Gjest Silver Fairy Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 I en bundad ligger det veldig mye tradisjon og stolthet for meg, så jeg ville heller brodert og montert bunaden min selv (jeg har faktisk vært med på å montere bunaden min) enn å kjøpe den fra Kina. Nå er jeg så heldig å ha familie som broderer både skjorter og selve bunaden, og det er jeg veldig glad for. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Men hun var ikke fra sunnmøre tror jeg? Innbiller meg at hun var nordfra?? Hm. Det husker jeg ikke. Fra et lite sted ihvertfall. 0 Siter
Gjest Flytte-lasset Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1210776564' post='3874595] Litt på siden; Dette ble diskutert heftig i trønderske medier for noen år siden. Noe av problemet med Trønderbunaden, var at det importerte hadde heeelt feil fargenyanse. Dette var særlig merkbart på den røde varianten. Mange kjøpere ble svært forarget over å ha kjøpt produkter som åpenbart var temmelig "feil" når de sto side om side med ekte bunader som var norskproduserte/Husfliden. Det var vel Nord-Trøndelagsbunaden, og den er ikke "koblet" til Husfliden da.. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Jeg synes det beste var argumentet om at bunader sys på bygda - og der er det vanskelig å få andre jobber... Hun ødela jo sin egen sak fullstendig! Argumentet om tradisjon osv kan jeg forstå, men som du sier - kan jeg spare 20.000, så er det faktisk verdt en vurdering... Og om en husflidsdame syr, eller en dame i Kina spiller jo ingen rolle - bunadsmakeren har bare betydning om det er noen du kjenner, sånn rent affeksjonsmessig. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 ''Hvor mange generasjoner norsk bør man forresten være, synes du, for å kunne sy en bunad?'' Så lenge man syr den slik den skal syes så spiller det ingen rolle. Men er ikke poenget med disse kina-bunadene at de ikke syes med riktige teknikker og uriktige stoffer? Han som var på tv i morges var jo en nordmann, og alt ble gjort riktig - men det var arbeidskraften som var billigere ettersom jeg skjønte. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Først: Jeg ser aldri God Morgen Norge, så jeg har ikke sett det om bunader. Vet ikke om det ble nevnt noe om toll og moms. Antar at klær som er "made in Kina" er tollbebelagt? Og så kommer det 25% moms på summen av vare/frakt/toll. Så det blir vel ikke kjempebillig! 15.000 + 25% er fortatt billigere enn 30.000, eller 40.000 for den saks skyld... 0 Siter
laban Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Joda, det var jo en med et annet nick her for noen år siden, hun var det en artikkel om i F&B husker du? Kanskje det er samme person? Nei, de to er ikke samme person. Hun med de 8 ungene er innom her en sjelden gang, med et annet nick. De bor fremdeles nordpå, hvis de ikke har flyttet på seg nå i det siste tror 0 Siter
laban Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Men hun var ikke fra sunnmøre tror jeg? Innbiller meg at hun var nordfra?? Det stemmer. De to er ikke samme person. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Men hun var ikke fra sunnmøre tror jeg? Innbiller meg at hun var nordfra?? Hun var nordfra ja. ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. mai 2008 Skrevet 15. mai 2008 Hun var nordfra ja. ) Puh Hadde hun ni barn da? Trodde hun hadde "bare" åtte? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.