Gå til innhold

Feirer dere 17.mai? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31
Skrevet

Vi har feiret 17.mai siden barna var små; deltatt i barnetoget og vært på skolen etterpå, og kost oss hjemme resten av dagen.

Men i år har ikke ungene lyst (de er 9 og 11). De vil heller være hjemme og kose seg og se alt på tv.

Gjest Elextra
Skrevet

Våre barn er mindre, snart fem og syv. 17 mai er STORT, og vi er gjerne ute det aller meste av dagen.

Tidligere begynte det med frokost hos venner med barn, nå begynner vi på skolen med flaggheising, tog og leker. Og spising av utallige pølser og is.

På ettermiddagen og utover mot barnas leggetid blir det grilling hos venner med barn.

Å se TV på dager som 17. mai har foreløpig vært utelukket, håper virkelig ikke barna mine vil foretrekke det om få år. Men ikke godt å si...

Gjest mora2
Skrevet

Snuppen gleder seg veldig til 17 mai, så vi skal ut å se det lokale barnetoget, så reiser vi litt opp i landet å ser min nevø i et annet tog.

Der pleier de ha fiskedamm ol for ungene.

Så er det mat hos svigers, der ser vi folketoget også.

Etter en liten tur innom festplasen, blir det hjem å grille.

Da skal vi spille krokett, og spise masse is ;0)

Tv slås ikke på før kvelden, da er det artig å se togene fra rundt om i landet.

Hipp, hipp hurra!!!!! He, he!

Skrevet

Vi starter på barneskolen her kl. 8 til flaggheising og bunaden er på. Etterpå blir det 17.mai frokost hjemme før vi drar til sentrum og får med oss barnetoget, går litt rundt og titter, russetoget og kl. 17 er det bestilt bord til en bedre middag. Etter det tenker jeg vi er modne for sofakroken:-)

Har ofte tidligere dratt rett til sentrum etter flaggheisinga kl. 8, men siden vi får utenlandsbesøk i år tar vi frokosten hjemme i 8.30 (må forberedes i 7tida).

Blir lang dag siden vi har russ i familien og må ha med oss russetoget, men det er noe vi ikke pleier.

Gjest prust
Skrevet

Vi har alltid feiret 17. mai - men det var jo litt tamt noen år før vi fikk barn. Nå er det virkelig DEN STORE DAGEN - og barna gleder seg veldig. Jeg er i år litt ambivalent, og ser litt mørkere på dagen enn hva jeg pleier - det er mye pes fra morgen til kveld....

dagen blir omtrent sånn:

Opp klokka 7.00, frokost, på med bunader, kjøre til byen ca 08.15. Jeg hopper ut av bilen med de to skolebarna, mens pappaen og minstejenta leter etter parkeringsplass. Hvordan svigermor og en annen slektning skal tørre seg inn i byen denne dagenm, er uvisst....

Oppmøte for barna på torget 0845. Vi andre møter min mor, min søster og hennes familie et fast sted, og ser på skoletoget sammen. Koselig! Førsteklassingen gleder seg veldig til å gå i DET STORE TOGET i byen!

Så er det å finne igjen skolebarna i Tresse. Pes. I fjor fant jeg dem ikke, og jeg var sist av foreldrene på skolen med å hente min gutt..... Flaut.

Så går vi litt i byen, kjøper is og treffer folk, og ungene får forhåpentligvis noen russekort.

Så er det hjem og hvile litt. Kanskje spise pølser.

Opplegg på skolen fra 13 til 15. Vi skal ha ansvar for spikerslagkonkurranse i tre kvarter. Kosleig å treffe folk i nærområdet.

Så pleier vi å ha rømmegrøt og spekemat hjemme hos oss. Foreldrene mine + svigermor + en til. Kosleig

Muligens drar vi til byen og ser på folketoget. Så hjem.

Før vi fikk barn, pleide jeg å være med å løpe Tapto om kvelden i byen, Det var knallgøy!!!!!

I fjor var vi sammen med noen venner om kvelden, men i år blir vi hjemme.

fuji1365380447
Skrevet

Vi har alltid feiret 17. mai - men det var jo litt tamt noen år før vi fikk barn. Nå er det virkelig DEN STORE DAGEN - og barna gleder seg veldig. Jeg er i år litt ambivalent, og ser litt mørkere på dagen enn hva jeg pleier - det er mye pes fra morgen til kveld....

dagen blir omtrent sånn:

Opp klokka 7.00, frokost, på med bunader, kjøre til byen ca 08.15. Jeg hopper ut av bilen med de to skolebarna, mens pappaen og minstejenta leter etter parkeringsplass. Hvordan svigermor og en annen slektning skal tørre seg inn i byen denne dagenm, er uvisst....

