Gjest Veldig bekymret mor Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Min gutt på 8 1/2 år og kompisene driver vel hard lek på trampolina. Sloss lek som de kaller det, hopper å dytter å bryter å dunker i hverandre. Ser ut som wrestling. Når d ser ut som at noen virkelig har slått seg så neida, e bare moro. Jeg blir så irritert. Det e kun spilling å sånn trampoline bruk som gjelder for tida, desverre. Jeg vet ikke ka jeg ska gjøre... Ka driver andre gutter med på den alderen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Høres helt vanlig ut spør du meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Nå anbefales det jo ikke at barn hopper fler enn en og en på trampoline da. Forklar dem hvorfor, så kan de lekesloss andre steder enn på trampolina. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei. Høres helt normalt ut... Ser og hører voldsommere ut enn det er. Men klart det fort kan skje noe, det er sant. Du får prøve å regulere det litt, hvis du syns det er helt over styr. Kanskje du skulle prøve å tipse om noen andre typer leker de kan holde på med på trampolinen enn herjelek? Sønnen min og kompisene hadde en lek på trampisen som de syns var gøy - de hadde en ball som de la på trampolina. De var 3-4 stk. Så var det om å gjøre å ikke bli truffet av ballen, da var du "ute". De lo og herja, hadde det virkelig gøy. En annen lek de hadde var at en stod på bakken og kasta ball på de andre, som de skulle unngå. Sistemann som stod igjen vant. En annen variant lignet på "klespoker", de mistet et plagg for hver gang de ble truffet, og akkurat i det jeg oppdaget hva de drev med (kikket ut av vinduet), ble underbuksa firt på han ene.. haha (men vi bodde helt usjenert til da) Så her var det med stoltheten som innsats ) Men uskyldig det da, syns jeg, så lenge de alle hadde det gøy Har aldri hatt alvorlige uhell på trampolina, vi har ikke hatt nett eller vært spes strenge med reglene. Men har sagt fra når det har tatt litt av. Det er ikke all verdens lenge de holder på på trampolina likevel.. Om noen år er det ikke spennende nok lenger, så da er det andre ting (og enda mer data) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldig bekymret mor Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei. Høres helt normalt ut... Ser og hører voldsommere ut enn det er. Men klart det fort kan skje noe, det er sant. Du får prøve å regulere det litt, hvis du syns det er helt over styr. Kanskje du skulle prøve å tipse om noen andre typer leker de kan holde på med på trampolinen enn herjelek? Sønnen min og kompisene hadde en lek på trampisen som de syns var gøy - de hadde en ball som de la på trampolina. De var 3-4 stk. Så var det om å gjøre å ikke bli truffet av ballen, da var du "ute". De lo og herja, hadde det virkelig gøy. En annen lek de hadde var at en stod på bakken og kasta ball på de andre, som de skulle unngå. Sistemann som stod igjen vant. En annen variant lignet på "klespoker", de mistet et plagg for hver gang de ble truffet, og akkurat i det jeg oppdaget hva de drev med (kikket ut av vinduet), ble underbuksa firt på han ene.. haha (men vi bodde helt usjenert til da) Så her var det med stoltheten som innsats ) Men uskyldig det da, syns jeg, så lenge de alle hadde det gøy Har aldri hatt alvorlige uhell på trampolina, vi har ikke hatt nett eller vært spes strenge med reglene. Men har sagt fra når det har tatt litt av. Det er ikke all verdens lenge de holder på på trampolina likevel.. Om noen år er det ikke spennende nok lenger, så da er det andre ting (og enda mer data) Til Songbirdy: Ok jeg får vel finne meg i at det er sånn. Jeg blir bare så redd for at det skal skje noe både med min sønn og de andre. De har også fotball oppå, er tre-fire stykker og har det jo veldig morro ser jeg. Jeg får vel bare se etter om de ler og gjør de alle det så får de bare fortsette med leken. Bedre enn at de sitter inne med data spill hvertfall. Kanskje du også har noen råd om hva jeg skal gjøre m all tv-titting og data spill. Vi har for en stund siden sagt