Gå til innhold

Barn som våkner fra narkose

linko

Anbefalte innlegg

Datteren vår (8 år) skal snart operere bort mandler / falske mandler. Fikk i dag en beskrivelse fra en mor som fortalte om da hennes sønn på 4 år hadde samme operasjon. Han var hysterisk sint da han våknet fra narkosen, og umulig å roe ned med forklaringer etc. Jeg har ingen erfaring med narkose og lurer på hvilke erfaringer dere har med barn som våkner fra narkosen. Hvordan forbereder vi jenta på det å våkne fra narkosen?

Hva annet bør vi forberede oss til i perioden ETTER operasjon (de første dagene).

Vi må bo på hotell i Trondheim første natt etter operasjonen, bør vi ta med minstemann på snart 6 år til Trondheim?? Eller bør vi ordne med barnevakt?

Hvordan er første natt etter operasjonen??

Vi kommer til å ordne oss med en del DVD-filmer, lydbøker, bøker etc. Andre tips til rolige aktiviteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er barnet rasende når det våkner, er det rasende. Det spiller liten rolle hvordan barnet har blitt forberedt.

Jeg mener å ha hørt det går an å "tilsette" noe til narkosen som gjør at barnet ikke husker så mye og man slipper raseriet. Snakk med anestesilegen.

Det kan oppleves litt dramatisk for en 6-åring. Ville forsøkt å fått barnevakt om man ikke hadde full mulighet til å skille barna ved behov.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min datter hadde lett narkose. Hun våknet med et smil om munnen. En annen jeg kjenner var sløv i flere timer etter full narkose. Hun var litt kvalm også, men ikke sint eller ute av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Gutten min ble operert for falske mandler da han var to år. Jeg var ikke i rommet da han våknet opp fra narkosen, men ble hentet med en gang (jeg var utenfor). Han grein skrekkelig, og virket mer redd enn sint. Han fortsatte å grine på mitt fang, og sovnet til slutt helt utslitt på fanget mitt, og sov ganske lenge.

Jeg aner ingenting om hvordan større barn pleier å reagere. Tror det er viktig at en av foreldrene er der umiddelbart etter oppvåkningen.

Hvis dere har mulighet for barnevakt, ville jeg tro at det barnet som skal opereres har godt av å ha en av foreldrene helt for seg selv disse dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

6-7 åring- våknet opp av narkose. Var søvnig men blid. Helt uproblematisk.

Vi leste og gjorde rolige ting. Sov normalt fra første natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres veldig overdrevet ut. Snuppa her var 2 år da hun tok mandlene. Under oppvåkningen var hun en periode svært urolig og det hørtes ut som hun gråt, men jeg ble forsikret om at det var helt normalt og at hun ikke hadde vondt. Etter at hun våknet skikkelig var hun omtrent som vanlig. Nettene i etterkant var helt normale. Det er vanlig med en del smerter de første dagene, ikke spar på de smertestillende stikkpillene dere får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann fikk reagerte slik på gassen i narkosen han fikk, han ble ustyrtelig sint. Det sa de var helt vanlig, og han husker ikke noe av det i ettertid. Han har heller ikke vært like gal hver gang han har hatt narkose.

Minstemann var bare helt rolig og normal da han fikk narkose gjennom maske. Og har aldri reagert med sinne.

Du får bare ta det som det kommer, det vil være helsepersonell tilstede hele tiden under oppvåkningen, så du kan jo spørre hvis det er noe.

Jeg har hver gang fått beskjed om å la de sove så lenge som mulig, og ikke røre de eller snakke med de slik at de kan våkne.

Hvis de får sove så lenge de klarer etter narkosen, så blir de mindre groggy etter narkosen, sier de.

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 6 åring var helt fin etter narkosen da han fjernet falske mandler og satte inn dren i ørene. Han ville dra fra klinikken med en gang.

Vi fikk dra etter at han hadde spist en is.

Da vi kom ut på fortauet kastet han opp.

Han spiste middag da vi kom hjem men kastet opp den også.

Formen var altså helt fin, og kvalmen kom av narkosen.

Slik kvalme har jeg opplevd selv også. Du føler deg helt fin, så kommer den bare som kastet på deg og etterpå er du like fin igjen.

Natta var helt fin, og vi merket ikke mer til operasjonen bortsett fra at han hører godt igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fabienne

Min sønn tok mandlene, store polypper og fikk satt inn dren, alt under en operasjon da han var rundt syv år.

Stakkaren våknet med en gang de la vekk instrumentene da de var ferdige med ham, men selvsakt var han ikke våken men i en sånn midtimellomfase.

Han ble lagt inn på et oppvåkningsrom og der satt jeg og tviholdt på ham fordi han skulle slå hodet inn i veggen hele tiden (murvegg attpåtil) Det rant blod av nese, munnvik og ører. Det var et rent helvete å oppleve som forelder. De var inne og proppet i ham smertestillende og greier flere ganger uten at det hjalp særlig. Han var ikke "bevisst" under denne tiden. Etterhvert roet det seg heldigvis og han småsov litt.