Oppmøte for barna på torget 0845. Vi andre møter min mor, min søster og hennes familie et fast sted, og ser på skoletoget sammen. Koselig! Førsteklassingen gleder seg veldig til å gå i DET STORE TOGET i byen!

Så er det å finne igjen skolebarna i Tresse. Pes. I fjor fant jeg dem ikke, og jeg var sist av foreldrene på skolen med å hente min gutt..... Flaut.

Så går vi litt i byen, kjøper is og treffer folk, og ungene får forhåpentligvis noen russekort.

Så er det hjem og hvile litt. Kanskje spise pølser.

Opplegg på skolen fra 13 til 15. Vi skal ha ansvar for spikerslagkonkurranse i tre kvarter. Kosleig å treffe folk i nærområdet.

Så pleier vi å ha rømmegrøt og spekemat hjemme hos oss. Foreldrene mine + svigermor + en til. Kosleig

Muligens drar vi til byen og ser på folketoget. Så hjem.

Før vi fikk barn, pleide jeg å være med å løpe Tapto om kvelden i byen, Det var knallgøy!!!!!

I fjor var vi sammen med noen venner om kvelden, men i år blir vi hjemme.

He he - Tress og tapto!

Det er skikkelig Kristiansands-17.mai, det!

Tror ikke det finnes tapto noen andre byer - og det er dumt, for det er jo det gøyeste med hele dagen!

Gjest mora2
Skrevet

He he - Tress og tapto!

Tror ikke det finnes tapto noen andre byer - og det er dumt, for det er jo det gøyeste med hele dagen!

Å joda, vi har også tapto ;0)

Men er ikke by da...

Skrevet

Å joda, vi har også tapto ;0)

Men er ikke by da...

Men hva i all verden er tapto..?

Gjest mora2
Skrevet

Hi, hi, da løper masse folk i tog :0)

Fakler og god stemmning!

Gjest prust
Skrevet

He he - Tress og tapto!

Ja - det var skikkelig moro i ungdomstida - og litt seinere. Siste gang jeg var med var i 1998 tror jeg. Da jobbet jeg i kommunen, og vi hadde besøk fra vennskapsbyene.

Knallmoro å ha dem med på taptoen om kvelden - og fyrverkeriet etterpå :-)

Vrimmelet i Tresse etterbarnetoget er jo et kapittel for seg selv.... :-(

Gjest prust
Skrevet

Det er kjempestemning i byen klokka 22 eller klokka 23 om kvelden. Tre av byens mest eminente musikkorps starter på tre ulike steder, og folk møter opp der de vil. De marsjerer nedover byen i ulike ruter, og møtes etterhvert. Fra begynnelsen går folk ganske pent og pyntelig, etterhvert så danser en og løper g har det knallgøy.

Til slutt munner tapto-toget ut på byens festplass nede ved sjøen - der det er fyrverkeri :-)

Ååååååå - nå fikk jeg jammen lyst til å reise inn til byen om kvelden - 10 år siden sist gang jeg var med!

Skrevet

Jeg har aldri hørt om tapto i 17. mai sammenheng, men i _speidersammenheng_! :-)

Og der er tapto et slags komme-til-ro-signal som typisk spilles på trompet kl 2230, og er et signal om at alle må finne soveposene sine osv. En halvtime deretter, altså normalt kl 23, spilles så "lang tone" på trompet for å varsle at rosignalet har gått.

Melodien i tapto er den samme som på dette klippet (jeg hørte bare på litt i begynnelsen:

Skrevet

Her har det heldigvis ikke vært spørsmål fra snart-11-åringen om å være hjemme og se på TV på 17. mai. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men her i heimen hadde det vært fullstendig utenkelig, med mindre det var snakk om at man var forhindret fra en mer offentlig deltakelse pga sykdom eller skade.

Skrevet

Jeg er gift med en skikkelig 17.mai-mann, så hos oss er det ikke snakk om annet enn full rulle hele dagen! Først toget i byen, så lunch hos foreldre/svigerforeldre, deretter skoleopplegg, så gjerne en tur til byen igjen!

For første gang på mange år, blir det ikke noe "skoleopplegg" på oss, yngstemann har begynt på ungdomsskolen. "Da blir det bedre tid til å finne ut nye gøye ting å gjøre" sa min kjære da... Stønn, jeg blir temmelig sliten av opplegget hans, men er samtidig veldig glad for at han ikke er en sånn som bare vil ligge på sofane og se på TV og...

Å se på TV den dagen har aldri barna vurdert en gang!

mvh

fei1365380229
Skrevet

Her ville ingen fått lov til å være hjemme og sett på tv. Til og med 16-åringen skal gå i tog.

