Gå til innhold

Fikk ikke ut hele flåtten :(

AneM1365380603

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Jeg fant en flått på datteren min som snart er 3 år. Jeg tok den vekk, men jeg ser at det er en liten svart prikk igjen inni der. Er det farlig, og hvordan i alle dager skal jeg få det ut?

Jeg har prøvd med både nål og pinsett, men prikken vil ikke ut. Snuppa er heldigvis tålmodig, så jeg får lov å holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal nok gå bra. Bare ikke pirk for mye på det. Følg heller med om det kommer rød ring rundt bittet..

Dette kan komme uker etter selve bittet så vær OBS.

Om dette utslettet skulle komme, eller om almenntilstand endres uten annen forklarlig grunn. Da tar dere en tur til legen..

Resten av flåtten vil forresten forsvinne på egenhånd. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikke være farlig. Den lille biten av hodet til flåtten skal ikke være smittefarlig når det gjelder borelia. Du kan følge med etter den røde ringen for sikkerhets skyld (det kan ta lang tid før den kommer, tror jeg). I tillegg kan det komme en liten lokal infeksjon (på samme måte som når man har en flis som ikke er fjernet). Det samme skjedde datteren min. Det svarte hodet ble sittende i ganske lenge (flere uker), men det ble ikke noe tull med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det skal nok gå bra. Bare ikke pirk for mye på det. Følg heller med om det kommer rød ring rundt bittet..

Dette kan komme uker etter selve bittet så vær OBS.

Om dette utslettet skulle komme, eller om almenntilstand endres uten annen forklarlig grunn. Da tar dere en tur til legen..

Resten av flåtten vil forresten forsvinne på egenhånd. =)

Takk for svar! Det var betryggende å lese :)

Jeg sluttet å pirke i det før det begynte å blø, for da hadde jeg ikke klart å se noenting der.

Får satse på at resten kommer ut av seg selv uten infeksjoner eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var betryggende å lese :)

Jeg sluttet å pirke i det før det begynte å blø, for da hadde jeg ikke klart å se noenting der.

Får satse på at resten kommer ut av seg selv uten infeksjoner eller annet.

det går nok helt fint skal du se =)

Sønn min har hatt utallige, og hode har stått igjen hver eneste gang. Det har aldri satt seg infeksjon i det, og han har heller ikke fått borrelia smitte =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nei, det skal ikke være farlig. Den lille biten av hodet til flåtten skal ikke være smittefarlig når det gjelder borelia. Du kan følge med etter den røde ringen for sikkerhets skyld (det kan ta lang tid før den kommer, tror jeg). I tillegg kan det komme en liten lokal infeksjon (på samme måte som når man har en flis som ikke er fjernet). Det samme skjedde datteren min. Det svarte hodet ble sittende i ganske lenge (flere uker), men det ble ikke noe tull med den.

Flåtten har ikke vært lenge på henne, for den var utrolig liten. Det kan nok være hodet som sitter igjen. Det er bare en liten prikk.

Bra å høre at det har gått fint med andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

det går nok helt fint skal du se =)

Sønn min har hatt utallige, og hode har stått igjen hver eneste gang. Det har aldri satt seg infeksjon i det, og han har heller ikke fått borrelia smitte =)

Hver eneste gang? Godt jeg er forberedt. Jeg har alltid greid å få ut alt tidligere, men har ikke tatt flere enn ca 20 stk tilsammen. Det virker som om det er flere flått enn tidligere år, for alle unntatt en er tatt de siste par åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste gang? Godt jeg er forberedt. Jeg har alltid greid å få ut alt tidligere, men har ikke tatt flere enn ca 20 stk tilsammen. Det virker som om det er flere flått enn tidligere år, for alle unntatt en er tatt de siste par åra.

huff.. jeg hater den flåtten.. der fant jeg enda en fordel med at jeg er syk.. klarer ikke å tulle meg ut i skog å mark å få på meg de krypene =)

Ja, hver eneste gang... var svært fortvilt første gangen, men har blitt vant til det nå.. hehe...

Det skjer pga at flåtten er alltid død når jeg skal ta de bort, så er de alltid så små.. Virker som de dør med engang de får borret seg inn under huden... Tror sønn min har giftig blod for de.. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

huff.. jeg hater den flåtten.. der fant jeg enda en fordel med at jeg er syk.. klarer ikke å tulle meg ut i skog å mark å få på meg de krypene =)

Ja, hver eneste gang... var svært fortvilt første gangen, men har blitt vant til det nå.. hehe...

