Gå til innhold

Datteren min er en utspekulert jævelunge!!

alwaysme

Anbefalte innlegg

Melding med hjem fra skolen idag. 1.klassingen har ved to anledninger, forrige uke og idag, gått på toalettet i timen. Der har hun ikke gått på do, men revet masse papir av rullen og tettet vasken med, og resten inkludert rullen har hun kastet i do, med det resultat at hun har tettet doen også.

Dette er en ting vi har mast og terpet på ofte hjemme, hun har fylt doen noen ganger, men aldri med hylsteret også.

Hvordan griper vi dette an? Hun ser ikke ut til å bry seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• alwaysme

14

• PieLill

5

• Bookworm

4

• Helmi

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kunne aldri kalt ungene mine jævelunger

Det var da veldig til språkbruk om sitt eget barn.

*sjokkert*

Klart det er bra at vi kan se våre nydelige smås feil og kunne kalle spade for en spade (utspekulert ol) men jævelunge....!!!

Den er da virkelig drøy.

Hvis ditt barn gjentatte ganger gjør samme "rampestreken" om og om igjen så har hun nok helt klart en eller annen frustrasjon som kommer ut.

For å finne ut hva det er som plager ungene våre må vi se på oss selv - gjør vi noe feil, se på dem - hvordan og når gjør de ditt og datt, snakke med dem - kan vi få dem til å fortelle oss hva som er galt?, forhøre seg rundt om (skoler, b.hg. etc) om andre legger merke til ting osv.

Klare grenser, lover og regler har jeg veldig tro på, og konsekvenser når noe blir gjort galt, som ros hvis noe er bra.

Men uten respekt og kommunikasjon er det nok slettes ikke alltid at vi kommer noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Måtte le litt, for her var det mye usagt frustrasjon ;)

Trekk pusten dypt og tenk deg nøye om før du snakker med henne. Så tar du barnet med en plass som dere to er alene, og forteller henne hvor lei du blir deg av en slik oppførsel, men at du elsker ungen din, men ikke slik oppførsel!

Vær tydelig og bestemt, snakk alvorlig, på forhånd bør du ha tenkt over en passende "straff", som svir litt (ikke fysisk). Ta fra henne noe hun liker etc. Bruk god tid sammen med henne, og spør hvorfor hun finner på slikt, som faktisk kalles hærverk, forklar henne betydningen av ordet.

Ta henne med til rektor, slik at hun personlig må si unnskyld.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva min datter kunne ha funnet på å gjøre, hadde jeg aldri gått til det skritt å kalle henne en jævelunge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Hun er ikke jævelunge. Den alderen hun er i nå er en alder hvor man tester grenser... og prøver ut ting. Hun vil kanskje se hva som skjer om hun tar dopapiret i vasken, kanskje syns hun det er fascinerende å se hva som skjer med papiret+ Også er det litt ulovlig og, hun vet at de voksne blir sinte, og det er spennende....

Forklar henne heller hvorfor hun ikke bør gjøre dette fremfor å gi henne en skjennepreke og kalle henne jævelunge. Ingen unger er utspekulerte.... fantete ja, men ikke direkte utspekulerte. Det handler om å teste grenser. Var DU alltid en engel da du var liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du få ungen til å be om unnskyldning hos vaktmesteren (som sikkert måtte ordne opp etter henne), og rektor. Med en bukett hvitveis eller kattlabber ;o) Det passer jo fint denne uka.

Unger kan finne på mye dumt og ubetenksomt, jeg har 3 stk i den mest oppfinnsomme alderen. Slitsomt. :s

Jeg vet om ei jente som kjeder seg omtrent ihjel på skolen, og hun har hatt mange sånne lett uforståelige påfunn. Foreldrene er selvsagt fortvilte, men det må da vel gå seg til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Siden hun alt har gjort dette flere ganger hjemme, så burde hun vite at å tette doen kan få store konsekvenser.

Er det oppmerksomhet hun er ute etter? Du bør nok prøve å finne ut hva som ligger bak, i stedet for bare å bli rasende.

Dette må selvsagt få konsekvenser for jenta. Men det er nok like viktig å prøve å forstå henne, så hun ikke fortsetter i samme spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordlegger du deg om ditt eget barn!?

Jeg ville aldri brukt et sånt navn på min - eller andres - unger...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun alt har gjort dette flere ganger hjemme, så burde hun vite at å tette doen kan få store konsekvenser.

Er det oppmerksomhet hun er ute etter? Du bør nok prøve å finne ut hva som ligger bak, i stedet for bare å bli rasende.

Dette må selvsagt få konsekvenser for jenta. Men det er nok like viktig å prøve å forstå henne, så hun ikke fortsetter i samme spor.

Hun måtte rydde opp i griset sitt idag da hun innrømte sine synder. Jeg rådfører med her nettopp for å ikke rase opp i et vanvidd, men prøve å skjønne tegningen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordlegger du deg om ditt eget barn!?

Jeg ville aldri brukt et sånt navn på min - eller andres - unger...:(

Henger vel med dialekten det da, her e jævelunge et vanlig ord for en unge som finner på fanskap. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1210691125' post='3873893]

Her må du få ungen til å be om unnskyldning hos vaktmesteren (som sikkert måtte ordne opp etter henne), og rektor. Med en bukett hvitveis eller kattlabber ;o) Det passer jo fint denne uka.

Unger kan finne på mye dumt og ubetenksomt, jeg har 3 stk i den mest oppfinnsomme alderen. Slitsomt. :s

Jeg vet om ei jente som kjeder seg omtrent ihjel på skolen, og hun har hatt mange sånne lett uforståelige påfunn. Foreldrene er selvsagt fortvilte, men det må da vel gå seg til... :)

Hun måtte rydde opp i griset idag selv, heldigvis. Har nok ikke vært en hyggelig jobb.

