lissi1365380351 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 hva er det med dere? Bare lurer siden det ofte kommer frem div.ting om at skal den ene så må den andre ellers blir det urettferdig. Avogtil må det vel være greit at en gjør andre ting enn den andre,selv om de er veldig lik i alder. Har en i familien som har en gutt og en jente,nå har det seg sånn at vi skal ut og spurte om gutten ville være med til barnevakten,ikke alltid det går greit å være tre,så kunne de ha det hyggelig ilag, iom at jeg har en på samme alder,det ble så vanskelig pga den andre ikke fikk gjøre noe gøy. Jeg har jo bare en selv, så kanhende jeg ikke ser hvordan det er,men jeg kan ikke huske at når jeg var liten alltid var med min søster eller mine brødre,synes å huske at jeg synes det var ok å være med andre også,at det var greit og at vi veldig ofte gjorde ting på hver vår kant. Var det ikke greit å be med den ene eller burde jeg la det bare være,må nevne at jeg tidligere også har hatt med den andre så det ikke dreier seg om noe forskjellsbehandling. Leste en tråd her hvor ikke det samme men noe lignende ble nevnt og lurte bare på hvordan dere andre føler det og hvordan dere gjør det. Må liksom begge/alle alltid gjøre det samme? Er det greit at en er med en gang på noe gøyt og en annen gang den andre kansje? Eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til fler enn en Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Her kan ikke alle to/flerbarnsforeldre dras under en kam. Jeg har to sønner, det er tre år mellom dem. De har alltid blitt behandlet likt og rettferdig. MEN, de har også blitt særbehandlet. Dvs. når den ene gutten slutter tidligere så kan jeg godt plukke ham opp og vi kan dra og handle sammen og han kan få en slush og en godis. Dette kan han sitte med når vi plukker opp han andre. Dette har aldri vært noe problem. Guttene mine er nemmelig veldig flinke til å dele med seg, de vet også veldig godt at neste gang er det jeg som er med mamma. De har heldigvis ingen begrep om misunnelse ovenfor hverandre. Det er aldri problem med at den ene blir med noe sted eller gjør noen ting. Da er den andre hjemme og koser seg her, er med venner, eller er med oss en tur. En kan ha to, tre venner over og bli servert god mat, potetløv, godis, brus, se filmer og kose seg. Den andre kan være alene med litt lørdagsgodt og se tv. Neste gang er det omvendt. Slike eksempler kan jeg komme med mange av. Jeg har som sakt to sønner, har vært alene med dem i mange år og nå er vi i familie med en mann som også "gjør forskjell på dem" men alikavel behandler dem likt. Nå har også eldstemann blitt såpass stor at det nødvendigvis bare må være en del forskjeller. Nå vil han mer ut blandt sine og har derfor førsteretten på småjobber, får stikket til seg noen kroner i ny og ne etc. Den minste får litt mer stell her hjemme. Så din "problemstilling" er som gresk her hos oss iallefall 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Her kan ikke alle to/flerbarnsforeldre dras under en kam. Jeg har to sønner, det er tre år mellom dem. De har alltid blitt behandlet likt og rettferdig. MEN, de har også blitt særbehandlet. Dvs. når den ene gutten slutter tidligere så kan jeg godt plukke ham opp og vi kan dra og handle sammen og han kan få en slush og en godis. Dette kan han sitte med når vi plukker opp han andre. Dette har aldri vært noe problem. Guttene mine er nemmelig veldig flinke til å dele med seg, de vet også veldig godt at neste gang er det jeg som er med mamma. De har heldigvis ingen begrep om misunnelse ovenfor hverandre. Det er aldri problem med at den ene blir med noe sted eller gjør noen ting. Da er den andre hjemme og koser seg her, er med venner, eller er med oss en tur. En kan ha to, tre venner over og bli servert god mat, potetløv, godis, brus, se filmer og kose seg. Den andre kan være alene med litt lørdagsgodt og se tv. Neste gang er det omvendt. Slike eksempler kan jeg komme med mange av. Jeg har som sakt to sønner, har vært alene med dem i mange år og nå er vi i familie med en mann som også "gjør forskjell på dem" men alikavel behandler dem likt. Nå har også eldstemann blitt såpass stor at det nødvendigvis bare må være en del forskjeller. Nå vil han mer ut blandt sine og har derfor førsteretten på småjobber, får stikket til seg noen kroner i ny og ne etc. Den minste får litt mer stell her hjemme. Så din "problemstilling" er som gresk her hos oss iallefall Du kommer med et veldig godt svar syns jeg. ''Her kan ikke alle to/flerbarnsforeldre dras under en kam.'' Dette er jeg veldig enig med deg i! