Gå til innhold

Noen som ser på god morgen norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Du får ikke kjøpt stoffet uten å gå på kurs. Ikke mønster heller. De har bestemt at det skal være sånn.

Derfor er jeg en smule anti-Husfliden og for-alle-mulige-konkurrenter. :-)

Men jeg må tilføye at jeg vet at de ikke er slik på andre Husflidsbutikker rundt i Norges land. Her hvor jeg bor nå for eksempel er de både hyggelige og hjelpsomme.

Som jeg nevnte annet sted, jeg har vært noen ganger innom bunadsavdelingen på Husfliden i Oslo (har fulgt andre), og de har faktisk vært veldig hyggelige og hjelpsomme der :-). Ville ikke tro det er de som representerer bunadspolitiet.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• morsan

4

• laban

3

• Persille1365381127

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Vel, jeg _vet_ om et par tilfeller av brudd på reglene. I det ene tilfellet var det bunad til en konfirmant. Naboen skulle sy. Mor til konfirmanten gikk på kurset, men naboen sydde alt som ble sydd utenom akkurat de timene på kurset. Så naturligvis kan man sno seg unna reglene hvis man vil.

Men jeg - og flere med meg - syns det er helt på trynet med slike regler. Hvorfor kan ikke min tante få sy bunad til mine barn? Finnes det en eneste fornuftig for det? Jeg vet hva de begrunner det med, men jeg syns ikke det henger på greip.

I tillegg er de hverken spesielt hjelpsomme eller blide der, så jeg velger å skygge unna hele Husfliden jeg.

(Må nå tilføye at på den lokale Husfliden her hvor jeg nå bor, er de _ikke_ slik. Der er det hyggelige hjelpsomme damer.)

Enig med deg i at dette er helt på trynet. Egentlig helt latterlig at Husfliden skal sitte og bestemme noe slikt!

Det kunne kanskje heller vært slik at bunader sydd på "korrekt" vis, kunne fått et slags "setifikat" som gjorde at bunaden fikk høyere verdi e.l....

Skrevet

Enig med deg i at dette er helt på trynet. Egentlig helt latterlig at Husfliden skal sitte og bestemme noe slikt!

Det kunne kanskje heller vært slik at bunader sydd på "korrekt" vis, kunne fått et slags "setifikat" som gjorde at bunaden fikk høyere verdi e.l....

De som virkelig har peiling, trenger ikke noe sertifikat. De kan se om bunaden har sjel eller ikke. Å iføre seg en bunad uten sjel må være omtrent som å bli angrepet av en desperant:

http://www.ta.no/nyheter/article2282114.ece?service=print

(se siste avsnitt)

Jeg er født i Oslo og har dermed ingen rett til å gå med annet enn det bunadspolitiet foraktelig kaller "drakt", noe som antakelig også er totalt uten sjel. Så jeg orker egentlig ikke mene noe om bunader, jeg synes bare det går litt vel langt når klær har sjel og personlighet...

Gjest Tatjana
Skrevet

''Må nå tilføye at på den lokale Husfliden her hvor jeg nå bor, er de _ikke_ slik. Der er det hyggelige hjelpsomme damer.)''

Faktisk er damene som jobber (jobbet?) på Husfliden i Oslo også veldig hjelpsomme og hyggelige :). Men det er antakelig ikke de som har laget de nevnte reglene.

Nei det er ikke Oslo jeg snakker om. :-)

Har ikke lyst til å gå nærmere inn på stedet av hensyn til anonymiteten.

:-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1210759500' post='3874433]

Men hvor kommer stoffet som er i de ekte bunadene fra? Er det vevd i Norge?

Stoffet til min stakk er ihvertfall vevd i Norge.

Men silketørklær etc er nok importert, ja, slik som det var i gamle dager også.

Skrevet

Jeg så det ikke, men jeg har lest tråden og jeg gjør meg noen tanker.

Jeg ville ikke hatt problemer med å kjøpe og gå med en bunad som var sydd i Kina. Jeg ville ha likt å vite at den var produsert under greie forhold for de som hadde sydd den, da tenker jeg på at de ikke sliter på slavekontrakter og under umenneskelige arbeidsforhold.

Jeg har ikke noen lojalitetsfølelse til Husfliden. Tvert i mot syns jeg de oppfører seg mer enn merkelig til tider og setter helt urimelige krav for bunader og bunadsøm. I hjemtraktene mine får du for eksempel ikke lov å sy bunaden uten å gå på kurs. Selv om du kanskje har sydd 20 slike bunader før. Og hvem som helst får heller ikke sy. Du må sy til deg selv, eller til slektninger i rett nedadstigende linje. Min tante, som syr bunader, får altså ikke lov å sy den bunaden til mine barn. Hun er til og med gudmor for den ene jenta mi. Men Husfliden sier nei.

Og med slike sære - og etter min mening - vanvittig strenge regler, forstår jeg godt folk som velger å omgås dem.

Selv valgte jeg å styre unna hele problematikken. I stedet for å kjøpe meg ny bunadsvest nå (den gamle var på mystisk vis blitt for liten) styrte jeg unna hele Husfliden. Jeg gikk til en dame som syr festdrakter og handlet hos henne i stedet. Hun var blid og hyggelig og stilte ingen krav om riktig avstemming, slektsforhold og rett farge på strømpebuksene for å få kjøpe drakt.

