Gå til innhold

Noen som ser på god morgen norge?

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Nå hadde de akkurat besøk av en fra husfliden og en som importerer bunader fra Kina. Og hun fra husfliden... snakk om å oppføre seg bitter og barnslig..!!

Noen andre som så det? Og er det noen som har bunad som er laget utenlands? Hvordan ble det?

Jeg har telemarksbunad, og den er laget her. Men jeg skjønner godt at folk velger å kjøpe utenlands når man kan spare 15000 - 25000kr på det. Og dersom jeg skal ha ny bunad en gang vil jeg nok vurdere det ja.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• morsan

4

• laban

3

• Persille1365381127

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tja, det er nok ikke alle som synes billig er best.

Skrevet

Akkurat når det gjelder bunader skjønner jeg godt at Husfliden setter alle piggene ut mot svada-kopier fra østen... Bunad er norsk og skal lages på tradisjonelt vis her i Norge.

Mary Poppins
Skrevet

Akkurat når det gjelder bunader skjønner jeg godt at Husfliden setter alle piggene ut mot svada-kopier fra østen... Bunad er norsk og skal lages på tradisjonelt vis her i Norge.

Så hvis man ikke har råd til å kjøpe en bunad I Norge til 20000kr så bør man heller ikke få gå med bunad?

Skrevet

Så hvis man ikke har råd til å kjøpe en bunad I Norge til 20000kr så bør man heller ikke få gå med bunad?

Hva andre gjør bryr ikke meg, men jeg hadde faktisk heller latt være å ha bunad enn å ha en som var lagd i Kina ja. For meg blir ikke det en ekte bunad.

Skrevet

Lurer på hvor flaggene alle vifter med lages jeg eller alle de ballongene. Kan jo lure...

Gjest Elextra
Skrevet

Hva andre gjør bryr ikke meg, men jeg hadde faktisk heller latt være å ha bunad enn å ha en som var lagd i Kina ja. For meg blir ikke det en ekte bunad.

Hva om Husfliden setter ut noe av arbeidet med bunaden til kinesiske skreddere, da? De skal visstnok være veldig dyktige og vel så nøye som sine norsk medsøstre/-brødre ;). Og hva om det meste av sømmen foregår i Kina, er det nok at hovedmonteringen skjer i Norge?

Du trenger ikke svare, jeg bare pirker litt ;).

Gjest Elextra
Skrevet

Skulle jeg ha bunad, ville jeg nok likt at den var laget i Norge. Gjerne i dalføret/området bunaden var fra, som antakelig var ett jeg hadde tilknytning til selv. Det er kanskje irrasjonelt og en helt følelsesmessig sak.

Skulle jeg valgt en bunad først og fremst for hvordan den så ut, uten særlig vekt på min egen personlige tilknytning til den og området den var fra, kunne den nesten like godt være bestilt fra Kina.

Skrevet

Skulle jeg ha bunad, ville jeg nok likt at den var laget i Norge. Gjerne i dalføret/området bunaden var fra, som antakelig var ett jeg hadde tilknytning til selv. Det er kanskje irrasjonelt og en helt følelsesmessig sak.

Skulle jeg valgt en bunad først og fremst for hvordan den så ut, uten særlig vekt på min egen personlige tilknytning til den og området den var fra, kunne den nesten like godt være bestilt fra Kina.

''Skulle jeg ha bunad, ville jeg nok likt at den var laget i Norge. Gjerne i dalføret/området bunaden var fra, som antakelig var ett jeg hadde tilknytning til selv. Det er kanskje irrasjonelt og en helt følelsesmessig sak. ''

Jeg tenker også slik.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det som er litt ironisk, er selvsagt at mye av mønsteret i bunadene opprinnelig kommer fra Kina, hvor det via Frankrike tok veien hit til bondelandet for noen hundre år siden. Så på mange måter kan man vel si at kinabunader er tilbake der de startet.

Hvor mange generasjoner norsk bør man forresten være, synes du, for å kunne sy en bunad?

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har en mor som syr bunader, så min er selvsagt lagd av henne, og det er ekstra koselig.

Men jeg har venner som har fått sydd bunader billigere av kinesiske og vietnamesiske skreddere, og de er kjempefine. Vi har sammenlignet nøye, og jeg klarer ikke se forskjell på akkurat de jeg har sett, i hvert fall.

Så sånn bunadsestetisk sett hadde jeg ikke hatt problemer med å kjøpe en bunad som er produsert av "unorske" hender. Men det er selvsagt et annet spørsmål, nemlig hvorvidt den er laget under etisk forsvarlige vilkår, sånn arbeidsmessig sett.

