Gjest zzzzzzzz Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Når man er gravid skal man passe seg for en god del som er å finne i koldtbord, røket laks, skalldyr, spekemat, diverse oster osv... Men hva med de som ammer? Er det noe på koldtbordet man her bør unngå? Har en baby som pleier å ha litt luft, så har ikke lyst til å ta noen sjanser... og er det enkelte matretter på koldtbord man bør unngå pga fare for allergi hos barnet? HÅper på noen gode svar, og ikke "spis hva du vil og se om det går bra"... vil bare ha noen "just in case" råd. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Mine barn har reagert på fersk grønn asparges mens jeg ammet. Jeg er veldig glad i asparges, og syntes det var kjipt de vårene og sommerene jeg ammet. Mange reagerer på løk - det tror jeg ikke jeg merket noe til. Jordbær og reker er vel også ting du bør unngå å spise når du ammer, i alle fall hvis barnet er baby. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilsen reka Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Er da ingen grunn til å holde seg unna skalldyr når man er gravid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Ifølge jordmor jeg snakket med etter fødsel var det ikke noe jeg trengte holde meg unna selv om jeg ammet nyfødt baby. Det er ingen matvarer som fører til matvare allergier hos barna. At de får morsmelk med forskjellig smak gjør det heller lettere for dem å like forskjellig smak senere. Men; man trenger f.eks.ikke spise en hel kurv med fersk jordbær, en kan ta noen bær og se om babyen reagerer. Det samme gjelder vel andre matvarer tenker jeg. Spis med måte ting du kan tenke deg at babyen kan få vondt i magen av. Babyen kan likevel reagere på forskjellige matvarer, men ikke så mye som dersom du spiste mye av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg tror ikke du skal være redd for å spise mat på grunnlag av allergier. Der er det viktigere hva den lille spiser selv. Når det gjelder å få magesmerter, så måtte jeg være veldig forsiktig med alle mine tre babyer. Det aller verste var jordbær. Et par jordbær kunne være nok til at spesielt eldstejenta kunne holde det gående med skriking i mange timer :-( Ellers holdt jeg meg unna løk, kål, vafler og skalldyr. Merket at ungene reagerte på dette. For mye brusdrikking var heller ikke spesielt lurt. Noen barn reagerer ikke i det hele tatt, så man må nesten bare prøve seg fram. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zzzzzzzz Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg tror ikke du skal være redd for å spise mat på grunnlag av allergier. Der er det viktigere hva den lille spiser selv. Når det gjelder å få magesmerter, så måtte jeg være veldig forsiktig med alle mine tre babyer. Det aller verste var jordbær. Et par jordbær kunne være nok til at spesielt eldstejenta kunne holde det gående med skriking i mange timer :-( Ellers holdt jeg meg unna løk, kål, vafler og skalldyr. Merket at ungene reagerte på dette. For mye brusdrikking var heller ikke spesielt lurt. Noen barn reagerer ikke i det hele tatt, så man må nesten bare prøve seg fram. Jeg har drukket en del brus i ammeperioden uten å fått noe reaksjon, og litt sprøstekt løk på pølse har gått greit. Har spist pannekaker, og de inneholder jo det samme som vafler, så da skal vel det gå greit hos meg og? Kjedelig at jeg ikke kan spise jordbær da... Hva med jordbærsylte, er det like ille? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg har drukket en del brus i ammeperioden uten å fått noe reaksjon, og litt sprøstekt løk på pølse har gått greit. Har spist pannekaker, og de inneholder jo det samme som vafler, så da skal vel det gå greit hos meg og? Kjedelig at jeg ikke kan spise jordbær da... Hva med jordbærsylte, er det like ille? Da tåler nok babyen din endel mer enn mine tålte! Jeg mener å huske at jordbærsylte gikk greit? Det er jo kokt, så blir kanskje ikke det samme som rå jordbær? Sprøstekt løk (fra pose) og hvitløk gikk også bra for meg å spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.