Det skjer pga at flåtten er alltid død når jeg skal ta de bort, så er de alltid så små.. Virker som de dør med engang de får borret seg inn under huden... Tror sønn min har giftig blod for de.. *ler*

Jeg tror ikke den er død selv om den er liten. Jeg har som nevnt fått de hele ut, og da har de kravlet. Dine er hodeløse, så da er det ikke rart de er døde ;)

Jeg fikk helt noia første gangen jeg skulle ta ut en flått. Jeg tok en brødpose over hånden og brukte sikkert et kvarter på å nærme meg den lille djevelen. Nå er jeg også mer vant, men jeg liker dem ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det gjør ingenting om litt sitter igjen. Kroppen (datteren din sin altså;)) vil støte ut restene av flåtten i løpet av noen dager. Du vil kunne se at det blir litt rødt rundt bittet, men dette er ikke farlig (bare kroppen som jobber med å støte ut restene av flåtten). Uansett skal du følge med på bittstedet. Hvis det blir en rød, helt trillrund ring rundt bittet (noen cm i diameter), så skal du kontakte legen for å få tatt borreliaprøve. Vanligvis er flåttene ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den er død selv om den er liten. Jeg har som nevnt fått de hele ut, og da har de kravlet. Dine er hodeløse, så da er det ikke rart de er døde ;)

Jeg fikk helt noia første gangen jeg skulle ta ut en flått. Jeg tok en brødpose over hånden og brukte sikkert et kvarter på å nærme meg den lille djevelen. Nå er jeg også mer vant, men jeg liker dem ikke!

Jeg pleier å sjekke om de lever før jeg tar de bort.. De skal normalt sprelle litt, så virker de på en måte litt vissen..

Har hatt flere som har kontrollert, for jeg syns det virket litt merkelig jeg også. =))

Men men.. spiller ingen rolle igrunn.. Dau blir de til slutt uansett hehe.. =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det gjør ingenting om litt sitter igjen. Kroppen (datteren din sin altså;)) vil støte ut restene av flåtten i løpet av noen dager. Du vil kunne se at det blir litt rødt rundt bittet, men dette er ikke farlig (bare kroppen som jobber med å støte ut restene av flåtten). Uansett skal du følge med på bittstedet. Hvis det blir en rød, helt trillrund ring rundt bittet (noen cm i diameter), så skal du kontakte legen for å få tatt borreliaprøve. Vanligvis er flåttene ufarlige.

Da skal jeg ikke pirke mer på huden hennes, men jeg skal følge med bittstedet. Jeg ringte til mannen min som er på jobb og skremte han også ;) Jeg vurderte faktisk å høre med legevakten om det var hastverk med å få ut den siste biten, men tenkte å høre her inne først ;)

Takk for svaret :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Da skal jeg ikke pirke mer på huden hennes, men jeg skal følge med bittstedet. Jeg ringte til mannen min som er på jobb og skremte han også ;) Jeg vurderte faktisk å høre med legevakten om det var hastverk med å få ut den siste biten, men tenkte å høre her inne først ;)

Takk for svaret :o)

Vi var faktisk hos legen med et slikt bitt når mellomstejenta vår var tre år gammel, så jeg har erfaring ;-)

Etterhvert har vi blitt herda for her er det fullt av flått! Ifjor ble åtteåringen bitt ca 30 ganger i løpet av sommeren :-/

Mine to eldste har tatt borreliatest for sikkerhets skyld (fordi de blir bitt så ofte), men heldigvis var testene negative :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Vi var faktisk hos legen med et slikt bitt når mellomstejenta vår var tre år gammel, så jeg har erfaring ;-)

Etterhvert har vi blitt herda for her er det fullt av flått! Ifjor ble åtteåringen bitt ca 30 ganger i løpet av sommeren :-/

Mine to eldste har tatt borreliatest for sikkerhets skyld (fordi de blir bitt så ofte), men heldigvis var testene negative :)

He he ;o)) Godt å høre at man ikke er alene!

Er det så at det er flere flått nå enn for noen år siden? Da mine to eldste var små fant jeg aldri flått på dem.

Tar du sjekk i hodebunnen på barna hver dag? Jeg synes det er vanskelig å leite der, bortsett fra på minstesnuppa som har tynt og lite hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

He he ;o)) Godt å høre at man ikke er alene!

Er det så at det er flere flått nå enn for noen år siden? Da mine to eldste var små fant jeg aldri flått på dem.

Tar du sjekk i hodebunnen på barna hver dag? Jeg synes det er vanskelig å leite der, bortsett fra på minstesnuppa som har tynt og lite hår.

Jeg bor på samme sted som jeg er oppvokst og vi fikk iblant flått, men ikke så mye som nå. Tror det er mer flått nå enn før. Der det er store hjortebestander er det også mer flått...

Jeg er ikke så flink å sjekke ungene i hodebunnen, men har erfart at de to eldste ofte kjenner at det klør når det er en flått der. Minstemor har lite hår, som din, så der ser jeg det kjapt :)

Jeg kjenner faktisk fire personer i nærmiljøet som har hatt borrelia og det gikk helt fint med dem etter at de fikk antibiotikakur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flått-fjerner´n

Flått pleier vanligvis ikke å være farlig, selv om de er ubeskrivelig ekle.

Her i huset har vi husdyr, så jeg har gått til anskaffelse av flåttfjerner. Den ser ut som et mini-brekkjern i plast. Den skyver vi innunder kroppen på flåtten så kroppen er på oversiden av sprekken og hodet på undersiden. Så vrir jeg rundt og napper løs. På den måten får vi med hele flåtten og ikke noe sitter igjen. Fås kjøpt i dyrebutikken for en billig penge.

Har brukt den på meg selv også de to gangene jeg har fått flått, og den funker kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...