro C blir samlet karakter ut fra min antagelse om to sensorer osv.

''E?''

Her tror jeg D blir sluttkarakter. Nå er du lenger ned på skalaen og det får du ikke belønning for.

''den eneste karakteren som kan trekke opp dagens fiasko, er hvis jeg får E, da skal jeg visstnok ende på en D''

Tror ikke jeg skjønner hva du mener her? Alle karakterer over E er naturligvis bedre enn E og gjør dermed den samlede karakteren bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...