Huffameg, det der hørtes helt ille ut! Slik er det heldigvis ikke der jeg og min bunad opprinnelig kommer fra!

Skrevet

De som virkelig har peiling, trenger ikke noe sertifikat. De kan se om bunaden har sjel eller ikke. Å iføre seg en bunad uten sjel må være omtrent som å bli angrepet av en desperant:

(se siste avsnitt)

Jeg er født i Oslo og har dermed ingen rett til å gå med annet enn det bunadspolitiet foraktelig kaller "drakt", noe som antakelig også er totalt uten sjel. Så jeg orker egentlig ikke mene noe om bunader, jeg synes bare det går litt vel langt når klær har sjel og personlighet...

''Å iføre seg en bunad uten sjel må være omtrent som å bli angrepet av en desperant:''

LOL!

Skrevet

Nei, har hørt at en del av bunadene sydd i Kina er av "skuffende god" kvalitet, både håndverksmessig og stoffmessig.

Det finnes sikkert også billig-bunader fra Kina, men det er en annen historie.

''Nei, har hørt at en del av bunadene sydd i Kina er av "skuffende god" kvalitet, både håndverksmessig og stoffmessig. ''

Hehe :-)

Ja, det kostet jo tross alt en del tusen (var det ikke ca. 10.000 da?), så med den rimeligere arbeidskraften de har i Kina, er det nok godt håndverk selv om det ikke er laget i Norge...

Mrs. Wallace
Skrevet

(se siste avsnitt)

Ooooh, spoooky....

*flirer*

Skrevet

Litt på siden;

Dette ble diskutert heftig i trønderske medier for noen år siden. Noe av problemet med Trønderbunaden, var at det importerte hadde heeelt feil fargenyanse. Dette var særlig merkbart på den røde varianten. Mange kjøpere ble svært forarget over å ha kjøpt produkter som åpenbart var temmelig "feil" når de sto side om side med ekte bunader som var norskproduserte/Husfliden.

Skrevet

Først: Jeg ser aldri God Morgen Norge, så jeg har ikke sett det om bunader.

Vet ikke om det ble nevnt noe om toll og moms. Antar at klær som er "made in Kina" er tollbebelagt? Og så kommer det 25% moms på summen av vare/frakt/toll. Så det blir vel ikke kjempebillig!

Skrevet

Akkurat når det gjelder bunader skjønner jeg godt at Husfliden setter alle piggene ut mot svada-kopier fra østen... Bunad er norsk og skal lages på tradisjonelt vis her i Norge.

Jeg har tenkt å leie en kineser i Norge til å sy min.

Gjest togli
Skrevet

(se siste avsnitt)

Jaja, nå skal jeg iallefall begynne å prate og dulle litt med min ekte sunnmørsbunad som nok er full av sjel ;-)

mamma til ni
Skrevet

Jaja, nå skal jeg iallefall begynne å prate og dulle litt med min ekte sunnmørsbunad som nok er full av sjel ;-)

Eg har brodert 17 sunnmørsbunader, men eg har ikkje bunad sjølv_ennå. :-)

Gjest togli
Skrevet

Eg har brodert 17 sunnmørsbunader, men eg har ikkje bunad sjølv_ennå. :-)

Jøss!!

Du kan godt få jobben med å sy eldstejenta sin bunad til konfirmasjonen om fire år ;)

Gjest mener nå jeg!
Skrevet

Akkurat når det gjelder bunader skjønner jeg godt at Husfliden setter alle piggene ut mot svada-kopier fra østen... Bunad er norsk og skal lages på tradisjonelt vis her i Norge.

Enig. Og av norske nordmenn!

4. generasjons innvandrere kan til nød aksepteres, hvis de er gift med en vaskeekte nordmann.

mamma til ni
Skrevet

Jøss!!

Du kan godt få jobben med å sy eldstejenta sin bunad til konfirmasjonen om fire år ;)

:-) Vi bor ikkje så langt unna, så... Har eit par nieser eg broderer til nå.

Gjest togli
Skrevet

:-) Vi bor ikkje så langt unna, så... Har eit par nieser eg broderer til nå.

Gruer meg sånn til å lete etter noen som kan gjøre jobben, så du skal aldri si aldri ;) Du har ikke en anonym mailadresse til meg, vel? ;)

Mamma til ni.... Hmm, tror ikke jeg vet om noen som har så mange barn *gruble*;-)

Skrevet

Gruer meg sånn til å lete etter noen som kan gjøre jobben, så du skal aldri si aldri ;) Du har ikke en anonym mailadresse til meg, vel? ;)

Mamma til ni.... Hmm, tror ikke jeg vet om noen som har så mange barn *gruble*;-)

Joda, det var jo en med et annet nick her for noen år siden, hun var det en artikkel om i F&B husker du?

Kanskje det er samme person?

Gjest togli
Skrevet

Joda, det var jo en med et annet nick her for noen år siden, hun var det en artikkel om i F&B husker du?

Kanskje det er samme person?

Men hun var ikke fra sunnmøre tror jeg? Innbiller meg at hun var nordfra??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...