Gå til innhold

Morsmelk uten næring?


Gjest malun

Anbefalte innlegg

Gjest malun

Min svigermor mener at noen kvinner produserer morsmelk som er uten noe særlig næringsinnhold, slik at barna ikke får det de trenger uansett hvor mye de drikker.

Er dette noe som kan skje, eller er det en "svigermormyte" - dvs noe de trodde før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var sånt man trodde før ja. Tanten min bruker den der for å legitimere at hun bare ammet barna sine til de var en halvtime gamle (du skjønner hva jeg mener).

Morsmelk er per deff næringsrik!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt ble bare tynnere og tynnere. Når han var 6 uker veide han 500 g under fødselsvekta. Nå hadde han også trøske noe som gjorde at han sugde noe dårligere. Men, jeg hadde nok melk (selv om helsesøstrene påsto jeg ikke hadde det!) og jeg vet den kom fort nok ut, han fikk pupp annenhver time og noen ganger oftere, han sugde lenge og viste tydelig at han var mett, puppen var allikevel ikke tom. Etter at jeg hadde gjort som jeg fikk beskjed om (altså ammet for harde livet) noen uker og han fortsatt ikke gikk opp i vekt, så ga jeg opp. Vi ga han morsmelkserstatning og han raste opp i vekt. Etter tre uker var han nogenlunde normal. Nå er han en kraftig plugg på 10 mnd. Og jeg mener ganske bestemt at melken min må ha inneholdt for lite næring for lillegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånt man trodde før ja. Tanten min bruker den der for å legitimere at hun bare ammet barna sine til de var en halvtime gamle (du skjønner hva jeg mener).

Morsmelk er per deff næringsrik!

:-)

Bare tull ja! Slitsomt med alle "svigerser" som "kan" så mye rart...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære malun. Morsmelk er næringsrik. Den første delen av måltidet har mye kulhydrater, mens på slutten av måltidet frigjøres fettet. Derfor er det viktig at barnet spiser seg ferdig på et bryst til det slipper selv og så tilbys det andre. Hvis mor opplever å ha mye melk og barnet ikke går opp i vekt kan det være andre årsaker til dette av medisinsk art. Barnet bør da undersøkes av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull ja! Slitsomt med alle "svigerser" som "kan" så mye rart...*s*

Kjære Malun !

Jeg er ganske lei av disse overbærende "svigermødrene" som vet så mye om dette , i deres genrasjon fikk de matete det inn av datidens helsepersonell at det var bedre og gi morsmelktillegg enn bryst, Jeg vet om mange tilfeller. Det er vel ganske logisk at naturen har skapt oss til og mate de barna vi føder, ellers har vi vel ikke kunne fått barn ? Men jeg forstår at det er ganske naturlig og lure på om man har nok melk i brystene. Det er mange ganger at det er mødre som tror at de har for lite melk når økeperioden kommer, det er ganske vanlig etter 6 uker, da vil barnet konstant ha bryst. Etter en stund roer dette seg . og spisinge blir mere normal.

Det beste er at du lytter til din egen magefølese, den er det mest fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...