Gå til innhold

Så himla forbannet

Gjest Skikkelig forbannet kone akkurat nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fankens dottmannfolk!!!

De høyepåpærafolka som leier jordene våre har bestil en haug bikuber som de uten å spørre om lov plasserer ved låven på gården.

Når jeg blir hissig så mener gubben at jeg overreagerer, at de bare kan flyttes igjen og at jeg er ute etter bråk.

Men fanken da, pleier ikke folk å avtale slikt på forhånd da?

Og gubben min lar dem bare ture frem, dette er virkelig ikke første tilfelle av dette og vi har hatt diskusjoner om dette før.

Til historien så hører det med at yngste barnet her reagerer forferdelig på all slags stikk/gifter. Sist han fikk et humlestikk på lillefingeren så hovnet hele hånda opp til dobbel størrelse.

Svigemor bor på gården, vi bor hundre meter unna. Med biene der kan ikke yngste sønne gå til henne når han vil.

Vi bodde i nærheten av slike bikuber da barna var små så jeg har erfaring med dette. De er ikke aggressive til vanlig, men det surrer fler stikkedyr i lufta enn hos "vanlige folk" og plutselig så svermer de og da er det bare å fly inn alt en maker for da stikker de.

Så hva fanken gjør jeg med en så dottete mann da? Jeg kommer alltid ut som bråkebøtta siden jeg i det hele tatt sier noe, han er den helt stille typen, som aldri sier særlig i fra eller bråker for noe, ikke mot andre enn meg da selvsakt!

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Kan du ikke ta en prat med vedkommende selv, når du har fått roet deg ned mange nok hakk?

Gjest Ebbas
Skrevet

Skjønner godt at du er irritert på både at bikubene er satt opp uten lov. Men det mest konstruktive og effektfulle her er vel bare å først roe seg ned nå som du har fått blåst ut, og så rolig forklare leietagerne at de dessverre må flytte bikubene? Sannsynligvis er ikke det noe problem, og jo før jo heller.

Så får du samtidig vist mannen din at du er rolig, reflektert OG handlingsdyktig, og slett ingen rabiat furie. :-)

Skrevet

Vi har bier i hagen selv. Det er fascinerende og går veldig bra. Ungene skjønner at de ikke skal gå foran kubene der flyhullene er. Biene er opptatt av å plantene og ikke hissige slik som veps.

Vi må passe litt på når kløveren på plenen blomstrer, slik at vi ikke tramper på biene. Og de kan de sitte på overmodne bringebær på høsten.

Det er ikke riktig at biene er aggressive når de svermer, faktisk er de på det snilleste når de svermer for da har de ingen kube å forsvare. Det er ikke nødvendig å løpe inn i huset. Bedre å følge med hvor svermen setter seg og ringe eierne slik at den kan fanges inn.

Det er forskjell på biers temperament. Hvis det er seriøse birøktere, så skal de avle bier med godt gemytt.

Skrevet

Skjønner godt at du er irritert på både at bikubene er satt opp uten lov. Men det mest konstruktive og effektfulle her er vel bare å først roe seg ned nå som du har fått blåst ut, og så rolig forklare leietagerne at de dessverre må flytte bikubene? Sannsynligvis er ikke det noe problem, og jo før jo heller.

Så får du samtidig vist mannen din at du er rolig, reflektert OG handlingsdyktig, og slett ingen rabiat furie. :-)

Takk for svar. Problemet her er jo at jeg føler jeg ikke kan si noe på dette når mannen min ikke skjønner at det er tull at de står der.

Problemet er også at disse leietagerne turer frem titt og ofte på grensen til frekkhet, men mannen min bryr seg ikke noe om det. Og da blir jo jeg den bråkete igjen da vet du hvis jeg sier noe.

Dette har vi diskutert mange ganger og derfor ble jeg nå veldig forbannet. At han ikke kan klare å få sakt til disse folkene (han kjenner dem veldig godt) at de må være noe flinkere til å høre med oss før de gjør noe.

