Gå til innhold

Noen som ser på god morgen norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Silver Fairy
Skrevet

I en bundad ligger det veldig mye tradisjon og stolthet for meg, så jeg ville heller brodert og montert bunaden min selv (jeg har faktisk vært med på å montere bunaden min) enn å kjøpe den fra Kina. Nå er jeg så heldig å ha familie som broderer både skjorter og selve bunaden, og det er jeg veldig glad for.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• morsan

4

• laban

3

• Persille1365381127

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men hun var ikke fra sunnmøre tror jeg? Innbiller meg at hun var nordfra??

Hm. Det husker jeg ikke. Fra et lite sted ihvertfall.

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1210776564' post='3874595]

Litt på siden;

Dette ble diskutert heftig i trønderske medier for noen år siden. Noe av problemet med Trønderbunaden, var at det importerte hadde heeelt feil fargenyanse. Dette var særlig merkbart på den røde varianten. Mange kjøpere ble svært forarget over å ha kjøpt produkter som åpenbart var temmelig "feil" når de sto side om side med ekte bunader som var norskproduserte/Husfliden.

Det var vel Nord-Trøndelagsbunaden, og den er ikke "koblet" til Husfliden da..

Persille1365381127
Skrevet

Jeg synes det beste var argumentet om at bunader sys på bygda - og der er det vanskelig å få andre jobber...

Hun ødela jo sin egen sak fullstendig! Argumentet om tradisjon osv kan jeg forstå, men som du sier - kan jeg spare 20.000, så er det faktisk verdt en vurdering... Og om en husflidsdame syr, eller en dame i Kina spiller jo ingen rolle - bunadsmakeren har bare betydning om det er noen du kjenner, sånn rent affeksjonsmessig.

Persille1365381127
Skrevet

''Hvor mange generasjoner norsk bør man forresten være, synes du, for å kunne sy en bunad?''

Så lenge man syr den slik den skal syes så spiller det ingen rolle. Men er ikke poenget med disse kina-bunadene at de ikke syes med riktige teknikker og uriktige stoffer?

Han som var på tv i morges var jo en nordmann, og alt ble gjort riktig - men det var arbeidskraften som var billigere ettersom jeg skjønte.

Persille1365381127
Skrevet

Først: Jeg ser aldri God Morgen Norge, så jeg har ikke sett det om bunader.

Vet ikke om det ble nevnt noe om toll og moms. Antar at klær som er "made in Kina" er tollbebelagt? Og så kommer det 25% moms på summen av vare/frakt/toll. Så det blir vel ikke kjempebillig!

15.000 + 25% er fortatt billigere enn 30.000, eller 40.000 for den saks skyld...

Skrevet

Joda, det var jo en med et annet nick her for noen år siden, hun var det en artikkel om i F&B husker du?

Kanskje det er samme person?

Nei, de to er ikke samme person. Hun med de 8 ungene er innom her en sjelden gang, med et annet nick. De bor fremdeles nordpå, hvis de ikke har flyttet på seg nå i det siste

tror

Skrevet

Det stemmer. De to er ikke samme person.

Skrevet

Hun var nordfra ja. :o)

Gjest togli
Skrevet

Hun var nordfra ja. :o)

Puh :)

Hadde hun ni barn da? Trodde hun hadde "bare" åtte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...