Bookworm Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Du har helt sikkert andre uttrykk som er i bruk i akkurat din dialekt ;-) Ingen uttrykk som er så nedsettende overfor et annet menneske nei... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lipper Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Vil bare støtte deg; der jeg kommer fra er jævelunge et helt "vanlig" begrep på barn som utfører jævelskap, og sier ingenting om den respekten (eller mangelen på sådan) man har for barna sine. Men selvsagt, jeg skjønner jo at de perfekte DOL-mødrene lar seg sjokkere av mindre. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Ingen uttrykk som er så nedsettende overfor et annet menneske nei... Før du skjønner betydningen av ordet, så syns jeg ikke du kan si om det er nedsettende... Det du kaller rampestreker/fantestreker/trolleri/pøbelfæra etc.. det kaller vi jævelskap og en unge som gjør jævelskap er en jævelunge.(der og da) Det fins da folk som omtaler ungene sine for terrorister, med et smil om munnen selvfølgelig. Det betyr bare at de kan terge en gråstein, altså psykiske terrorister for slitne foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Før du skjønner betydningen av ordet, så syns jeg ikke du kan si om det er nedsettende... Det du kaller rampestreker/fantestreker/trolleri/pøbelfæra etc.. det kaller vi jævelskap og en unge som gjør jævelskap er en jævelunge.(der og da) Det fins da folk som omtaler ungene sine for terrorister, med et smil om munnen selvfølgelig. Det betyr bare at de kan terge en gråstein, altså psykiske terrorister for slitne foreldre. Jeg skjønner betydningen av ordet, det er jo det som er problemet! At dere bruker det i deres dialekt, er like horribelt uansett om mange gjør det, og skylder på dialekten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lipper Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg skjønner betydningen av ordet, det er jo det som er problemet! At dere bruker det i deres dialekt, er like horribelt uansett om mange gjør det, og skylder på dialekten! Nei, du skjønner ikke betydningen av ordet på DEN dialekten. På samme måte som en søring blir sjokka langt inn i sjela om noen skulle kalt ham hestkuk - noe en nordlending neppe ville reagert særlig på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Nei, du skjønner ikke betydningen av ordet på DEN dialekten. På samme måte som en søring blir sjokka langt inn i sjela om noen skulle kalt ham hestkuk - noe en nordlending neppe ville reagert særlig på. Denne bookworm kan tydeligvis mer om dialekten enn vi, og vi må nok bare bøye oss i støvet for det. Vi er jo bare dumme nordlenninger vi ;-) Blir så dumt å ta en dialektdiskusjon oppi dette. Enhver som skjønner problemstillingen min, skjønner også at hvis jeg mente jævelunge som i søringespråk så hadde jeg IKKE brydd meg med å sitte her og spørre andre mødre til råds. Da hadde jeg vel banka ungen opp og ferdig med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg må innrømme jeg flirte litt av overskriften ;0) He, he, har vel ingen gode råd, bortsett fra harde konsekvenser. Fjerne noe hun liker fungerer som regel.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kunne aldri kalt ungene mine jævelunger Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Et uttrykk i dialekten vår det, mulig vi kan ha et mer direkte og hardere språk enn dere. Dere har nok også ord og uttrykk som vi ikke bruker (f.eks fantete=aldri i bruk her) At dialekten her har noe med om jeg har respekt for ungene eller ikke er vel noe drøy? Jenta er meget oppfinnsom, finner på alt fra å stjele fuktighetskrem o.l til lek med såpe og jord i skrivebordskuffen, tegne med kulepenn på vegg, den hendelsen her, og en masse andre ting. Hun er i tillegg dag-og nattevæter. etter en runde på hjertelunge-maskin som baby er jeg litt engstelig for at hun kan ha fått en skade i hjernen rett og slett. Det flotte er at hun er faglig sterk, og DET får hun masse skryt for. Beklager hvis jeg har støtt deg når det kun er dialekt vi snakker om her, men jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden eller aldri har hørt slike harde ord være "lovlig" brukt på folk, eller barn. Jævelunger, barn av djevelen liksom, det høres virkelig ikke pent ut altså. Men men, er det "bare" dialekt så skal jeg jo ikke si noe på det. Selv om jeg er godt voksen og "bereist" så er det virkelig ikke