Det som er litt ironisk, er selvsagt at mye av mønsteret i bunadene opprinnelig kommer fra Kina, hvor det via Frankrike tok veien hit til bondelandet for noen hundre år siden. Så på mange måter kan man vel si at kinabunader er tilbake der de startet. ;o)

Skrevet

Det som er litt ironisk, er selvsagt at mye av mønsteret i bunadene opprinnelig kommer fra Kina, hvor det via Frankrike tok veien hit til bondelandet for noen hundre år siden. Så på mange måter kan man vel si at kinabunader er tilbake der de startet.

Hvor mange generasjoner norsk bør man forresten være, synes du, for å kunne sy en bunad?

''Hvor mange generasjoner norsk bør man forresten være, synes du, for å kunne sy en bunad?''

Så lenge man syr den slik den skal syes så spiller det ingen rolle. Men er ikke poenget med disse kina-bunadene at de ikke syes med riktige teknikker og uriktige stoffer?

Skrevet

Men hvor kommer stoffet som er i de ekte bunadene fra? Er det vevd i Norge?

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvor mange generasjoner norsk bør man forresten være, synes du, for å kunne sy en bunad?''

Så lenge man syr den slik den skal syes så spiller det ingen rolle. Men er ikke poenget med disse kina-bunadene at de ikke syes med riktige teknikker og uriktige stoffer?

Nei, har hørt at en del av bunadene sydd i Kina er av "skuffende god" kvalitet, både håndverksmessig og stoffmessig.

Det finnes sikkert også billig-bunader fra Kina, men det er en annen historie.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg så det ikke, men jeg har lest tråden og jeg gjør meg noen tanker.

Jeg ville ikke hatt problemer med å kjøpe og gå med en bunad som var sydd i Kina. Jeg ville ha likt å vite at den var produsert under greie forhold for de som hadde sydd den, da tenker jeg på at de ikke sliter på slavekontrakter og under umenneskelige arbeidsforhold.

Jeg har ikke noen lojalitetsfølelse til Husfliden. Tvert i mot syns jeg de oppfører seg mer enn merkelig til tider og setter helt urimelige krav for bunader og bunadsøm. I hjemtraktene mine får du for eksempel ikke lov å sy bunaden uten å gå på kurs. Selv om du kanskje har sydd 20 slike bunader før. Og hvem som helst får heller ikke sy. Du må sy til deg selv, eller til slektninger i rett nedadstigende linje. Min tante, som syr bunader, får altså ikke lov å sy den bunaden til mine barn. Hun er til og med gudmor for den ene jenta mi. Men Husfliden sier nei.

Og med slike sære - og etter min mening - vanvittig strenge regler, forstår jeg godt folk som velger å omgås dem.

Selv valgte jeg å styre unna hele problematikken. I stedet for å kjøpe meg ny bunadsvest nå (den gamle var på mystisk vis blitt for liten) styrte jeg unna hele Husfliden. Jeg gikk til en dame som syr festdrakter og handlet hos henne i stedet. Hun var blid og hyggelig og stilte ingen krav om riktig avstemming, slektsforhold og rett farge på strømpebuksene for å få kjøpe drakt.

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville ikke hatt problemer med å kjøpe og gå med en bunad som var sydd i Kina. Jeg ville ha likt å vite at den var produsert under greie forhold for de som hadde sydd den, da tenker jeg på at de ikke sliter på slavekontrakter og under umenneskelige arbeidsforhold.

Jeg har ikke noen lojalitetsfølelse til Husfliden. Tvert i mot syns jeg de oppfører seg mer enn merkelig til tider og setter helt urimelige krav for bunader og bunadsøm. I hjemtraktene mine får du for eksempel ikke lov å sy bunaden uten å gå på kurs. Selv om du kanskje har sydd 20 slike bunader før. Og hvem som helst får heller ikke sy. Du må sy til deg selv, eller til slektninger i rett nedadstigende linje. Min tante, som syr bunader, får altså ikke lov å sy den bunaden til mine barn. Hun er til og med gudmor for den ene jenta mi. Men Husfliden sier nei.

Og med slike sære - og etter min mening - vanvittig strenge regler, forstår jeg godt folk som velger å omgås dem.

