Gå til innhold

Ut på tur for enhver pris?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Snuppa (2. klasse) har egentlig turdag i dag. Det er +5 grader og høljregn ute og skikkelig surt... Jeg spurte på skolen om de skulle på tur, men det var ikke avgjort ennå. De skulle drøye litt utover formiddagen og se om været letnet, noe det definitivt ikke har gjort ennå...

Greit nok med "finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" og "ut på tur, aldri sur", men helt ærlig - hva er stasen med å sitte ute i høljregnet, være fuktig og kald selv om man har ulltøy innerst og regntøy ytterst, lue, votter og cherrox, spise halvvåte brødskiver og være iskald på hendene?

Nei, jeg håper de ikke drar på tur i dag... Hva mener andre - må man på tur for enhver pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Nei, man må ikke det. Men barna mine elsker den settingen du beskriver, det kommer ikke fra mine gener i hvertfal... Men jeg er på en måte glad for at de ikke lærer at været legger begrensninger på hva man kan og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Nei, man må ikke ut på tur for enhver pris!

Men så lenge man har gode klær ER den turen som oftest ingen lidelse for de som er med. Ekstra votter i sekken og gode sko, og ikke minst god lue! :)

Vet ikke om du har et typisk "inneyrke", og da kan det være lett å tenke slik om de "stakkars små som tvinges på tur"? Merker det iallefall på mange av "kontorforeldrene" våre, at de syns det er litt utenkelig å dra ut på dager vi bare syns er litt gusjete.

Jeg jobber som du skjønner med barn og vi er mye ute. Regn er bare gøy for barn, og inne i en skog feks. er det ekstra spennende når det regner. Det har mye å gjøre med innstillingen til de voksne rundt.

Men klart, er det skikkelig surt og blåser gjennom marg og bein, regner jeg med at de voksne har vett nok til å gå hjem tidligere eller avlyse. Jeg har vært på noen turer der vi har sett at "denne burde vi ha avlyst". Men jeg har hittil ikke opplevd at hele turgleden har blitt ødelagt av å fryse litt eller bli litt våt. :)

Men når det er sagt - nei, ikke ut på tur for enhver pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole pleier de stort sett å gjøre en vri dersom været er helt trøstesløst - f.eks. ved at de tar en kortere tur og spiser sammen inne i varmen når de kommer tilbake.

Jeg stoler på vurderingsevnen til de ansvarlige. Det kan være ting som jeg ikke vet detaljene rundt, som gjør at det ikke er bare å legge om planene selv om været svikter.

For min egen del synes jeg det er greit å vite om jeg skal sende med tursekk eller skolebøker, så jeg foretrekker at det ikke er altfor mange forbehold / usikkerheter rundt hva de skal gjøre. F.eks. synes jeg det er et pes når de skal ha med ski i gymtimen om vinteren, og så regner det hele natten i forveien og alle blir veldig i tvil om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for en hver pris, men jeg har vel heller inntrykk av at turer avlyses for ofte enn for skjelden. Det er ofte bedre enn det ser ut til når man er inne og det kan ofte bli vellykkede turer til tross for elendig vær. Man kan jo heller avslutte litt tidligere og ta selve spisingen inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barna bryr seg fint lite om været, så lenge de ikke blir for kalde og våte. Regnvær og tilhørende søledammer er gøy.

Jeg ser ingen grunn til å avlyse en tur fordi det er 5 grader og regn, så lenge barna har regntøy og støvler. Det er faktisk like morsomt å gå på tur i regn som i sol. Og så spennende det lukter i regnvær!:o) Gutten min synes antakelig det er langt verre med stekende solskinn - det liker han ikke.

Synes turer i barnehage, skole og SFO avlyses altfor ofte på grunn av personalmangel o.l. Om vinteren også fordi det er for kaldt eller holke. Heldigvis avlyser de sjelden i sommerhalvåret på grunn av været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for en hver pris, men jeg har vel heller inntrykk av at turer avlyses for ofte enn for skjelden. Det er ofte bedre enn det ser ut til når man er inne og det kan ofte bli vellykkede turer til tross for elendig vær. Man kan jo heller avslutte litt tidligere og ta selve spisingen inne.

De har flere ganger hatt turer i regnvær altså, men i dag er det kaldt og surt og ufyselig i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bryr seg fint lite om været, så lenge de ikke blir for kalde og våte. Regnvær og tilhørende søledammer er gøy.

Jeg ser ingen grunn til å avlyse en tur fordi det er 5 grader og regn, så lenge barna har regntøy og støvler. Det er faktisk like morsomt å gå på tur i regn som i sol. Og så spennende det lukter i regnvær!:o) Gutten min synes antakelig det er langt verre med stekende solskinn - det liker han ikke.

Synes turer i barnehage, skole og SFO avlyses altfor ofte på grunn av personalmangel o.l. Om vinteren også fordi det er for kaldt eller holke. Heldigvis avlyser de sjelden i sommerhalvåret på grunn av været.