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 ''hva er det med dere?'' Vi har mange følelser å ta hensyn til, men det er ikke dermed sagt at alt skal være likt. Med 4 barn er det helt umulig. Mine barn er vant til at en eller to av dem blir invitert med på noe, så får de andre være med senere. På sikt bør det være slik at alle barna føler at ting er sånn noenlunde rettferdig. Da snakker jeg om ekstra gode venner eller familiemedlemmer. Hvis den ene har en venn de skal gjøre noe med, så er jo det flaks for den det gjelder. Det som hadde vært ille, var om en gjest kom på besøk og hadde med seg is til tre av dem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Du kommer med et veldig godt svar syns jeg. ''Her kan ikke alle to/flerbarnsforeldre dras under en kam.'' Dette er jeg veldig enig med deg i! Det heter _over_ en kam, men. Bortsett fra det er jeg også enig. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til fler enn en Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det heter _over_ en kam, men. Bortsett fra det er jeg også enig. ;-) Ha, jeg så ikke at jeg hadde skrevet feil en gang. Jeg vet jo at ting "dras over en kam" Men når vi alikavel pirker, håret dras da virkelig UNDER kammen og ikke over den, sant 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Idag skulle eldstejenta og jeg på svømmehallen etter hun var ferdig på skolen. Svømmehallen var desverre stengt, så vi dro på kafe istedet Mellomsten er med ei klassevenninne hjem fra skolen idag og minsten har vi nettopp henta i barnehagen. Vi kan altså gjøre ulike ting sammen med ungene, men passer generelt på at vi fordeler omtrent rettferdig på alle tre. En gang din tur, neste gang din tur osv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er helt greit at de kan gjøre ting hver for seg, og at bare den ene blir invitert bort. Men det kommer litt an på hvem det er. Mine hadde nok blitt skuffet om bestemor hadde villet hatt besøk av bare den ene. Da måtte det i såfall bli under sterke lovnader om at det er en av de andre sin tur neste gang. Ellers pleier besteforeldrene av og til å ta med bare jentene (kusiner) på tur eller bare guttene (brødre), og den er helt grei. Hvis det ikke passer meg at bare den ene får bli med på noe, eller jeg føler at det blir feil, lar jeg heller alle bli hjemme, og finner på noe koselig der i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Idag skulle eldstejenta og jeg på svømmehallen etter hun var ferdig på skolen. Svømmehallen var desverre stengt, så vi dro på kafe istedet Mellomsten er med ei klassevenninne hjem fra skolen idag og minsten har vi nettopp henta i barnehagen. Vi kan altså gjøre ulike ting sammen med ungene, men passer generelt på at vi fordeler omtrent rettferdig på alle tre. En gang din tur, neste gang din tur osv... Jeg tar av og til med det ene barnet på shopping. Da spiser vi også ute. Det er så koselig. Neste gang er det en av de andre som får være med. Det er så koselig å få slik kvalitetstid med bare det ene barnet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ha, jeg så ikke at jeg hadde skrevet feil en gang. Jeg vet jo at ting "dras over en kam" Men når vi alikavel pirker, håret dras da virkelig UNDER kammen og ikke over den, sant joa, men ikke når det skal skjæres tror jeg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 ''hva er det med dere?'' Haha, det må være noe av det mest generaliserende jeg har vært borti her inne på en stund. Akkurat som om alle