Selv valgte jeg å styre unna hele problematikken. I stedet for å kjøpe meg ny bunadsvest nå (den gamle var på mystisk vis blitt for liten) styrte jeg unna hele Husfliden. Jeg gikk til en dame som syr festdrakter og handlet hos henne i stedet. Hun var blid og hyggelig og stilte ingen krav om riktig avstemming, slektsforhold og rett farge på strømpebuksene for å få kjøpe drakt.

Gud bedre....

Men hvordan kan Husfliden overholde slike regler?

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, snakk om arrogante holdninger.

Dersom det gjalt drakter Husfliden hadde design-rettigheter til kan jeg muligens skjønne at de satte begrensninger på hvem som fikk sy, men bunader er vel "folkeeie"?

Ikke skjønne jeg hvordan de skal kunne håndheve slike regler - er det snakk om at man ikke får kjøpt mønster og stoffer uten kursbevis - eller?

Merkelige greier... lurer på om de kunne tenke seg å ansette en annengenerasjonsnordmann av kinesisk herkomst, eller om h*n var for unorsk.

Lurer også på om de noensinne reflekterer over at bunadene er blitt til over lang tid med inspirasjon fra hele verden.

Gjest Tatjana
Skrevet

Gud bedre....

Men hvordan kan Husfliden overholde slike regler?

Vel, jeg _vet_ om et par tilfeller av brudd på reglene. I det ene tilfellet var det bunad til en konfirmant. Naboen skulle sy. Mor til konfirmanten gikk på kurset, men naboen sydde alt som ble sydd utenom akkurat de timene på kurset. Så naturligvis kan man sno seg unna reglene hvis man vil.

Men jeg - og flere med meg - syns det er helt på trynet med slike regler. Hvorfor kan ikke min tante få sy bunad til mine barn? Finnes det en eneste fornuftig for det? Jeg vet hva de begrunner det med, men jeg syns ikke det henger på greip.

I tillegg er de hverken spesielt hjelpsomme eller blide der, så jeg velger å skygge unna hele Husfliden jeg.

(Må nå tilføye at på den lokale Husfliden her hvor jeg nå bor, er de _ikke_ slik. Der er det hyggelige hjelpsomme damer.)

Gjest Tatjana
Skrevet

Ja, snakk om arrogante holdninger.

Dersom det gjalt drakter Husfliden hadde design-rettigheter til kan jeg muligens skjønne at de satte begrensninger på hvem som fikk sy, men bunader er vel "folkeeie"?

Ikke skjønne jeg hvordan de skal kunne håndheve slike regler - er det snakk om at man ikke får kjøpt mønster og stoffer uten kursbevis - eller?

Merkelige greier... lurer på om de kunne tenke seg å ansette en annengenerasjonsnordmann av kinesisk herkomst, eller om h*n var for unorsk.

Lurer også på om de noensinne reflekterer over at bunadene er blitt til over lang tid med inspirasjon fra hele verden.

Du får ikke kjøpt stoffet uten å gå på kurs. Ikke mønster heller. De har bestemt at det skal være sånn.

Derfor er jeg en smule anti-Husfliden og for-alle-mulige-konkurrenter. :-)

Men jeg må tilføye at jeg vet at de ikke er slik på andre Husflidsbutikker rundt i Norges land. Her hvor jeg bor nå for eksempel er de både hyggelige og hjelpsomme.

Gjest Elextra
Skrevet

Vel, jeg _vet_ om et par tilfeller av brudd på reglene. I det ene tilfellet var det bunad til en konfirmant. Naboen skulle sy. Mor til konfirmanten gikk på kurset, men naboen sydde alt som ble sydd utenom akkurat de timene på kurset. Så naturligvis kan man sno seg unna reglene hvis man vil.

Men jeg - og flere med meg - syns det er helt på trynet med slike regler. Hvorfor kan ikke min tante få sy bunad til mine barn? Finnes det en eneste fornuftig for det? Jeg vet hva de begrunner det med, men jeg syns ikke det henger på greip.

I tillegg er de hverken spesielt hjelpsomme eller blide der, så jeg velger å skygge unna hele Husfliden jeg.

(Må nå tilføye at på den lokale Husfliden her hvor jeg nå bor, er de _ikke_ slik. Der er det hyggelige hjelpsomme damer.)

''Må nå tilføye at på den lokale Husfliden her hvor jeg nå bor, er de _ikke_ slik. Der er det hyggelige hjelpsomme damer.)''

Faktisk er damene som jobber (jobbet?) på Husfliden i Oslo også veldig hjelpsomme og hyggelige :). Men det er antakelig ikke de som har laget de nevnte reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...