Tenkte å ta en slik vending med renholderen, som må vaske opp vannet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart med en mor som definerer henne som jævelunge?

På vår dialekt er jævelunge et helt vanlig begrep, dere har sikkert andre uttrykk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger vel med dialekten det da, her e jævelunge et vanlig ord for en unge som finner på fanskap. :-)

Jeg nekter å tro at slike uttrykk er helt ok å bruke på noen som helst dialekt om barn og hva de gjør.

Ubehøvlet og utidig språk, uansett hvor du kommer ifra. Å si at ens egne barn er djevelens barn...nei....uff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irritert på 8-åring

Litt støtte til deg. Jeg kunne godt kalt mine egne jævelunger, skjønner deg godt. Min 8 åring oppfører seg utrolig stygt avogtil og skal ha støtte når han er ekkel med andre, en liten jævel innimellom spør du meg. Ellers enig at du bør ta en prat å spørre hvorfor, aldri la ungen være i tvil om at du elsker elsker ho men... bør nok få en straff som svir. Ikke tv/data e vel en god straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den fæle mamman som bruker sin dialekt

Det var da veldig til språkbruk om sitt eget barn.

*sjokkert*

Klart det er bra at vi kan se våre nydelige smås feil og kunne kalle spade for en spade (utspekulert ol) men jævelunge....!!!

Den er da virkelig drøy.

Hvis ditt barn gjentatte ganger gjør samme "rampestreken" om og om igjen så har hun nok helt klart en eller annen frustrasjon som kommer ut.

For å finne ut hva det er som plager ungene våre må vi se på oss selv - gjør vi noe feil, se på dem - hvordan og når gjør de ditt og datt, snakke med dem - kan vi få dem til å fortelle oss hva som er galt?, forhøre seg rundt om (skoler, b.hg. etc) om andre legger merke til ting osv.

Klare grenser, lover og regler har jeg veldig tro på, og konsekvenser når noe blir gjort galt, som ros hvis noe er bra.

Men uten respekt og kommunikasjon er det nok slettes ikke alltid at vi kommer noen vei.

Et uttrykk i dialekten vår det, mulig vi kan ha et mer direkte og hardere språk enn dere. Dere har nok også ord og uttrykk som vi ikke bruker (f.eks fantete=aldri i bruk her)

At dialekten her har noe med om jeg har respekt for ungene eller ikke er vel noe drøy?

Jenta er meget oppfinnsom, finner på alt fra å stjele fuktighetskrem o.l til lek med såpe og jord i skrivebordskuffen, tegne med kulepenn på vegg, den hendelsen her, og en masse andre ting. Hun er i tillegg dag-og nattevæter.

etter en runde på hjertelunge-maskin som baby er jeg litt engstelig for at hun kan ha fått en skade i hjernen rett og slett. Det flotte er at hun er faglig sterk, og DET får hun masse skryt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt støtte til deg. Jeg kunne godt kalt mine egne jævelunger, skjønner deg godt. Min 8 åring oppfører seg utrolig stygt avogtil og skal ha støtte når han er ekkel med andre, en liten jævel innimellom spør du meg. Ellers enig at du bør ta en prat å spørre hvorfor, aldri la ungen være i tvil om at du elsker elsker ho men... bør nok få en straff som svir. Ikke tv/data e vel en god straff.

Ho måtte rydde opp i griset selv idag. Her er det lite tv og data, vi bor på landet og her er ungene mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke jævelunge. Den alderen hun er i nå er en alder hvor man tester grenser... og prøver ut ting. Hun vil kanskje se hva som skjer om hun tar dopapiret i vasken, kanskje syns hun det er fascinerende å se hva som skjer med papiret+ Også er det litt ulovlig og, hun vet at de voksne blir sinte, og det er spennende....

Forklar henne heller hvorfor hun ikke bør gjøre dette fremfor å gi henne en skjennepreke og kalle henne jævelunge. Ingen unger er utspekulerte.... fantete ja, men ikke direkte utspekulerte. Det handler om å teste grenser. Var DU alltid en engel da du var liten?

Det er ingen som er engler er det vel, og jeg var vel ikke bedre enn de fleste. Men det her syns jeg grenser mer til fanskap/hærverk enn å teste grenser.

Dog kan hun finne på ekstreme ting, så mulig du er inne på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva min datter kunne ha funnet på å gjøre, hadde jeg aldri gått til det skritt å kalle henne en jævelunge!!

Du har helt sikkert andre uttrykk som er i bruk i akkurat din dialekt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le litt, for her var det mye usagt frustrasjon ;)

Trekk pusten dypt og tenk deg nøye om før du snakker med henne. Så tar du barnet med en plass som dere to er alene, og forteller henne hvor lei du blir deg av en slik oppførsel, men at du elsker ungen din, men ikke slik oppførsel!

Vær tydelig og bestemt, snakk alvorlig, på forhånd bør du ha tenkt over en passende "straff", som svir litt (ikke fysisk). Ta fra henne noe hun liker etc. Bruk god tid sammen med henne, og spør hvorfor hun finner på slikt, som faktisk kalles hærverk, forklar henne betydningen av ordet.

Ta henne med til rektor, slik at hun personlig må si unnskyld.

Lykke til ;)

Frustrasjon er vel forbokstaven...

Klarte ikke ta det opp med henne med en gang, ble helt satt ut og maktesløs. Hun VET jo hva som er rett og galt, så dette er helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...