Gå til innhold

Odel - er det begått urett i denne saken?

Anbefalte innlegg

Gjest noen som kan hjelpe?
Skrevet

Jeg søker og søker på nettet, men klarer ikke å finne ut av det. Virker som min sak er litt for komplisert. Men hvis jeg er veldig kanskje noen av dere her inne kan noe om temaet og kan hjelpe meg.

Faren min døde et halvt år før jeg ble født i 1972. Han var odelsgutt på en gård og gift med min mor. Etter at han døde skjedde det noe som jeg ikke har oversikt over, men jeg har skjønt på partene i familien at det har vært en konflikt.

Gården ble overtatt av min tante; den eldre søsteren til min avdøde far. Hvordan dette skjedde vet jeg ikke og jeg vet heller ikke om det var enighet om det, jeg vet heller ikke om det er juridisk riktig.

Nå er det HENNES sønn som bor på gården (enebarn) . Det er en stor gård og den er verdt en god del penger.

Jeg har ikke tenkt så mye på dette før, men nå som jeg selv har et lite barn begynner jeg å tenke på dette og har lyst til å nøste litt opp i det. Kan det være at MITT barn egentlig har krav på gården som kanskje JEG også hadde krav på?!

Det er selvfølgelig ikke noe å få gjort med dette nå, men HVIS urett er begått vil jeg at slekta på min fars side skal vite at jeg vet.. Min mor vil ikke snakke om noe som har med fortiden å gjøre.

Noen??

Gjest prust
Skrevet

Jeg ikke sikker på dette - men jeg tror det som har skjedd i denne saken har vært gjort korrekt, siden du ikke var født da din far døde.

Din far døde barnløs (selv om du var på vei), og da hadde nok din tante odelsrett på gården. Og hennes eldste barn har igjen rettmessig odel på gården igjen.

Fra odelslovens §8:

''For at ein etterkomar av odlaren skal ha odelsrett, må han være fødd før jorda gjekk over til nokon som ikkje har odelsrett. ''

Du kan lese hele odelsloven her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19740628-058.html&emne=odel*&&

Gjest pellarguri
Skrevet

Dette høres ut til å ha gått helt riktig for seg.

Du kan nok ikke arve odelen før du er født.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...