at det skal være maks en time data/tv hver dag men... altfor lett at det sklir ut. Hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Til Songbirdy: Ok jeg får vel finne meg i at det er sånn. Jeg blir bare så redd for at det skal skje noe både med min sønn og de andre. De har også fotball oppå, er tre-fire stykker og har det jo veldig morro ser jeg. Jeg får vel bare se etter om de ler og gjør de alle det så får de bare fortsette med leken. Bedre enn at de sitter inne med data spill hvertfall. Kanskje du også har noen råd om hva jeg skal gjøre m all tv-titting og data spill. Vi har for en stund siden sagt at det skal være maks en time data/tv hver dag men... altfor lett at det sklir ut. Hjelp. Ang. data/tv; kanskje lettere å kontrollere det om du sier et visst tidspunkt. Men om poden kommer hjem før du fra skolen, så lever han nok sitt eget liv der. Da kan du feks.si at han får spille data/se tv fra han er ferdig på skolen til du kommer hjem, det kan fort bli et par timer (det gjør han sikkert uansett), og så er det lekser/middag/fritidsaktiviteter/ut å leke/sykle/svømme osv. For øvrig skjønner jeg om barna har behov for en "pause" og tar denne via dataen.. Etter hvert som de blir større er det vanskeligere å justere og kontrollere. Har ikke så mange gode råd egentlig, annet enn å ikke stresse så mye med det, om han ikke sitter 6 timer eller mer foran en skjerm (pc/tv) hver dag da.. (jeg kjenner flere som gjør det altså, tror ikke det er unormalt faktisk) Gi belønning om han gjør som du sier - feks i form av å gjøre noe hyggelig sammen i helgen, eller "spare" opp til en ting han ønsker seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Når jeg ser mine fem nevøer herje på trampolina vår, er jeg glad jeg har bare døtre ;-)) Jeg er nemlig også litt vel nervøs for alt mulig;) Døtrene mine kan også leke ganske vilt på trampolina, men det kan ikke sammenlignes med guttas lek :-/ Mitt beste råd er nok å la være å se på og krysse fingrene for at det skal gå bra ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Nå anbefales det jo ikke at barn hopper fler enn en og en på trampoline da. Forklar dem hvorfor, så kan de lekesloss andre steder enn på trampolina. Kjenner du noen som klarer å gjennomføre at kun ett barn hopper av gangen? Rundt her vi bor pleier man å praktisere maks. to eller tre, men ser ofte at heller ikke det overholdes. *fortsatt i tenkeboksen vedr. trampis* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Kjenner du noen som klarer å gjennomføre at kun ett barn hopper av gangen? Rundt her vi bor pleier man å praktisere maks. to eller tre, men ser ofte at heller ikke det overholdes. *fortsatt i tenkeboksen vedr. trampis* Vi har regelen "en og en", og har hatt den i 7-8 år. Og veit du, det funker. Men så er vi slike kjipe foreldre at vi faktisk demonterte trampolina et par ganger det første året pga brudd på den eller andre regler. Flere andre har adoptert regelen vår og straffen for regelbrudd. Og det fungerer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldig bekymret mor Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Ang. data/tv; kanskje lettere å kontrollere det om du sier et visst tidspunkt. Men om poden kommer hjem før du fra skolen, så lever han nok sitt eget liv der. Da kan du feks.si at han får spille data/se tv fra han er ferdig på skolen til du kommer hjem, det kan fort bli et par timer (det gjør han sikkert uansett), og så er det lekser/middag/fritidsaktiviteter/ut å leke/sykle/svømme osv. For øvrig skjønner jeg om barna har behov for en "pause" og tar denne via dataen.. Etter hvert som de blir større er det vanskeligere å justere og kontrollere. Har ikke så mange gode råd egentlig, annet enn å ikke stresse så mye med det, om han ikke sitter 6 timer eller mer foran en skjerm (pc/tv) hver dag da.. (jeg kjenner flere som gjør det altså, tror ikke det er unormalt faktisk) Gi belønning om han gjør som du sier - feks i form av å gjøre noe hyggelig sammen i helgen, eller "spare" opp til en ting han ønsker seg. Han