Gå til innhold

Hjelp! Jeg må bake bløtkake!!

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Vi er md i 17.maikomiteen i år og hver familie skal bake tre kaker. Jeg har bakt ostekake og gubben skal bake sjokoladekake i kveld. Vi skal også ta med ei bløtkake og bløtkake _kan_ jeg virkelig ikke å bake - selv om jeg kjøper ferdig bunn da ;-)

Jeg mener å huske at jeg smakte en bløtkake som hadde så godt fyll en gang. Tror det var bananbiter blandet med jordbærsyltetøy og krem. Kan det stemme?

Hvis jeg har i fyllet imorgen kveld og setter kaka i kjølerommet, går det bra? Da kan jeg ha krem utenpå kaka og pynte den lørdag morgen?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• cathlin

3

• Orio

3

• birdie

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med to lag med fyll - ene med vaniljekrem (fra pakke, for min del) med bananbiter, andre med krem med jordbærsyltetøy.

Også er det et must å huske å dynke bunnen! Gjerne med appelsinjuice. Men ikke gjør det før kaken er på det endelige fatet - den tabben gjør man bare en gang (dette vet du sikkert, men).

:o)

Gjest Fru Verksmester Larsen
Skrevet

Kjøp ferdig bunn. Pisk krem. Bland halvparten av kremen med syltetøy og ha i midten.

Pynt kaken med resten av kremen. Gjør dette i morgen kveld og sett den i kjøleskapet. Da blir den saftig og fin til lørdag.

Ikke bruk bananer. De blir bare brune når kaken ikke skal spises med en gang.

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med to lag med fyll - ene med vaniljekrem (fra pakke, for min del) med bananbiter, andre med krem med jordbærsyltetøy.

Også er det et must å huske å dynke bunnen! Gjerne med appelsinjuice. Men ikke gjør det før kaken er på det endelige fatet - den tabben gjør man bare en gang (dette vet du sikkert, men).

:o)

''Jeg synes det er veldig godt med to lag med fyll - ene med vaniljekrem (fra pakke, for min del) med bananbiter, andre med krem med jordbærsyltetøy.''

Supert!! Dette skal prøves!

''Også er det et must å huske å dynke bunnen! Gjerne med appelsinjuice. Men ikke gjør det før kaken er på det endelige fatet - den tabben gjør man bare en gang (dette vet du sikkert, men).''

Nei, dette visste jeg ikke. Er helt amøbe på kakefronten, så nå er jeg jammen glad du fortalte meg hva jeg må unngå!! Takk :)

Gjest togli
Skrevet

Kjøp ferdig bunn. Pisk krem. Bland halvparten av kremen med syltetøy og ha i midten.

Pynt kaken med resten av kremen. Gjør dette i morgen kveld og sett den i kjøleskapet. Da blir den saftig og fin til lørdag.

Ikke bruk bananer. De blir bare brune når kaken ikke skal spises med en gang.

Men når bananene ligger godt gjemt inni vaniljekremen (som Elextra foreslår)...tror du ikke det går bra da?

Skrevet

Jeg har "bakt" bløtkake en gang, og da hadde jeg blåbærsyltetøy som fyll og det ble veldig godt. Men banan med jordbærsyltettøy høres også veldig bra ut.

Nå ble jeg inspirert til å bake 17.mai kake selv.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har "bakt" bløtkake en gang, og da hadde jeg blåbærsyltetøy som fyll og det ble veldig godt. Men banan med jordbærsyltettøy høres også veldig bra ut.

Nå ble jeg inspirert til å bake 17.mai kake selv.

Blåbærsylte var nytt for meg, men det høres faktisk ganske godt ut!

Gjest Enkel og god bløtkake
Skrevet

Ferdig bunn, tre deler.

Legg underste delen på kakefatet kaken skal stå på.

Ha en boks hermitisert frukt. (disse bør selvsakt være i små biter.) Bruk saften til den herm.frukten og dynk alle kakedelene. (ta en skjed og hell pent, la det være tynne rader tørr bunn innimellom slik at kaken ikke blir for bløt.

Bland bringebærsyltetøy, eller annet selvsakt, i en god del krem. Dette legges imellom kakelagene.

På toppen av kaken legger du godt med ren krem, På denne pynter du med hermitisert frukt. (det kan være småbiter, store halvdeler el)

La gjerne den herm.frukten ligge en stund på papir eller i døslag slik at det får rent av seg. Kraften gjør nemmelig kremen tynn slik at det renner ut. Derfor bør frukten være noe tørr.