Legen sa at dette kunne skje, men var sjelden. Normalt så sov ungene en tyve, tredve minutter etter operasjonen og da kom de rett til det rolige oppvåkningsstadie som min da mistet og først fikk etterpå. Smerter har de lite av siden det er gitt smertestillende under operasjonen.

Når han da kom til seg selv litt etter litt etter en tyve minutters lur så var det mer vanlig, litt sår og vondt men behersket og grei. Da dro vi hjem.

Tiden etterpå var veldig grei, litt sliten etter strabasene men i grei form generellt. Sår i halsen, men det hjelper med is etc.

Det gikk seg fort til, så små barn blir kvikke på null komma niks etter en slik operasjon. Ikke problemer at livet forsetter som før omtrent bare pasienten får hvile litt på soffan og ta det litt rolig.

Forøvrig så må jeg si at denne operasjonen var et veldig vendepunkt for sønnen min. Før han opererte seg så gikk han fast på astmamedisin, hadde flere øreinfeksjoner i året, mye halsvondt med feber etc.

Etter operasjonen forsvant både dårlig form og alt av medisiner. Han har klart seg svært bra i tiden etter på og det er noen år det nå for nå er han 14 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenemor

Vår 6 åring var helt fin etter narkosen da han fjernet falske mandler og satte inn dren i ørene. Han ville dra fra klinikken med en gang.

Vi fikk dra etter at han hadde spist en is.

Da vi kom ut på fortauet kastet han opp.

Han spiste middag da vi kom hjem men kastet opp den også.

Formen var altså helt fin, og kvalmen kom av narkosen.

Slik kvalme har jeg opplevd selv også. Du føler deg helt fin, så kommer den bare som kastet på deg og etterpå er du like fin igjen.

Natta var helt fin, og vi merket ikke mer til operasjonen bortsett fra at han hører godt igjen:-)

Skal alltid være veldig forsiktig med mat etter narkose.

Ikke at det er farlig å spise, men pga at magen ikke har fått mat på en stund. Og når man da plutselig spiser mye mat, er det fort for at det kommer opp igjen.

Jeg fikk kun en halv brødskive og et halvt glass melk da jeg hadde våknet fra narkosen. Dette var da også noen timer etterpå. Husker jeg ble så lei meg, var så sulten. Hehe. Jeg ble "opperert" pga brudd i benet, 11 år gamel, og måtte ligge på sykehuset noen dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres veldig overdrevet ut. Snuppa her var 2 år da hun tok mandlene. Under oppvåkningen var hun en periode svært urolig og det hørtes ut som hun gråt, men jeg ble forsikret om at det var helt normalt og at hun ikke hadde vondt. Etter at hun våknet skikkelig var hun omtrent som vanlig. Nettene i etterkant var helt normale. Det er vanlig med en del smerter de første dagene, ikke spar på de smertestillende stikkpillene dere får!

''Synes dette høres veldig overdrevet ut.''

Det er ingen overdrivelse. Det kan jeg forsikre deg om. Noen unger blir så rabiate at de må tas på et annet rom av hensyn til de øvrige pasientene.

Alle reagerer selvsagt ikke slik. Men det er alltid en viss risiko for at det kan skje.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn var hysterisk da han våknet, og har vært det flere ganger (ørebarn). Ganske skremmende å se at 5pleiere måtte holde han i sengen for at han ikke skulle skade seg.... Jeg synes du er forberedt når du vet at det kan skje. Ikke ta med yngre søsken, da slapper dere alle bedre av om dere er alene. Bare forklar jenta di at det er noen som gliser fra øre til øre når de våkner, og noen skriker og er kjempesinte. Ingen av delene er barnet skyld, men narkosens. Om du sier dette så forstår hun kanskje hvorfor andre skriker og bærer seg om det skulle skje. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Er barnet rasende når det våkner, er det rasende. Det spiller liten rolle hvordan barnet har blitt forberedt.

Jeg mener å ha hørt det går an å "tilsette" noe til narkosen som gjør at barnet ikke husker så mye og man slipper raseriet. Snakk med anestesilegen.

Det kan oppleves litt dramatisk for en 6-åring. Ville forsøkt å fått barnevakt om man ikke hadde full mulighet til å skille barna ved behov.

mvh

Jeg har flere ganger vært igjennom dette med narkose og småbarn og man kan ikke på forhånd vite hvordan barnet vil være under oppvåkningen. Å forberede dem på hva som eventuelt kan oppstå er vanskelig og det beste er nok å ta det som det kommer. Ungene husker oftest veldig lite og det er fort glemt om ikke vi foreldre til stadig drar frem historien om en dramatisk oppvåkning til venner og familie mens poden sitter med ørene på stilk.

Jeg selv har gjerne hatt en reaksjon på når ungene legges i narkose, klump i halsen og tårer i øynene.

Når ungene ligger der med intravenøs væske og blod her og der er det ikke så greit å være voksen heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten vår ville absolutt hjem i den mellomfasen, husker jeg. Maste og maste.

Dagene etter spiste han masse risifrutti og drakk mengder iste. Vi passet nøye på at han fikk smertestillende (_stikkpiller_) slik legen hadde foreskrevet.

Det gikk egentlig veldig greit, synes jeg. Sårt var det jo, spesielt når han våknet om morgenen, for da hadde han jo ikke fått smertestillende siden kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...