Di diskuterte flytting etter at jeg hadde dratt så det fikk ikke jeg med meg. Men jeg måtte altså si noe først. Mannen min som også vet hvordan minsten har det klarer altså ikke å se noe som helst galt i at en hel haug bikuber havner i hagen uten bekreftelse.

Jeg føler det ikke naturlig da å gå til noen og si noe som helst, det bør snart være mulig at min mann klarer å legge sammen to og to selv.

Jeg ble sint, også fordi vi har slitt en god stund med akkurat dette, at min mann tar avgjørelser over hodet på meg og så fremstår jeg som den bråkete fordi jeg har en "negativ" mening om det, eller har noen mening i det hele tatt.

Så mitt sinne henger et stykke bakover.

Jeg sa det som det var, at når han ikke så noe galt i å være en dott og bare bli overkjørt av leietagerne og ikke ønsket å inkludere meg i avgjørelser så fikk han godta at det ble konsekvenser. Konsekvensen her nå er at minsten, som er svigemors yndling, kun får gå til henne når vi er med og å være mesteparten av tiden inne, Hvilket vil redusere samværet.

Jeg sa også at hvis han ønsket å bære ringen min så måtte han snart begynne å ta hensyn til mine følelser og faktisk ta kone og unger med i betraktning. Hvis det viste seg å være virkelig vanskelig så fikk han heller gå tilbake til singellivet.

Jeg må igjen få si at dette problemet har grobunn langt bak i historien.

På badet nå spurte jeg ham om han aldri klarte å sette seg inn i min tankegang slik at han kunne forstå at jeg ble forbannet. Om han ikke klarte å skjønne meg eller om jeg helt enkelt alltid fremsto som en bråkebøtte for ham.

Når han da ikke svarer meg så har jeg tatt med dyna inn på gjesterommet.

Det lover ikke godt, vi har som sakt slitt en god stund allerede.

Skrevet

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du er så sint på mannen din pga dette. Hvis dette er et problem for deg, så får du ordne opp i det selv, han mener tydeligvis ikke at det er et problem, og ønsker ikke å lage noen bruduljer ut av det...

At du er forbanna på de sin leier og har satt opp bikubene kan jeg skjønne, men det får da være måte på så mye pes en stakkars mann skal få også...

Gjest nottobee
Skrevet

Hadde et lignende problem for noen år siden.

Det er utrolig hva 5 liter bensin på nattestid kan utrette :-)

Lykke til:-)

Gjest Skikkelig forbannet kone akkurat nå.
Skrevet

Vi har bier i hagen selv. Det er fascinerende og går veldig bra. Ungene skjønner at de ikke skal gå foran kubene der flyhullene er. Biene er opptatt av å plantene og ikke hissige slik som veps.

Vi må passe litt på når kløveren på plenen blomstrer, slik at vi ikke tramper på biene. Og de kan de sitte på overmodne bringebær på høsten.

Det er ikke riktig at biene er aggressive når de svermer, faktisk er de på det snilleste når de svermer for da har de ingen kube å forsvare. Det er ikke nødvendig å løpe inn i huset. Bedre å følge med hvor svermen setter seg og ringe eierne slik at den kan fanges inn.

Det er forskjell på biers temperament. Hvis det er seriøse birøktere, så skal de avle bier med godt gemytt.

Jeg er ikke hysterisk i forhold til barnet/barna, men jeg må helt enkelt være litt ekstra forsiktig med minsten. Han ser ikke ut av myggestikk en gang.

Så det vil være dumt å være på steder hvor det kan være mer bier el. enn normalt. Guttungen har allergitabletter men de virker ikke optimalt.

Jeg har som sakt noe erfaring selv i dette, fordi vi som sakt har bodd i nærheten av kuber før.

Det var ikke moro når disse plutselig kom i store flokker og satte seg overalt i trær og busker, og joda du, de stakk skal jeg si deg. Det var bare å røske tak i babyer og springe det vi kunne.

Hvorfor de gjorde slik, og hva de skal og ikke skal gjøre vet ikke jeg, slik greie på det har jeg ikke.