kommer ikke hjem før meg fra skolen for jeg henter han på sfo så jeg vet jo at det ikke blir spilling i mer en maks et par tima men gjør han ikke det så vil han sitte foran tv. Det e så slitsomt å hele tida gå å skru av tven å jeg føler meg så sur da. Han har drevet med svømming men kurset er avsluttet for sommeren, meninga var at han skulle begynne med fotball men det har han ikke lyst til likevel. Han har ingen kompiser i gata så han må kjøres hit og dit hvis han ska være sammen med noen for han synes ikke det er gøy å være ute i gata aleina. De andre guttan i gata e større en han å det e unga som e ekkel med han på skolen så han har ikke lyst til det. Jeg skulle ønske jeg hadde en oppskrift som har gjort det lettere. Kanskje jeg bare må fortsette med å kjøre han hit å dit men det e jo begrensa hvor ofte man orker det også.. Noen tips der? Hjelp hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldig bekymret mor Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Når jeg ser mine fem nevøer herje på trampolina vår, er jeg glad jeg har bare døtre ;-)) Jeg er nemlig også litt vel nervøs for alt mulig;) Døtrene mine kan også leke ganske vilt på trampolina, men det kan ikke sammenlignes med guttas lek :-/ Mitt beste råd er nok å la være å se på og krysse fingrene for at det skal gå bra ;-) Joda takk for det Togli, det e sikkert det beste. Jeg har også ei jente på fem år å det e helt anna lek når ho å venninnan e oppå der. Jeg får kanskje innfinne meg med at guttan e sånn å krysse fingre som du sier. Sønnen min nekter også en av nabo guttan å komme oppå. Alle andre får men ikke han, vi sier at vi det e vi voksne som bestemmer å at alle ska få være med men.. dæm har en krangel på gang de her to guttan. Hjelpe meg jeg gruer meg til dæm blir enda større.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ToneVe Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Høres helt vanlig ut spør du meg... Jeg kjenner en som har gravd trampolinen ned, sånn at den kom i bakkeplan. Mye tryggere, og dessuten ser det penere ut. Blir mye styr når han skal fjerne den selvfølgelig, med å fylle...men hvis man planlegger å ha den noen år så...:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg kjenner en som har gravd trampolinen ned, sånn at den kom i bakkeplan. Mye tryggere, og dessuten ser det penere ut. Blir mye styr når han skal fjerne den selvfølgelig, med å fylle...men hvis man planlegger å ha den noen år så...:-) Noe så lurt!! :0) Det skal jeg huske, om jeg noen gang lar meg overtale til å kjøpe trampoline ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg kjenner en som har gravd trampolinen ned, sånn at den kom i bakkeplan. Mye tryggere, og dessuten ser det penere ut. Blir mye styr når han skal fjerne den selvfølgelig, med å fylle...men hvis man planlegger å ha den noen år så...:-) Det har noen borte i veien her også gjort! Kjempelurt med tanke på skader, selvfølgelig! Men vår står nå opp fra bakken for det, den 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg kjenner en som har gravd trampolinen ned, sånn at den kom i bakkeplan. Mye tryggere, og dessuten ser det penere ut. Blir mye styr når han skal fjerne den selvfølgelig, med å fylle...men hvis man planlegger å ha den noen år så...:-) De kan jo "bare" fylle hullet med et svømmebasseng.. Det tror jeg at jeg hadde gjort.. Iallefall i den landsdelen jeg bor i nå.. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Han kommer ikke hjem før meg fra skolen for jeg henter han på sfo så jeg vet jo at det ikke blir spilling i mer en maks et par tima men gjør han ikke det så vil han sitte foran tv. Det e så slitsomt å hele tida gå å skru av tven å jeg føler meg så sur da. Han har drevet med svømming men kurset er avsluttet for sommeren, meninga var at han skulle begynne med fotball men det har han ikke lyst til likevel. Han har ingen kompiser i gata så han må kjøres hit og dit hvis han ska være sammen med noen for han synes ikke det er gøy å være ute i gata aleina. De andre guttan i gata e større en