Gjest Valnøtt Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Du kan sette opp barnefilteret selv i windows, det tar tre minutter. Mine unger har egne pc'er. Størsten fikk til tiårsdagen, og da viste det seg kjapt at lillebror på seks trengte en han også. Men de har stasjonære maskiner da - ikke laptoper. Det aller beste er at da har jeg lagt all musikken i huset på en felles server, så har alle tilgang på det de vil høre på hele tiden - pluss!!! Ingen cd'er som ligger og slenger med og uten ødelagte covere lenger :-))) Glemte å si at begge har internett også. Jeg følger med på hva de driver med og er nok en god del mer enn vanlig engasjert i å lære dem nettvett. (Noe må jeg trå til på også, som ikke spiller fotball eller står på slalom...) De bruker maskinene til alt mulig og er blitt kjempeflinke til å orientere seg og skaffe seg faktainformasjon via google feks. Dessuten har eldstemann som gråter hver gang det er skrivelekse nå begynt på bokprosjekt - helt frivillig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 ''Jeg tenker som PIeLill, bedre at hun lærer nettvett mens hun ennå hører på oss''. Tror du virkelig det har noe å si, når en gammel gris kontakter henne på et chatterom om ett år eller to, og hun sitter alene på rommet med døren låst, uten at dere har noen som helst mulighet til å fange opp hva som foregår? Jeg håper det, ja. Uansett kan ikke en 11-åring skjemes for internett, om vi er strenge er det alltids en kamerat som ikke har det sånn, eller på skolen, eller hvor som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ungene våre har god tilgang på PCer, både stasjonært og bærbart. Vi har gjort som flere nedover i tråden her; unngått nettfilter og satset på opplæring og samtaler om nettvett. Jeg tror det er det eneste som duger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 ''Jeg tenker som PIeLill, bedre at hun lærer nettvett mens hun ennå hører på oss''. Tror du virkelig det har noe å si, når en gammel gris kontakter henne på et chatterom om ett år eller to, og hun sitter alene på rommet med døren låst, uten at dere har noen som helst mulighet til å fange opp hva som foregår? Vi har satset på få forbud, men desto mer fokus på kritisk tenkning og seleksjon både hva nett og TV / film angår. Resultatet så langt er at ungene meget bestemt kan si at den og den filmen vil de _ikke_ se. De kan også spørre meg hvorfor jeg sitter å ser på en så dårlig film! ;-) De kan forteller meg uppfordret om de finner noe merkverdig på nettet. Så diskuterer vi dette. Hva vi ikke liker med det, hva vi kan gjøre for å unngå det. De lærer masse av å krasje PC-ene fordi de f.eks. laster ned infisert programvare. Den eldste må resofte selv. Jeg innprenter dem å være forsiktig med hva de legger igjen av opplysninger. De har f.eks. en fast e-postadresse som de bruker i forhold til venner etc. Så har de en annen som lett kan slettes til bruk for mer f.eks. mer spam-risikopregede sider. Står det artikler om f.eks. ungdom som havner i nett-trøbbel, viser jeg dem gjerne disse. Jeg har ingen garantier for hvordan ting blir senere. Men jeg tror dette gjør dem langt bedre rustet om de skulle støte på en eller annen gris, enn om nettbruken er noe forbudt og spennende. Det er også mye enklere å påvirke deres holdninger når de fortsatt er ganske små og vi heller ikke har noen maktkamp gående omkring temaet. Målet vårt er at det skal være like naturlig for dem å komme til oss å beklage seg over en ung eller gammel gris på internett, som å utøse sin frustrasjon over en sur og uhøflig betjening i butikken eller en urettferdig lærer. Masse forbud og restriksjoner ville sendt dem rett i hi og bort fra meg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg har to barn på 9 år og begge har egen pc. Nå er riktignok dette fordi begge to har dysleksi og bruker pc aktivt i skolearbeidet, noe som forøvrig er veldig vellykket ! i klassen til mine to, så er det vel bare to - tre elever i tillegg til mine, som har egen pc. Men de fleste har tilgang til pc hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.