Men det er for mye styr helt enkelt uansett, når jeg har et barn som plages så til de grader av et enkelt stikk. Jeg har ikke det minste interesse å prøve ut hverken det ene eller det andre når det er så mye enklere uten disse bikubene.

Det er nok veps, humler og annet kryp med det som er.

Skrevet

Takk for svar. Problemet her er jo at jeg føler jeg ikke kan si noe på dette når mannen min ikke skjønner at det er tull at de står der.

Problemet er også at disse leietagerne turer frem titt og ofte på grensen til frekkhet, men mannen min bryr seg ikke noe om det. Og da blir jo jeg den bråkete igjen da vet du hvis jeg sier noe.

Dette har vi diskutert mange ganger og derfor ble jeg nå veldig forbannet. At han ikke kan klare å få sakt til disse folkene (han kjenner dem veldig godt) at de må være noe flinkere til å høre med oss før de gjør noe.

Di diskuterte flytting etter at jeg hadde dratt så det fikk ikke jeg med meg. Men jeg måtte altså si noe først. Mannen min som også vet hvordan minsten har det klarer altså ikke å se noe som helst galt i at en hel haug bikuber havner i hagen uten bekreftelse.

Jeg føler det ikke naturlig da å gå til noen og si noe som helst, det bør snart være mulig at min mann klarer å legge sammen to og to selv.

Jeg ble sint, også fordi vi har slitt en god stund med akkurat dette, at min mann tar avgjørelser over hodet på meg og så fremstår jeg som den bråkete fordi jeg har en "negativ" mening om det, eller har noen mening i det hele tatt.

Så mitt sinne henger et stykke bakover.

Jeg sa det som det var, at når han ikke så noe galt i å være en dott og bare bli overkjørt av leietagerne og ikke ønsket å inkludere meg i avgjørelser så fikk han godta at det ble konsekvenser. Konsekvensen her nå er at minsten, som er svigemors yndling, kun får gå til henne når vi er med og å være mesteparten av tiden inne, Hvilket vil redusere samværet.

Jeg sa også at hvis han ønsket å bære ringen min så måtte han snart begynne å ta hensyn til mine følelser og faktisk ta kone og unger med i betraktning. Hvis det viste seg å være virkelig vanskelig så fikk han heller gå tilbake til singellivet.

Jeg må igjen få si at dette problemet har grobunn langt bak i historien.

På badet nå spurte jeg ham om han aldri klarte å sette seg inn i min tankegang slik at han kunne forstå at jeg ble forbannet. Om han ikke klarte å skjønne meg eller om jeg helt enkelt alltid fremsto som en bråkebøtte for ham.

Når han da ikke svarer meg så har jeg tatt med dyna inn på gjesterommet.

Det lover ikke godt, vi har som sakt slitt en god stund allerede.

Ok, jeg ser at jeg skulle ha ventet litt med det første svaret jeg skrev til deg... ser at det er flere ting her enn disse bikubene:-) Beklager, var litt for rask på avtrekkeren der...

Skrevet

Hadde et lignende problem for noen år siden.

Det er utrolig hva 5 liter bensin på nattestid kan utrette :-)

Lykke til:-)

"Det er utrolig hva 5 liter bensin på nattestid kan utrette"

Gjett om jeg kunne tenkt meg det da du ;)

Skrevet

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du er så sint på mannen din pga dette. Hvis dette er et problem for deg, så får du ordne opp i det selv, han mener tydeligvis ikke at det er et problem, og ønsker ikke å lage noen bruduljer ut av det...

At du er forbanna på de sin leier og har satt opp bikubene kan jeg skjønne, men det får da være måte på så mye pes en stakkars mann skal få også...

Denne stakkars mannen er verdens snilleste men et dott uten sidestykke.

Det går ann å tenke selv, han har jo hjerne.

Og du, han hadde IKKE likt at jeg gikk til leietagerne og ordnet opp i dette selv.

Han er vant til å bestemme og styre over sitt og sliter med å klare å inkludere kone og barn.

