Gå til innhold

Når får barn PC?

Speak

Anbefalte innlegg

Snuppa (9 år) får nyoppussa rom snart. Jeg har vurdert å kjøpe en skjerm til henne slik at de har mulighet for å sitte på rommet å se en film. (Ho har en bærbar DVD-spiller med bitteliten skjerm. Den kan kobles til en skjerm)

Jeg har sjekket, og kan få tak i en 20 tommers skjerm (via jobben) for i underkant av 1000,-. Ellers kan jeg kjøpe en billig bærbar PC til i underkant av 2000,-.

Vi har også selv en gammel bærbar PC som er klar for utskifting, så ho kan jo også arve denne.

Men hva synes dere om at såpass små barn har egen PC? Ho er vant til å bruke vår og surfe med. Men jeg ser vel for meg at jeg må kontakte Tele2 og spørre om de har et "barnefilter" så ho ikke kommer inn på alle lugubre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Min mening i allefall

Jeg ville aldri latt en niåring ha egen PC på rommet sitt. Det er MYE som kan foregå på nettet, selv med filter.

Men en PC på rommet, til å spille på, gjøre skolearbeid på o.l, ser jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi skal gi laptop til datteren vår når hun blir tenåring, og det er rett rundt hjørnet nå. Det er både som en markering på at hun blir tenåring, og pga at hun får mer bruk for egen laptop når hun begynner på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å ha pc til barna plassert i f.eks stua der det er lett å følge med på hva de driver med. Det er fort gjort å snuble over sider man ikke bør se. Sjekk hva Barnevakten anbefaler

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21966

Guttungen på 9 fikk arve en pc da han var 3-4 år som liksom er "hans", den er plassert på samme rom som farens pc. I tillegg har vi en pc i stua + en laptop som ungene får låne.

Av film DVD muligheter har vi tv både i kjellerstua og stua, vil unngå at de ser film på rommet. Det er lettere å kontrollere mengden når det kun brukes i fellesrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge man overvåker og begrenser bruken, ser jeg liten fare ved at barna får PC tidlig.

Min eldste er snart 7, og jeg har planer om at han (evt. sammen med lillevbroren) skal få overta min gamle når jeg snart får meg ny bærbar. Han får neppe ha den på rommet, den vil stå på arbeidsrommet vårt, hvor foreldrenes PC'er også er. Han elsker PC-spill, men vi vil ha strenge restriksjoner på bruken, på samme måte som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk PC (laptop) da hun var 9 år. Dette fordi jeg skulle bytte ut min til en ny, og hun arvet min gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bare en PC i heimen, men det er stort sett husets eneste barn som bruker den, så den er jo nesten "hans", da. Vi valgte helt bevisst IKKE laptop som kunne dras med hit og dit, men en stasjonær PC som står i et oppholdsrom.

Jeg tar ofte med meg jobb-laptop hjem og bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niesen min får egen laptop til 14-års dagen sin. De siste to årene har hun disponert en "arvelaptop", og det siste halve året har hun hatt mulighet til trådløs tilkopling, før det måtte hun bruke familiens pc hvis hun skulle på nettet. Hun er visstnok blant de siste i sin klasse til å få egen laptop av rimelig god kvalitet.

Broren hennes som nå er 11, må bruke familiens pc i et felles arbeidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo få en PC til å ha på rommet til DVD og spill uten at den kobles til internett. Så kan hun bruke deres til å surfe med fremdeles, under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fikk PC når vi ikke ville dele vår med dem lengre...

;-)

Om du kjøper en bærbar PC bør du skaffe eksternt tastatur og mus og forlange at det er det som brukes. Barn dreper slike ting og dreper de tastaturet i en bærbar, dreper de hele PC'en.

Du kan få en rimelig ny, ikke bærbar PC til 2-4000,- kroner på f.eks. Komplet eller PS-data.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får PCer etter hvert som de arver det av oss voksne. Foreløpig er de mest opptatt av spill- og mattesider på nettet. Den eldste er 8.

Jeg kommer ikke til å ha noe filter, men heller satse på gode holdninger, nettvett og å bruke nettet på en positiv måte. Jeg vil ikke at nettet skal være noe de frykter, men heller være noe de ser mulighetene i. Men selvsagt må de lære en viss skepsis og at de ikke skal utlevere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elektronisk hverdag

En 9-åring er slett ikke for liten - hun bør absolutt ha egen PC. Våre fikk da de var 5, begge to, og de har profitert veldig på det i skolesammenheng. (Nå er det ofte de som lærer lærerne sine hvordan de skal gjøre ting, for desverre er det mange lærere i mine barns skoler som nesten ikke bruker data i det hele tatt)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter på ni (3 klasse) fikk PC til 7- års dagen. Dva våren i første klasse. Hun har ikke netttilkobling på sin PC.

De har nå i 3 klasse ofte hjemmelekser som må sendes inn via mail. De har øvelser som skal gjøres på nett osv. Tror det er greit at de tidlig får PC- trening med spill etc. Vår nr 2 begynner på skolen til høsten. Hun kommer til å få en egen PC til jul. Billig bærbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at de fleste mener at PC er ok, men ikke internett. Og det virker vel fornuftig egentlig:-)

Takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de fleste mener at PC er ok, men ikke internett. Og det virker vel fornuftig egentlig:-)

Takk for gode innspill.

Vi har faktisk satset på PC og full nettilgang fordi vi ønsker å lære barna nettvett fra de er små og ennå hører på oss.

Hos oss har det funket fint.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk satset på PC og full nettilgang fordi vi ønsker å lære barna nettvett fra de er små og ennå hører på oss.

mvh

Jeg vurderer nå en løsning med passord for internett. Da har jeg alltid en oversikt over NÅR ho surfer. Ho er litt alene hjemme, og det er greit med en oversikt en stund til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Hos oss også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen fikk stasjonær på rommet sitt i fjor sommer, med internett.

Det er husets eneste stasjonære, så å ikke ha internett er ikke noe alternativ, hun har lekser som skal gjøres på nett eller trenger nett hver uke.

Jeg tenker som PIeLill, bedre at hun lærer nettvett mens hun ennå hører på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du kan sette opp barnefilteret selv i windows, det tar tre minutter.

Mine unger har egne pc'er. Størsten fikk til tiårsdagen, og da viste det seg kjapt at lillebror på seks trengte en han også.

Men de har stasjonære maskiner da - ikke laptoper.

Det aller beste er at da har jeg lagt all musikken i huset på en felles server, så har alle tilgang på det de vil høre på hele tiden - pluss!!! Ingen cd'er som ligger og slenger med og uten ødelagte covere lenger :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det tror ikke jeg

11-åringen fikk stasjonær på rommet sitt i fjor sommer, med internett.

Det er husets eneste stasjonære, så å ikke ha internett er ikke noe alternativ, hun har lekser som skal gjøres på nett eller trenger nett hver uke.

Jeg tenker som PIeLill, bedre at hun lærer nettvett mens hun ennå hører på oss.

''Jeg tenker som PIeLill, bedre at hun lærer nettvett mens hun ennå hører på oss''.

Tror du virkelig det har noe å si, når en gammel gris kontakter henne på et chatterom om ett år eller to, og hun sitter alene på rommet med døren låst, uten at dere har noen som helst mulighet til å fange opp hva som foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...