alt jeg har greie på. Barnet ditt har iallefall et eller annet problem all den tid hun gjentatte ganger gjør rampestreker om og om igjen. Jeg står ved kommunikasjonen, respekten og konsekvensen. Forklar alt på en god og forståelig måte slik at det ikke er noen tvil og rett og galt og kommende konsekvenser, vis og forlang respekt og la det være konsekvenser når ting skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Beklager hvis jeg har støtt deg når det kun er dialekt vi snakker om her, men jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden eller aldri har hørt slike harde ord være "lovlig" brukt på folk, eller barn. Jævelunger, barn av djevelen liksom, det høres virkelig ikke pent ut altså. Men men, er det "bare" dialekt så skal jeg jo ikke si noe på det. Selv om jeg er godt voksen og "bereist" så er det virkelig ikke alt jeg har greie på. Barnet ditt har iallefall et eller annet problem all den tid hun gjentatte ganger gjør rampestreker om og om igjen. Jeg står ved kommunikasjonen, respekten og konsekvensen. Forklar alt på en god og forståelig måte slik at det ikke er noen tvil og rett og galt og kommende konsekvenser, vis og forlang respekt og la det være konsekvenser når ting skjer. Mulig vi ikke snakker samme språket, jeg og jenta. De to guttene, en eldre og en yngre, vet av samme oppdragelse hva som er rett og galt og kunne aldri funnet på noe som lignet engang. Men når man snakker til jenta så er det som hun blir fjern i blikket og tar ikke til seg noe man sier. Man kan snakke om ting, og være enig om hva man skal og ikke skal gjøre. så spør man 5 min etterpå om hun husker hva hun ikke skulle gjøre, og da er hun like fjern i blikket og sier jeg vet ikke. Er søkkefortvilt, om det heter jævelunge eller fantete unge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Beklager hvis jeg har støtt deg når det kun er dialekt vi snakker om her, men jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden eller aldri har hørt slike harde ord være "lovlig" brukt på folk, eller barn. Jævelunger, barn av djevelen liksom, det høres virkelig ikke pent ut altså. Men men, er det "bare" dialekt så skal jeg jo ikke si noe på det. Selv om jeg er godt voksen og "bereist" så er det virkelig ikke alt jeg har greie på. Barnet ditt har iallefall et eller annet problem all den tid hun gjentatte ganger gjør rampestreker om og om igjen. Jeg står ved kommunikasjonen, respekten og konsekvensen. Forklar alt på en god og forståelig måte slik at det ikke er noen tvil og rett og galt og kommende konsekvenser, vis og forlang respekt og la det være konsekvenser når ting skjer. Hun er nok fra nord. Der er det fullt av jævelunger som er høyt elsket av opphavet. Det florerer også med hestkuker og kjerringhelveter. Sjarmerende... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Kanskje hun kjeder seg på skolen? Får hun nok faglige utfordringer? Kan hende det er hennes måte å kanalisere ut overskuddsenergi på. Hjelp henne til å finne mer konstruktive måter å lette på trykket på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hun måtte rydde opp i griset sitt idag da hun innrømte sine synder. Jeg rådfører med her nettopp for å ikke rase opp i et vanvidd, men prøve å skjønne tegningen her... Jeg tenkte at du hadde fått så mye kritikk for å kalle henne "jævelunge" at du heller skulle få en mer konstruktiv tilbakemelding 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dione1 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvordan ordlegger du deg om ditt eget barn!? Jeg ville aldri brukt et sånt navn på min - eller andres - unger... Herregud da, det er jo bare ord. Tror nok de fleste skjønner at hun ikke synes ungen sin er et drittunge, men at de handlingene ungen utfører ikke akkurat er noe man ønsker den skal fortsette med. Enkelte skal da være så grusomt prippen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Et uttrykk i dialekten vår det, mulig vi kan ha et mer direkte og hardere språk enn dere. Dere har nok også ord og uttrykk som vi ikke bruker (f.eks fantete=aldri i bruk her) At dialekten her har noe med om jeg har respekt for ungene eller ikke er vel noe drøy? Jenta er meget oppfinnsom, finner på alt fra å stjele fuktighetskrem o.l til lek med såpe og jord i skrivebordskuffen, tegne med kulepenn på vegg, den hendelsen her, og en masse andre ting. Hun er i tillegg dag-og nattevæter. etter en runde på