Mannen er i sin beste alder, har ikke barn, har ikke vært forlovet eller gift før meg, har aldri vært kjeftet på eller hatt noen problemer med noen.

Selv om mannen er god som gull så er han virkelig ikke verdens enkleste å leve med.

Og slike ting har vi diskutert mange ganger, det kommer ikke akkurat som en bombe hva jeg mener.

Vi har vært sammen mange år nå, livet er litt mer enn å komme hjem til middag, rent tøy og å få flott niste hver dag.

Skrevet

Ok, jeg ser at jeg skulle ha ventet litt med det første svaret jeg skrev til deg... ser at det er flere ting her enn disse bikubene:-) Beklager, var litt for rask på avtrekkeren der...

Undskyld min hissighet også. Du kan jo ikke vite.

Jeg elsker min mann, men jeg har slitt veldig for å få til et samhold og felles respekt i forholdet vårt.

Han spør om alt småtterier, kjøper nesten ikke en spiker uten å høre med meg, men alle litt viktige avgjørelser tar han alene.

Og så skjønner han aldri at det faktisk kan såre.

Disse leietagernes lille datter sa for noen år siden "håper ikke du får egne barn" til min mann. Jeg fikk helt sjokk når jeg hørte det i ettertid. Min mann har altså ikke egne barn, jeg har to, men han har altså denne gården da, som jeg vet de ønsker å ta over.

Og hva min mann gjør som singel er hans valg, når han velger inn kone og barn så må han helt enkelt lære seg å leve noe annerledes. Det går på en del år dette nå, så jeg begynner å gå lei av å høre ord ord ord og ikke se noen handling.

Gjest mallet
Skrevet

Men han har jo faktisk rett. Det er jo bare å be leierne flytte kubene igjen fordi deres sønn er allergisk. Ingenting å hisse seg opp over, dette kan ordnes på en enkel og konstruktiv måte.

Skrevet

Undskyld min hissighet også. Du kan jo ikke vite.

Jeg elsker min mann, men jeg har slitt veldig for å få til et samhold og felles respekt i forholdet vårt.

Han spør om alt småtterier, kjøper nesten ikke en spiker uten å høre med meg, men alle litt viktige avgjørelser tar han alene.

Og så skjønner han aldri at det faktisk kan såre.

Disse leietagernes lille datter sa for noen år siden "håper ikke du får egne barn" til min mann. Jeg fikk helt sjokk når jeg hørte det i ettertid. Min mann har altså ikke egne barn, jeg har to, men han har altså denne gården da, som jeg vet de ønsker å ta over.

Og hva min mann gjør som singel er hans valg, når han velger inn kone og barn så må han helt enkelt lære seg å leve noe annerledes. Det går på en del år dette nå, så jeg begynner å gå lei av å høre ord ord ord og ikke se noen handling.

Jeg skjønner deg veldig godt, når jeg leser om mer av det du forteller... Skjønner at det frustrerende og begynner å bli veldig enig med deg i beskrivelsen av din mann;-)

Har dessverre ingen råd å komme med, siden du sier at du allerede har prøvd å snakke med ham - han klarer vel ikke å endre seg da, og det er veldig synd for deg og barna...

klem.

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at ikke mannen din sender både deg og biene avgårde! Maken til sutrekjerring! Sympati fra meg får du ikke.

Skrevet

Dersom han ikke tar hensyn, selv etter en ordentlig prat (og da mener jeg ikke skyllebøtte der du øser ut i frustrasjon), så syns jeg du skal snakke med leietakerne samme hvor lite mannen din liker det. Det er dine barn og det er dem du først og fremst skal ta hensyn til! Kanskje de viser forståelse og finner et annet sted å sette dem (lengst borte på jordet, lengst vekk fra huset?)

Du vet ikke sikkert hvordan han vil reagere på et eventuelt stikk, men du har jo indikasjoner på hva som kan komme til å skje. Og å redusere risikoen er da mer naturlig enn å øke den..

Uansett. Kontakt legen! Få han testet og utredet skikkelig, og få en epi-penn så du har på lager i tilfelle det skulle gå riktig ille en dag. Det er ingen vits i å ta sjanser.