Jeg kan nesten ikke huske at de har avlyst turer hos oss, etter snart 6 år med skolebarn tilsammen, så det er ingen dagligdags hendelse nei. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kan nesten ikke huske at de har avlyst turer hos oss, etter snart 6 år med skolebarn tilsammen, så det er ingen dagligdags hendelse nei. :o)

Da burde de ikke begynne for en regnskur og litt kjølig vær heller. Husk at det 15 grader varmere enn i vinter! ;)

Dumt å lære barna at dårlig vær er innevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Her må de ut på tur med mindre det er 10 minu

Det er ikke godt å være mor når man vet at ungene må være ute i hustri vær, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her må de ut på tur med mindre det er 10 minu

Det er ikke godt å være mor når man vet at ungene må være ute i hustri vær, for å si det sånn..

Hvorfor ikke det, da, har de med seg for lite klær? Ungene bryr seg da ikke om det er litt vått og kaldt, så lenge de ikke fryser. Med mindre de har lært av mor eller far at regnvær bare er innevær, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Hvorfor ikke det, da, har de med seg for lite klær? Ungene bryr seg da ikke om det er litt vått og kaldt, så lenge de ikke fryser. Med mindre de har lært av mor eller far at regnvær bare er innevær, da.

Jeg synes du har et godt poeng.

Jeg har alltid prioritert skikkelige uteklær, så det er ikke det, men det er nok bare jeg som er litt i overkant bekymret for at de skal fryse osv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde de ikke begynne for en regnskur og litt kjølig vær heller. Husk at det 15 grader varmere enn i vinter! ;)

Dumt å lære barna at dårlig vær er innevær.

''Dumt å lære barna at dårlig vær er innevær.''

Enig med deg! Det finner de fort nok ut av når de blir større....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår skole pleier de stort sett å gjøre en vri dersom været er helt trøstesløst - f.eks. ved at de tar en kortere tur og spiser sammen inne i varmen når de kommer tilbake.

Jeg stoler på vurderingsevnen til de ansvarlige. Det kan være ting som jeg ikke vet detaljene rundt, som gjør at det ikke er bare å legge om planene selv om været svikter.

For min egen del synes jeg det er greit å vite om jeg skal sende med tursekk eller skolebøker, så jeg foretrekker at det ikke er altfor mange forbehold / usikkerheter rundt hva de skal gjøre. F.eks. synes jeg det er et pes når de skal ha med ski i gymtimen om vinteren, og så regner det hele natten i forveien og alle blir veldig i tvil om morgenen...

''På vår skole pleier de stort sett å gjøre en vri dersom været er helt trøstesløst - f.eks. ved at de tar en kortere tur og spiser sammen inne i varmen når de kommer tilbake. ''

Høres ut som en lur løsning!

Kjenner meg ellers helt igjen det du sier om at det er slitsomt med alle mulige forbehold som ørten foreldre skal tolke og gjette seg til utfallet på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På vår skole pleier de stort sett å gjøre en vri dersom været er helt trøstesløst - f.eks. ved at de tar en kortere tur og spiser sammen inne i varmen når de kommer tilbake. ''

Høres ut som en lur løsning!

Kjenner meg ellers helt igjen det du sier om at det er slitsomt med alle mulige forbehold som ørten foreldre skal tolke og gjette seg til utfallet på selv.

Å planlegge skidag (eller vinteraktivitetsdag, som det vel heter i våre dager) i Osloområdet er virkelig ikke enkelt lenger. Man kan jo ikke akkurat gi 700 foreldrepar beskjed om at "alle tar med ski første mandagen det ikke regner og det er snø nok."

Problemet med turer i grisevær er jo også at det f.eks. alltid vil være noen (få) som har glemt hele turdagen. Det er litt verre å være ute i timevis i striregn når etpar av ungene har joggesko og vanlig "friminutt-utrustning", i stedet for varm genser, regndress, støvler og kakao.

* krysser fingre og tær for oppholdsvær 17. mai *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Å planlegge skidag (eller vinteraktivitetsdag, som det vel heter i våre dager) i Osloområdet er virkelig ikke enkelt lenger. Man kan jo ikke akkurat gi 700 foreldrepar beskjed om at "alle tar med ski første mandagen det ikke regner og det er snø nok."

Problemet med turer i grisevær er jo også at det f.eks. alltid vil være noen (få) som har glemt hele turdagen. Det er litt verre å være ute i timevis i striregn når etpar av ungene har joggesko og vanlig "friminutt-utrustning", i stedet for varm genser, regndress, støvler og kakao.

* krysser fingre og tær for oppholdsvær 17. mai *

Tror du bør krysse mer enn fingre og tær:

http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/helg.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet jo det - men langtidsvarsler er usikre... :-|

Jepp.

Velger å tvile like mye på varslet for 17. mai som på varslene om tropesommer - som ikke akkurat har slått til de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er godt kledd og er vant til å være ute selv om været er litt ruskete, men i dag var det ekstra ufyselig på morran. Ser ut til at det er litt lettere nå heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''det er et pes når de skal ha med ski i gymtimen om vinteren, og så regner det hele natten i forveien og alle blir veldig i tvil om morgenen...''

Huff ja, jeg tror vi var gjennom tre sånne "skal vi sende med ski eller ei i dag"-runder nå etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...