Veldig god, enkel kake som smaker beste dagen derpå, du kan altså lage kvelden før du skal servere.

Husk å dekke over kaken med lokk av noe slag. Du har sikkert et sånt "reisefat" du skal ha den i for servering?

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg synes det er veldig godt med to lag med fyll - ene med vaniljekrem (fra pakke, for min del) med bananbiter, andre med krem med jordbærsyltetøy.''

Supert!! Dette skal prøves!

''Også er det et must å huske å dynke bunnen! Gjerne med appelsinjuice. Men ikke gjør det før kaken er på det endelige fatet - den tabben gjør man bare en gang (dette vet du sikkert, men).''

Nei, dette visste jeg ikke. Er helt amøbe på kakefronten, så nå er jeg jammen glad du fortalte meg hva jeg må unngå!! Takk :)

Kaken blir lett veldig tørr, særlig med kjøpebunn, men den blir saftig god med noen dråper appelsinjuice på :o).

NB: Ingen stor baker jeg heller, altså, men ganske god på snarveier.

Skrevet

Blåbærsylte var nytt for meg, men det høres faktisk ganske godt ut!

Tok bare det jeg likte best.

Gjest togli
Skrevet

Ferdig bunn, tre deler.

Legg underste delen på kakefatet kaken skal stå på.

Ha en boks hermitisert frukt. (disse bør selvsakt være i små biter.) Bruk saften til den herm.frukten og dynk alle kakedelene. (ta en skjed og hell pent, la det være tynne rader tørr bunn innimellom slik at kaken ikke blir for bløt.

Bland bringebærsyltetøy, eller annet selvsakt, i en god del krem. Dette legges imellom kakelagene.

På toppen av kaken legger du godt med ren krem, På denne pynter du med hermitisert frukt. (det kan være småbiter, store halvdeler el)

La gjerne den herm.frukten ligge en stund på papir eller i døslag slik at det får rent av seg. Kraften gjør nemmelig kremen tynn slik at det renner ut. Derfor bør frukten være noe tørr.

Veldig god, enkel kake som smaker beste dagen derpå, du kan altså lage kvelden før du skal servere.

Husk å dekke over kaken med lokk av noe slag. Du har sikkert et sånt "reisefat" du skal ha den i for servering?

Det høres godt ut! Takk for tips:)

Gjest togli
Skrevet

Tok bare det jeg likte best.

Da hadde det blitt stratos på meg, men spørs om det hadde blitt fiasko :-o

Skrevet

Da hadde det blitt stratos på meg, men spørs om det hadde blitt fiasko :-o

Hehe, du kan lage to skyskrapere av stratos midt på kaka:-)

Skrevet

Ferdigbunn er bra. Legg utover frosne bær, f.eks. "skogsbærblanding", når disse smelter dynker de samtidig den bunndelen de ligger på. Neste bunn, dynk med melk ristet med litt syltetøy, bre utover vaniljekrem som du har blandet med litt vanlig krem. Om du ønsker litt "tyggemotstand" kan du også ha i enten hakket Dajm eller valnøtter i dette kremlaget.

Kjempegodt; friskt og søtt på én gang!

Skrevet

Ferdigbunn er bra. Legg utover frosne bær, f.eks. "skogsbærblanding", når disse smelter dynker de samtidig den bunndelen de ligger på. Neste bunn, dynk med melk ristet med litt syltetøy, bre utover vaniljekrem som du har blandet med litt vanlig krem. Om du ønsker litt "tyggemotstand" kan du også ha i enten hakket Dajm eller valnøtter i dette kremlaget.

smelter = tiner, selvfølgelig.

Gjest kan det det?
Skrevet

Er det lov med bløtkaker da? Vi har fått beskjed om at mattilsynet har sagt at det ikke kan være kaker med krem.

Gjest kan det det?
Skrevet

Er det lov med bløtkaker da? Vi har fått beskjed om at mattilsynet har sagt at det ikke kan være kaker med krem.

Ja, jeg tenker nå på dugnad, som vi er med på. Å bake for å ta med å selge på skolen...

Gjest togli
Skrevet

Hehe, du kan lage to skyskrapere av stratos midt på kaka:-)

God ide ;)

Gjest togli
Skrevet

Ååå, det høres innmari godt ut!!

Gjest togli
Skrevet

Hæ?! Vi fikk iallefall beskjed om å bake minst en bløtkake hver, men mattilsynet er det nok ingen som har tenkt på. Tror sjefen for mattilsynet på stedet her kommer som privatperson, så da får vi se om det blir noe action i bygda ;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...