Vi skal kjøre korpsjenta til bussen tidlig på morgenen, så skal vi kjøre inn og se på barnetoget, hvor alle fire barna skal gå i toget - ei med korpset.

Når vi er ferdig i byen er det hjem og slappe av 1 time før det er lokaltog, så er det leker på skolen, så skal vi hente korpsjenta på en annen skole og så skal vi spise pølser og is sammen alle sammen på ettermiddagen.

Slitsom dag, men det er nå bare en gang i året og ungene syns det er hyggelig.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er kjempestemning i byen klokka 22 eller klokka 23 om kvelden. Tre av byens mest eminente musikkorps starter på tre ulike steder, og folk møter opp der de vil. De marsjerer nedover byen i ulike ruter, og møtes etterhvert. Fra begynnelsen går folk ganske pent og pyntelig, etterhvert så danser en og løper g har det knallgøy.

Til slutt munner tapto-toget ut på byens festplass nede ved sjøen - der det er fyrverkeri :-)

Ååååååå - nå fikk jeg jammen lyst til å reise inn til byen om kvelden - 10 år siden sist gang jeg var med!

TOG kaller vi dette i andre deler av landet

;)

(skjønte ikke stort av forklaringen din)

Gjest togli
Skrevet

Være hjemme??!!

Ungene mine hadde kommet til å grått seg forderva om vi hadde foreslått å være hjemme på 17.mai ;-)

Vi spiser først 17.mai-frokost hos foreldrene mine (veldig praktisk å slippe å ordne frokost selv på en slik dag?). Deretter drar vi i samla flokk (8 voksne og 8 barn) til skolen for å gå i tog ca klokka 11.00.

Etter toget er det tilstelning i gymsalen og ellers rundt skolen. Tale, diverse leker, kiosk m/salg av pølser, brus og is og kafe med salg av rømmegrøt, kaker og kaffi.

Barn ved skolen og barnehagen bidrar med litt underholdning og sang fra utendørsscenen. Utlodning av små gevinster til inntekt for neste års leirskoleklasse har vi også.

Utpå ettermiddagen pleier vi å dra til døvesenteret for sosailt samvær der. Evt. går vi til samlingsstedet i bygda vår der alle blir oppfordret til å ta med et fat kaker og kaffi.

Skrevet

;)

Det er en Sørlandsgreie, først og fremst et Kristiansand-fenomen, ikke noe tradisjonelt folketog

tror

Gjest Sånn er det hos oss
Skrevet

De første årene så feiret vi i vår by, gikk i tog, spiste is osv. Etterpå dro vi til en by nære vår hvor vi samlet oss hos min mor. Hun gjorde i stand grillen og vi tok med ungene på tivoli.

Etterhvert så har vi i noen år vært i byen, gått i tog etc. og så dratt til tilhørende skole der det har vært satt opp stemning med pølser, leker, underholdning etc.

Så ble dette skolegreiene slutt for de ønsket mer liv i byen og da har vi gjort akkurat det, gått i tog, vært på kafe, valset rundt. Så har vi dratt hjem og grillet og kost oss hjemme.

I fjor ville ingen av ungene her gå i tog eller spise is så og si så da var det alle mot en, mor som også ønsket å droppe men som mente vi kanskje burde feire 17 mai på vanlig vis, så da ble det tur på hytta hvor vi lå over, grillet og koste oss. 17 mai flagget vaiet i vinden da riktignok.

I år er det samme visa og mor er mer medgjørlig. Planene er allerede lagt, det blir hytta fra fredag til søndag. Med oss har vi tonnevis med grillmat og godter og i gangen står flagget klart.

Så sånn blir det med oss.

Bare så det er sakt så har vi ingen familie i nærheten som møter på 17 mai, ingen besteforeldre eller noe som blir skuffet om de ikke ser oss, det er bare oss to som overværer ungene og som koser oss med dem på denne dagen. Det er viktigst har vi funnet ut hva vi i vår lille familie ønsker med denne dagen :)

Ungene her er 12 og 15

Gjest prust
Skrevet

;)

I Kristiansand har vi følgende TOG på 17. mai:

Skoletoget med avmarsj fra Torvet klokka 09.00 (eller er det 09.30?) rundt hele byen til Tresse

Småbarnstoget med avmarsj fra Torvet - kort vei til Tresse ca klokka 11.

(Lokale tog i forbindelse med arrangement på skolene fra ca 13-15)

Folketoget - samme rute som skoletoget - til Tresse klokka 17.00

Og så - TAPTO klokka 22 eller 22.30 - fra ulike steder i byen til Tresse. Her løper og danser vi, og det spilles Taptomarsj, ikke de vanlige 17. mai-sangene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...