hjertelunge-maskin som baby er jeg litt engstelig for at hun kan ha fått en skade i hjernen rett og slett. Det flotte er at hun er faglig sterk, og DET får hun masse skryt for. Er det du som er trådstarter? (Ble litt usikker siden du plutselig byttet nick) ''etter en runde på hjertelunge-maskin som baby er jeg litt engstelig for at hun kan ha fått en skade i hjernen rett og slett. Det flotte er at hun er faglig sterk, og DET får hun masse skryt for.'' Dette her kjenner jeg igjen. Nevøen min hadde også en tøff fødsel, han lå i respirator i noen dager etter fødselen, etter at han hadde vært uten oksygen i 8 minutt og ble født med hjertestans, livløs og helt blå. Nevøen min er nå 11 år, og går til utredning hos BUP fordi han har konsentrasjonsproblemer og problemer med impulskontrollen. Han er heller ikke flink til å huske beskjeder. BUP tror at han kan ha ADD. Kanskje dette er noe du også skal undersøke? Synd om datteren din skal måtte vente like lenge som min nevø før hun får hjelp. Jeg glemte å ta med at min nevø også er faglig sterk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Ta en skikkelig samtale med henne når dette har roet seg. Sørg for at samtalen skjer når dere egentlig har det hyggelig sammen og hun er i det lune hjørnet. Prat med henne og prøv å finne ut hvorfor hun gjør dette og vis at du hører på henne. Forklar henne hvorfor man ikke kan gjøre slikt osv osv... Spør om hun kan tenke seg at dere to lager en avtale om hvordan hun skal oppføre seg. Skriv ned punkter hun er med på å avgjøre, f.eks.: *Ikke gjøre ting som ikke er lov (hun vet nok hva som er lov og ikke lov?) *Leggetid klokka ...... *Gjøre lekser innen klokka ...... e.l..... Deretter må dere lage en avtale om hva som skjer dersom hun bryter disse reglene. Spør henne hvilken straff hun mener er best for å gjøre det lettere å holde reglene heretter. Du kan selvsagt komme med forslag. Det kan være alt fra TV-forbud, forbud mot Nintendo, data, ingen tur på svømmehallen etc... finn ut hva du tror er tøffest for henne å miste. Vi hadde en periode problemer med den ene datteren vår. Det som funka var å gi henne forbud mot TV, data og mobil i tre dager. Rett etter at denne regelen kom, prøvde hun seg og vi måtte gi henne "straffen". Siden har vi aldri måttet gjøre det igjen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 En ting som kan være greit er å avtale et passelig erstatningskrav fra skolen som går av hennes sparepenger. Skulle det skje igjen kan hun jo bokstavelig talt egenhendig få lov å dra gørra ut av doen. Dette er kun ment som delløsninger. Er ikke i det helhetlige hjørnet i kveld. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg nekter å tro at slike uttrykk er helt ok å bruke på noen som helst dialekt om barn og hva de gjør. Ubehøvlet og utidig språk, uansett hvor du kommer ifra. Å si at ens egne barn er djevelens barn...nei....uff.... Teskje: En jævelunge er ikke djevelens barn, en jævelunge er en rampunge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Denne bookworm kan tydeligvis mer om dialekten enn vi, og vi må nok bare bøye oss i støvet for det. Vi er jo bare dumme nordlenninger vi ;-) Blir så dumt å ta en dialektdiskusjon oppi dette. Enhver som skjønner problemstillingen min, skjønner også at hvis jeg mente jævelunge som i søringespråk så hadde jeg IKKE brydd meg med å sitte her og spørre andre mødre til råds. Da hadde jeg vel banka ungen opp og ferdig med det. He, he, godt forklart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hun måtte rydde opp i griset idag selv, heldigvis. Har nok ikke vært en hyggelig jobb. Tenkte å ta en slik vending med renholderen, som må vaske opp vannet osv. Bra! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Denne bookworm kan tydeligvis mer om dialekten enn vi, og vi må nok bare bøye oss i støvet for det. Vi er jo bare dumme nordlenninger vi ;-) Blir så dumt å ta en dialektdiskusjon oppi dette. Enhver som skjønner problemstillingen min, skjønner også at hvis jeg mente jævelunge som i søringespråk så hadde jeg IKKE brydd meg med å sitte her og spørre andre mødre til råds. Da hadde jeg vel banka ungen opp og ferdig med det. Gjør nå ikke dette til en nordlending/søring-diskusjon. Har har ingen som helst formening om folk ut fra hvilken landsdel de kommer fra, og visste heller ikke dette når jeg skrev til deg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.