flerbarnsforeldre tenker likt om denslags. Her i huset gjør ungene mye på hver sin kant, i hvert fall. Eldstemann var nylig med en besteforelder i teateret. Senere blir det yngste sin tur, men det trenger ikke skje samtidig. Og hvis f.eks eldste er på trening, kan vi finne på å ta med yngste for å finne på noe hyggelig. Jeg er ingen tilhenger av milimeterrettferdighet. Men mye avhenger selvsagt av situasjonen. Om et av barna blir bedt med til noen som har et barn på den alderen, trenger ikke det andre barnet bli med. Men om en tante kom på besøk og hadde med en overraskelse til bare ett av barna, hadde det nok blitt leit. Begge barna skal føle seg likt verdsatt, sånn jevnt over. Og det bør falle rimelig greit ut over lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Har fire barn og har nok alltid vært opptatt av at "skal/får den ene så skal/får ikke nødvendigvis den andre/tredje/fjerde". Sånn er det i livet ellers og sånn er det hos oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Er det galt at folk prøver å behandle barna sine likt og streber etter rettferdighet? Hmmm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg tar av og til med det ene barnet på shopping. Da spiser vi også ute. Det er så koselig. Neste gang er det en av de andre som får være med. Det er så koselig å få slik kvalitetstid med bare det ene barnet Ja, og det er noe ungene setter utrolig stor pris på! Vi gjør det igrunnen altfor sjelden :-( Det skjer rett som det er at ungene sier: "Mamma, husker du da vi to var på kafe helt alene?!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Signe Signatur Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg syns det er galt at så mange mener at rettferdig = likt og samtidig. For det er det ikke syns jeg, og jeg syns det er urettferdig at gutten i dette tilfellet kanskje går glipp av noe morsomt fordi han har ei søster som blir sur (eller bare foreldre som er redd hun skal føle det urettferdig). Slike ting hører jeg ofte om, så jeg er enig med innskriver, det er noe rart å bestrebe likhet til en hver tid. Rettferdighet i det store og hele er en selvfølge å bestrebe. Jeg kan ikke se at det er utrettferdig at et barn får dra på besøk og det andre ikke. At to søsken behandles likt og må få gjøre det samme er urettferdig ovenfor de begge to, aldersforskjell eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Er det galt at folk prøver å behandle barna sine likt og streber etter rettferdighet? Hmmm. Det bør være likt og rettferdig over tid, men ikke nødvendigvis samtidig. Jeg har to nieser som er jevngamle med min datter, tre jenter fungerer dårlig (som det bestandig har gjort) og det blir ofte krangling. Men når to og to er sammen, går de helt fint overens. Dette gjør at jeg "har bestemt" at de kommer på besøk én om gangen. Det blir ikke likt den ene dagen, men i løpet av en måned har de nok vært her like mye begge to... og da er det rettferdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Er det galt at folk prøver å behandle barna sine likt og streber etter rettferdighet? Hmmm. Men hva er "rettferidg", da?! Er det rettferdig at snuppa på 6 er oppe like lenge som storebror på 9? Han fikk jo _ikke_ være oppe så lenge, da han var 6? Bare lurer, altså....:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er greit at det ikke alltid er helt likt. Men sånn på sikt bør det være balanse sånn ca. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ha, jeg så ikke at jeg hadde skrevet feil en gang. Jeg vet jo at ting "dras over en kam" Men når vi alikavel pirker, håret dras da virkelig UNDER kammen og ikke over den, sant Det heter "å skjære alle over én kam"... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Du har lest ett innlegg om dette, derfor lurer du på hva det er med alle oss med flere enn ett barn? Hm.. Mine er 1 og 4, så her forskjellsbehandles det i stor skala. Det kommer jeg sikkert til å fortsette med, så lenge forskjellsbehandlingen samtidig er _rettferdig_. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.