Gå til innhold

Jeg er så sår!!


Tullerull

Anbefalte innlegg

Gutten min er nå 6 dager gammel og jeg har fått så såre brystvorter at jeg nesten ikke klarer å ha på klær. Brystknoppene har sprekker og blør hvis jeg ikke klarer å legge ham til riktig med en gang, og det skjer rett som det er. Andre gange får jeg lagt ham godt til og da blør ikke brystknoppen. Området rundt knoppen er også svært sårt, og det svir og stikker hele tiden. Jeg prøver å bite tennene sammen for jeg vet jo at mange er såre og at det går over. Men vil brystknoppene heles så lenge de hele tiden blir revet opp igjen og blør? Jeg har fått god veiledning av sykehuset og jordmor om ammestillinger etc., så jeg vet hva som er "riktig". Det er bare det at jeg ikke alltid får det til på første forsøk. Vil det bli bedre etterhvert?

Et annet problem er at jeg hele tiden får tilstoppede melkeganger. Får ikke til å håndmelke/massere bort klumpene, og massere mens gutten drikker er både smertefullt og vanskelig.

Det føles ikke godt akkuratt nå! Det er bare såvidt jeg orker å bære barnet og kose med ham, for det er så vondt. Men jeg skal holde ut hvis jeg vet at det kommer til å bli bedre. Kan du gi råd?

Jordmor har anbefalt en krem som heter Lansinoh salve (Breastfeeding mothers) som fåes på Babyshop i Oslo. Den skal visst være svært god. Har du hørt om den?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har en datter på 5 mnd. og jeg var også sår i begynnelsen. På sykehuset fikk jeg kjøpt 2 albueskjell som jeg skulle legge på brystvorta noen timer om dagen. Det hjalp i løpet av et par-tre dager. Etter det har jeg ikke vært sår. Skjellene holdt vorta konstant våt.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronja røverdatter

Stakkars deg! Jeg vet hvordan du har det. Fikk en sønn for snart tre måneder siden og var også så sår at brystknoppen sprakk og blødde. Lillegutt gulpa blod etter å ha spist, og det var skikkelig ekkelt - men ikke farlig for ham.

Men - det bli bedre! Jeg fikk også albueskjell på sykehuset som hjalp meg, passet på å lufttørke knoppene med melk på før jeg la de på, og jobbet for at barnet skulle ligge/suge riktig. Fikk noe krem på sykehuset, men det hjalp ikke meg. Vet noen har hatt nytte av å bruke silikonskjold ved amming til det gror. Håper det snart blir bedre, inntil da får du trøste deg med at det _blir_ bedre! Lykke til videre, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Heisann!

Gratulerer så mye med vel overstått!

Dette hørtes ikke godt ut. Jeg slet veldig med sårhet og sånt i begynnelsen, men nå er ammingen en ren drøm, det gjør overhodet ikke det minste vondt og har ikke gjort det på lenge heller.

Som jeg ser du har fått med deg er ammestillingen alfa omega. Hvis han får feil tak med en gang, så ta han fra brystet og legg ham til på nytt. (Vet det høres ut som tortur men det må til.)

Masser brystet litt før du legger ham til slik at utdrivingen av melken er i gang alt da du slipper ham til. Så slipper du de kraftige takene i begynnelsen ihvertfall. Ta det der med at brystet skal lufttørke skikkelig helt bokstavelig. Smør på litt morsmelk og la det tørke godt. Deretter kan du smøre litt purelan salve utenpå. (Fås på apoteket). Den trenger ikke vaskes av før du ammer neste gang. Gå barbrystet så mye du kan slik at det kommer til luft.

På meg hjalp den behandlingen så godt at en skikkelig sår brystvorte var nesten helt fin igjen i løpet av en dag.

Og dess mer du jobber med ammestillingen, dess fortere slipper du å være sår mer. Så ikke vær redd for å ringe helsestasjonen eller barselavdelingen og mase litt. De hjelper deg så gjerne. Det kan være greit å veksle litt med alternative ammestillinger mens du heles slaik at den såre delen av brystet får litt fri. Jeg hadde stor nytte av "tvillingstilling", altså med ungen under armen på en måte.

Mot tette melkeganger hjelper det også hvis du har en god ammestilling slik at han får tømt hele brystet. Ellers er det godt å massere ut melken forsiktig mens du dusjer brystet med godt og varmt vann.

Lykke til! Håper du får dreisen på ammingen, det er bare superdupert når det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanolinsalve (lansinoh/purelan),lanolinullinnlegg (unngå engangs,tørker ut brystvorten) og albuskjell..og sårheten min (og min venninnes) var borte som dugg for solen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære tullerull. Fint at du har fått god forklaring på ammestillinger og hvordan barnet skal komme på brystet. Gi deg selv tid til å få det til, vent til barnet gaper høyt før du kobler han på. Det skal ikke gjøre vondt etter ca. 20 sek. hvis han er riktig på selv med såre brystknopper. Sår med skorper gror fortere hvis du holder de fuktig mellom hvert måltid. Dvs. bruk albueskjell eller melkeoppsamlere med pustehull i bhen. Lansino eller purelan kan smøres som et tynnt lag der det er sprekker og sår. Tilby mat eller håndmelk deg ofte for ikke å gå med oversfyllte bryst. Hvis du får feber og føler deg syk, få lege til å vurdere om det er behov for behandling. Åpne sår kan lett bli betente og du er mere utsatt for brystbetendelse. Hva med å ta kontakt med den jordmoren du fikk god hjelp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...