han å det e unga som e ekkel med han på skolen så han har ikke lyst til det. Jeg skulle ønske jeg hadde en oppskrift som har gjort det lettere. Kanskje jeg bare må fortsette med å kjøre han hit å dit men det e jo begrensa hvor ofte man orker det også.. Noen tips der? Hjelp hjelp. Hmm... ja, det med ungene i gata og frakte hit og dit er jo ikke så mye å gjøre med, annet enn at han kanskje kan begynne å sykle/gå litt rundt selv nå etter hvert. Spørs hvor langt unna de bor og hvordan trafikken er da. Er det fortau mesteparten av veien bør det jo være en grei sak. Dersom dette er et problem, må vel kjøring til og fra være en del av hverdagen dessverre. Kan kanskje avtale med de andre barnas foreldre om å dele på denne kjøringen? Når det gjelder tv så syns jeg ikke 2 timer for dag er så voldsomt mye. Det er litt mer enn en film, eller barne-tv+ litt til... sånn for å sette det i litt perspektiv. Sønnen din er så stor, at du kan lage avtaler med han om hvor lenge, eller når klokka han skal være ferdig å spille. Når du har bestemt at pc-tiden er "sånn eller slik", så vil kanskje frustrasjonen din over hele pc'en forsvinne litt. For da har du på en måte godtatt det litt innenfor visse grenser. Jeg tror det er lurt, mtp å få hans godvilje til å avslutte til riktig tid også, at han føler at du aksepterer at han driver med denne aktiviteten. Så kan DU bestemme når/om han skal få utvide tiden litt en spesiell dag, eller en uke pga god oppførsel, eller bare fordi du vet han elsker å drive med det og fordi du er snill. Vær tydelig med han hvilke regler som gjelder og forklar konsekvensene når han sniker seg til mer tid. Så prøver du å gi beskjed 5 minutt i forveien; "XXX, nå er det 5 min til pc-tiden er over for i dag" (med positiv stemme). Ikke la han mase eller manipulere seg til mer tid. DU skal si på forhånd; i dag kan du få litt ekstra tid ved pcen, "så og så lenge". Så lenge han er i variert aktivitet, så bør du ikke bekymre deg så mye. Det høres ut som om han er både aktiv og sosial, samtidig som han er glad i å spille og se tv. En fin og normal gutt med andre ord. Håper det var noen tanker til hjelp? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Joda takk for det Togli, det e sikkert det beste. Jeg har også ei jente på fem år å det e helt anna lek når ho å venninnan e oppå der. Jeg får kanskje innfinne meg med at guttan e sånn å krysse fingre som du sier. Sønnen min nekter også en av nabo guttan å komme oppå. Alle andre får men ikke han, vi sier at vi det e vi voksne som bestemmer å at alle ska få være med men.. dæm har en krangel på gang de her to guttan. Hjelpe meg jeg gruer meg til dæm blir enda større.. Ang. nabogutten, så hadde jeg gitt forbud mot trampoline dersom noen ble utstøtt, så her er det nok bare å holde på ditt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 ''Ka driver andre gutter med på den alderen?'' Måler krefter og øver på kule triks... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Kjenner du noen som klarer å gjennomføre at kun ett barn hopper av gangen? Rundt her vi bor pleier man å praktisere maks. to eller tre, men ser ofte at heller ikke det overholdes. *fortsatt i tenkeboksen vedr. trampis* Foresten kjenner jeg også flere familier som gjennomfører regelen med en og en på trampoliona. Kun dersom de sitter og f.eks kaster ball til hverandre at de har lov til å være flere. Prøv, fortell at dersom de ikke holder regelen forsvinner trampolina. Men da må du huske at trampolina forsvinner dersom de hopper flere enn en og en. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Foresten kjenner jeg også flere familier som gjennomfører regelen med en og en på trampoliona. Kun dersom de sitter og f.eks kaster ball til hverandre at de har lov til å være flere. Prøv, fortell at dersom de ikke holder regelen forsvinner trampolina. Men da må du huske at trampolina forsvinner dersom de hopper flere enn en og en. :-) Er i grunnen betenkt på å skaffe oss tramponline overhodet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.