Min svigermor var hobby-birøkter og ble gradvis mer allergisk mot stikk. Mannen var en sta og traust dott, og ville ikke avvikle hobbyen pga god betaling for honningen. Det endte med at hun ble stukket ved halsen. Fikk ropt på mannen, kom seg inn på kjøkkenet og fikk satt en sprøyte før hun svimte av på gulvet. Mannen fikk kjørt henne til legen, og det bar rett til sykehus i ambulanse og hun fikk flere sprøyter før hun ankom sykehuset. Det måtte kraftig lut til... Hun lå i koma i 2 dager.. Det gikk bra, men det var svært dramatisk!

Poenget mitt er: Det minste du må ha er skikkelig medisin som virker (ikke bare reseptfrie greier), og evt. sprøyte i beredskap - om legen mener han er i risikosonen for anafylaktisk sjokk.

Skrevet

Jeg er ikke hysterisk i forhold til barnet/barna, men jeg må helt enkelt være litt ekstra forsiktig med minsten. Han ser ikke ut av myggestikk en gang.

Så det vil være dumt å være på steder hvor det kan være mer bier el. enn normalt. Guttungen har allergitabletter men de virker ikke optimalt.

Jeg har som sakt noe erfaring selv i dette, fordi vi som sakt har bodd i nærheten av kuber før.

Det var ikke moro når disse plutselig kom i store flokker og satte seg overalt i trær og busker, og joda du, de stakk skal jeg si deg. Det var bare å røske tak i babyer og springe det vi kunne.

Hvorfor de gjorde slik, og hva de skal og ikke skal gjøre vet ikke jeg, slik greie på det har jeg ikke.

Men det er for mye styr helt enkelt uansett, når jeg har et barn som plages så til de grader av et enkelt stikk. Jeg har ikke det minste interesse å prøve ut hverken det ene eller det andre når det er så mye enklere uten disse bikubene.

Det er nok veps, humler og annet kryp med det som er.

Det er merkelige leietakere som plasserer kuber hos dere uten å spørre først. Hvis du har mistanke om at minsten er allergisk, så bør du få det undersøkt og skaffe medisin i tilfelle stikk. Det er noe du bør gjøre uansett om du har bier på gården eller ikke.

Skrevet

Dersom han ikke tar hensyn, selv etter en ordentlig prat (og da mener jeg ikke skyllebøtte der du øser ut i frustrasjon), så syns jeg du skal snakke med leietakerne samme hvor lite mannen din liker det. Det er dine barn og det er dem du først og fremst skal ta hensyn til! Kanskje de viser forståelse og finner et annet sted å sette dem (lengst borte på jordet, lengst vekk fra huset?)

Du vet ikke sikkert hvordan han vil reagere på et eventuelt stikk, men du har jo indikasjoner på hva som kan komme til å skje. Og å redusere risikoen er da mer naturlig enn å øke den..

Uansett. Kontakt legen! Få han testet og utredet skikkelig, og få en epi-penn så du har på lager i tilfelle det skulle gå riktig ille en dag. Det er ingen vits i å ta sjanser.

Min svigermor var hobby-birøkter og ble gradvis mer allergisk mot stikk. Mannen var en sta og traust dott, og ville ikke avvikle hobbyen pga god betaling for honningen. Det endte med at hun ble stukket ved halsen. Fikk ropt på mannen, kom seg inn på kjøkkenet og fikk satt en sprøyte før hun svimte av på gulvet. Mannen fikk kjørt henne til legen, og det bar rett til sykehus i ambulanse og hun fikk flere sprøyter før hun ankom sykehuset. Det måtte kraftig lut til... Hun lå i koma i 2 dager.. Det gikk bra, men det var svært dramatisk!

Poenget mitt er: Det minste du må ha er skikkelig medisin som virker (ikke bare reseptfrie greier), og evt. sprøyte i beredskap - om legen mener han er i risikosonen for anafylaktisk sjokk.

