Gjest GA Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Ungene her synes det er fryktelig spennende å fange insekter og putte dem i glass for å se på dem. F.eks hadde kameratgjengen til 9-åringen min funnet en bille som de gjorde div. eksperimenter med; Hvor mye sand kunne den grave seg ut av, hvor fort løp den, likte den best løvetann eller "sukkertopp" etc. Jentungen og hennes venninne fanget sommerfugler og marihøner som de "temte" og fløy rundt med på fingeren. -det er jo forsåvidt lærerikt å studere insekter, men hvor går grensen mellom plaging og observasjon? (Alle de "tamme" insektene ble forøvrig sluppet løs etter en stund, men sommerfuglen var nok litt "pjuskete" etter å ha blitt "temt".) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Her er jeg tilhenger av å benytte sinnelagsetikk i vurderingen. Dersom ungene ikke har til hensikt å plage sine studieobjekter, så synes jeg det er ok. Men jeg vet svært lite om innsekter og deres evne til å føle smerte, så helst trenger vi vel en biolog til å vurdere dette, dersom også konsekvensetikk brukes i vurderingen. En av mine nevøer var såpass interessert i insekter i førskolealder at han gjerne forsøkte å spise dem i tillegg til andre undersøkelser. Da jeg påpekte at han ikke måtte spise dem, så puttet han f.eks. biller i lommen slik at han kunne smake på dem ved en senere anledning. Det er blitt folk av ham også...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 JEg ville nok tatt litt del i disse undersøkelsene. Men det er vel noe de fleste barn går gjennom på ett eller annet tidspunkt. Litt senere når det er sommerfugl- larver kan det jo være greit å ta med inn ei larve, passe på at den får (riktig og rikelig) mat, som byttes hver dag, og følge stadiet larve- puppe- sommerfugl. Så slippe den ut etterpå. Krever selvfølgelig en viss deltakelse fra voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.