Gjest håpløs mor Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har ei jente på 5 år som er en prøvelse for tiden. Hun gjør stadig ting hun vet hun ikke får lov til, svarer frekt, eier ikke manerer, hyler, skriker og gråter for det minste, sier og gjør stygge ting til andre (som å bevisst stille seg med ryggen til noen "hun ikke liker", si at andre ikke er pene, at andre har stygge klær osv.). Hvis lillesøsteren på 2 kommer og er blid som ei sol og sier "hei!! :)" til henne, svarer hun ofte ikke tilbake hvorpå 2-åringen blir lei seg. Hun erter opp søsteren hele tiden og får henne til å gråte i ett sett. Jeg blir så sliten av dette og det har nok blitt en dårlig sirkel kanskje. Det blir mye kritikk/kjefting fra meg og "hør her, nå skal jeg fortelle deg noe"-samtaler. Så fort jeg skal si noe "fornuftig" stikker hun fingrene i ørene. Det kan virke som om hun er litt sjalu på søsteren kanskje. Så, hva gjør jeg? rett før jeg tar meg en lang ferie... føles ihvertfall sånn nå. Har mistet helt kontrollen rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Sånn var min 5-åring for bare noen få måneder siden. Vi har funnet ut at hun nå er kommet gjennom tunnelen. Ja de har jo så mange de går gjennom. Denne her var ganske lang, men nå har hun et lyst og fint sinn på vei mot den neste mørke tunnelen Jeg ser vi har fått en mer moden jente, så det er jo en trøst når de har vanskelige perioder. De utvikler seg kjapt. I barnehagen hadde hun en kjempeflott utvikling i samme periode. De hadde ikke registrert noen sure miner der, men de hadde sett at hun var blitt langt mer selvstendig. Håper det kan være en liten trøst. Et lite tips er å ikke la seg provosere av bagateller 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har du mulighet til å ha noen ettermiddager bare sammen med 5-åringen? -eller ta en ferie bare sammen med henne? Jeg reiste selv med min 5-årige jente til Oslo og Tusenfryd en langhelg, og selv flere år etterpå snakker hun om denne koselige turen. Ellers har jeg tro på å bryte rutinene (les den onde sirkelen) når man kommer i en slik situasjon. Kan dere f.eks spise middagen ute? Ta oppvasken sammen istedet for å bruke oppvaskmaskinen? Slike småting, som jeg vet er krevende når man allerede er i en vond sirkel og tom for energi... Allikevel er nok dette foreldrenes ansvar å ta tak i, ikke barnets... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest håpløs mor Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har du mulighet til å ha noen ettermiddager bare sammen med 5-åringen? -eller ta en ferie bare sammen med henne? Jeg reiste selv med min 5-årige jente til Oslo og Tusenfryd en langhelg, og selv flere år etterpå snakker hun om denne koselige turen. Ellers har jeg tro på å bryte rutinene (les den onde sirkelen) når man kommer i en slik situasjon. Kan dere f.eks spise middagen ute? Ta oppvasken sammen istedet for å bruke oppvaskmaskinen? Slike småting, som jeg vet er krevende når man allerede er i en vond sirkel og tom for energi... Allikevel er nok dette foreldrenes ansvar å ta tak i, ikke barnets... Prøver å gjøre det til tider, ikke akkurat helgeturer men små ting i hverdagen. Problemet er jo at 2-åringen også må ha sitt, de er veldig mamma-dalter begge to. Har også mye å gjøre ellers, så når vi først finner på noe virker det urettferdig å ikke ta med begge synes jeg. Tror du det er en sammenh mellom evnt sjalusi og oppførselen? -det at hun f.eks svarer som hun gjør og sier stygge ting til andre? å lyve har hun også begynt med den siste uken, det glemte jeg å nevne istad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det er helt normalt. Det er 6 års puperteten hun holder på med. Jeg er der også med min datter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.