Jeg har vært hos legen og pratet om guttens reaksjoner. Legen sier det ikke er allergi, enten så har vi farlig allergi og da er det sånn at vi kan dø, eller så er det ikke det.

Så derfor fikk jeg kun vanlige allergitabletter til ham.

Det er klart jeg er engstelig, du skulle bare se hvordan ungen ser ut ved stikk av veps, humle ol.

Burde kanskje hørt med en annen lege?

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at ikke mannen din sender både deg og biene avgårde! Maken til sutrekjerring! Sympati fra meg får du ikke.

Det er helt greit at du synes sånn og slik, og jeg skriver ikke inn her primært for å få sympati, men for å få ut frustrasjon.

Det er mulig du trives med å lage mat, vaske hus og varme seng og ikke ha "noe si" i alt av viktige saker.

Men jeg er faktisk et voksent selvstendig menneske som var alene i mange år før jeg traff ham her og jeg trives IKKE med å ha en mann som skal leve livet som fra før jeg kom inn i bildet, og som aldri skal lære seg å tenke bitte litte grann lenger enn nesa rekker hvis det har noe å si for kone og barn han har valgt å dra i hus.

Kall det sutrete, hva du vil, men jeg skal ha litt respekt, forståelse og samhørighet igjen for alle de årene jeg ordner opp, støttet og hjelper og alltid er der for ham.

Så få du være hva du vil for meg.

Biene får stå de, det blåser jeg i. Men han må skjønne at det blir konsekvenser av ting akkurat som barn og andre må det. Konsekvensen her er at hans mor ikke kan få særlig besøk av ungene her i huset, som hun er veldig glad i.

Ingen mer skade skjedd enn det, og biene er et avsluttet kapittel for mitt vedkommende.

Skrevet

Men han har jo faktisk rett. Det er jo bare å be leierne flytte kubene igjen fordi deres sønn er allergisk. Ingenting å hisse seg opp over, dette kan ordnes på en enkel og konstruktiv måte.

Joda, jeg er faktisk klar over at det kan se slik ut.

Men det er flere ting her:

1.Hvorfor lar den voksne mannen leieboerne holde på slik,når vi har diskutert dette før flere ganger. Går det ikke ann å be dem respektere ting da isteden for å alltid tie for å unngå konfrontasjoner.

2.Når folk er såpass frekke at de bestiller bikuber og setter i hagen til noen andre, hvordan kan da et voksent menneske med et barn som reagerer så hardt bare stå og si i telefonen "det har kommer bikuber" , ja det stemmer det, "ok, mamma visste ikke at bilen skulle komme skjønner du".

Da gikk jeg og satt meg i bilen.

Når jeg sa til min mann hva konsekvensene var så sa han "hva skulle jeg si da?" og når jeg sa "hallo......vet du ikke hvordan guttungen reagere" så sa min mann "å,hvorfor sa du ikke det før da?"

Det er ikke lov å være så sirup.

Poenget her er at jeg alltid er den som ser, skjønner og tar tak i ting, derfor fremstår jeg også som den som alltid lager bråk.

Hadde jeg ikke sakt noe så hadde min mann bare sakt, "det er greit det" neste gang han møtte leietagerne. Det gjør han gang på gang på gang selv om jeg faktisk synes det er vanglig folkeskikk å spørre og avtale ting med andre først.

Og han hadde ikke likt at jeg gjorde noe på egen hånd i forhold til leietagerne, han har av en merkelig grunn helt klar oppfatning av hvordan vi skal oppføre oss, og jeg skal ikke ordner opp i noe alene sånn.

Så, derfor så må jeg føle meg overkjørt av leietagerne i ny og ne, plus en hel del annet, og så fort jeg sier noe, og de situasjonene kommer jeg ikke utenom siden han selv ikke klarer å tenke så langt, så fremstår jeg som den som alltid bråker og mannen min blir fornærmet på meg i steden for å se at jeg kanskje har rett iblandt.

Det er enkelt å flytte bikubene, men du kan lese hva som måtte til også.

Om vi har et problem? Ja, det kan du si

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...