Gå til innhold

Pengegave Konfirmant - hvor mye (offtopic)

Gumman

Anbefalte innlegg

Er i år for første gang tante til en konfirmant, og han ønsker seg selvsagt penger. Er ikke fadder. Hvor mye er det vanlig å gi? Tenkte kanskje tusen kroner, men er både redd for at det er for lite eller for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en konfirmantnevø om et år, så dette er interessant for meg også. Når jeg leser i avisen at konfirmanter drar inn opp til 40 000 på den store dagen blir jeg nesten skremt. Jeg hater i utgangspunktet pengegaver selvom jeg skjønner at de ønsker seg dette. Er det ingen andre gaver til konfirmant som kan være stas? Kan vi utvide tråden til både å gjelde penger og evt gaver til gutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg er tante til en som konfirmerte seg for to år siden, og en som konfimerte seg seg for tre år siden. De fikk begge 1000 av meg og min familie. Den andre tanten på samme side som meg ga også 1000 til konfirmanten. Tanter og onkler på den andre siden ga 300-500.

Jeg synes 1000 var et greit beløp å gi disse to gangene, men det viktigste er at man ikke gir mer enn man har anledning til.

Neste år er det et annet av mine tantebarn som skal konfimeres, tror vel summen blir den samme da også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnSomHarPrøvd

Vi har en konfirmantnevø om et år, så dette er interessant for meg også. Når jeg leser i avisen at konfirmanter drar inn opp til 40 000 på den store dagen blir jeg nesten skremt. Jeg hater i utgangspunktet pengegaver selvom jeg skjønner at de ønsker seg dette. Er det ingen andre gaver til konfirmant som kan være stas? Kan vi utvide tråden til både å gjelde penger og evt gaver til gutt?

Skjønner "frustrasjonen" din. Syns alltid det er vanskelig å gi gaver i "nye" situasjoner. Men i vår familie begynte konfirmasjonene i fjor. Vår tenåring fikk fra tanter og onkler 1000 kr, og fra faddere mellom 500 og 1000.

Syns man skal gi etter det man har råd til, men om man har flere tantebarn bør man være konsekvent og gi likt. Ikke noe stas når man gjør forskjell på søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke for lite. Siden du er tante, kan heller ingen bli støtt over at det er "for mye".

Bare tenk over hvor mange fler nieser og nevøer dere har, slik at dette ikke "sprenger budsjettet" for årene som kommer :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle andre gaver er "bedre" enn penger, synes jeg. Synes at det er så lite omtanke i penger... men det er nå min mening, konformantene selv setter pris på penger akkurat der og da. Men mon tro om det ikke er mer stas med noe mer varig enn sedler når de blir litt eldre?

Vi har en liten hageflekk, og konfirmantene våre har vært veldig glade for et tre de har fått av sine søsken til konfirmasjonen. Altså plommetre, kirsebærtre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Da blir det nok til at jeg lander på kr 1.000,-. Er for øvrig enig i at penger er en stusselig gave. På den annen side er det bedre å gi ham det han ønsker seg enn å kjøpe en ting han ikke blir veldig glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tante + onkel har vi gikk 500,- + en foldekniv til 300 (?). Synes det er koselig med en liten gave også.

1000,- er i hvertfall ikke for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...