Gå til innhold

Forsørge 18 åringer som selv velger å flytte?

Gjest Kirkerotta

Anbefalte innlegg

Gjest Kirkerotta

Datteren min planlegger å flytte hjemmefra når hun fyller 18. Hun går fortsatt på videregående. Hun vil rett og slett flytte fordi hun ikke ønsker å bo hjemme lenger. Hun skal bo på samme sted som vi gjør.

Jeg vet at hun har krav på bidrag fra faren til hun slutter skolen. Men har hun krav på bidrag fra meg? Skjønner at jeg hadde hatt en plikt hvis hun hadde måttet flyttet for å gå på skole, men nå kan hun jo bo og spise gratis hjemme hvis hun hadde ønsket det.

Noen med erfaring fra lignende tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Datteren min flyttet på hybel da hun var 18 år pga lærlingeplass. Hun har forsørget seg selv siden.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungen din velger selv å flytte ut, og er fyllt 18 år, synes jeg ikke du har noen som helst forpliktelse til å forsørge henne. Hvis hun mener seg voksen nok til å bo alene, må hun være voksen nok til å forsørge seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har ingen erfaring, men kan ikke skjønne annet enn at hun ikke har krav på noe fra deg. Hadde ment det samme om hun var 16 eller 17 - så lenge hun flytter hjemmefra av fri vilje og ikke av rent praktiske og nødvendige årsaker (avstand til skole etc.), må hun regne med å klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirkerotta

Hvis ungen din velger selv å flytte ut, og er fyllt 18 år, synes jeg ikke du har noen som helst forpliktelse til å forsørge henne. Hvis hun mener seg voksen nok til å bo alene, må hun være voksen nok til å forsørge seg selv...

Jeg mener også det, men faren mener at hun kan søke bidrag fra meg gjennom trygdekontoret. På samme måte som hun kan søke bidrag fra han. Han bor i en by langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man ikke skal forsørge ungdom som velger å flytte ut før de er ferdig med vgs uten at de trenger å flytte.

Flyttet selv som 18-åring, og husker enda faren min sitt svar da jeg ønsket å låne penger til noe etter å ha bodd noen måneder i kollektiv: "Er man gammel nok til å flytte hjemmefra, så er man gammel nok til å forsørge seg selv".

Foir meg ble faren min sin holdning en vekker, og jeg trengte den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener også det, men faren mener at hun kan søke bidrag fra meg gjennom trygdekontoret. På samme måte som hun kan søke bidrag fra han. Han bor i en by langt unna.

Du kan jo alltids la henne søke, og da vil hun få det hun har krav på. Hvis hun ikke har krav på noe, vil hun få avslag. Hvis faren uansett ønsker å fortsette å gi henne penger, må han selvfølelig får lov til å gjøre dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring, men spent på svarene du får! Jeg har en gutt på samme alder som har vært inne på tanke på å flytte. Da jeg sa at du får bare flytte hvis du har råd til det, ble han betenkt! Tror han hadde trodd at vi fortsatt skulle sponse ham ja...:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joda og

Ungdommen kan faktisk søke bidrag fra begge foreldre selv om h*n er 18 år så lenge h*n går på videregående.

Uten samvær så er det over 2500 kr fra hver av foreldrene.

Har vært igjennom den her biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen kan faktisk søke bidrag fra begge foreldre selv om h*n er 18 år så lenge h*n går på videregående.

Da burde jo en hvilken som helst 18-åring kunne flytte hjemmefra og kreve foreldrene for penger uvahengig av om de bor sammen eller ikke, så lenge vedkommende går på vid. sk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ensidig skal kunne bestemme seg for å pådra seg økonomiske forpliktelser, bør man jo også kunne betale kalaset selv.

Synes det vil være veldig merkelig at en 18-åring skal først skal kunne flytte hjemmefra uten å spørre sine foreldre, for så å forlange at foreldrene skal betale kalaset.

Men det er jo mange merkelige regler. Så det vil kanskje være lurt at du forhører deg nøye om dette hos flere instanser for å finne ut hvordan du skal forholde deg.

Kan hende er det viktig hva du sier / skriver om dette i forkant.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirkerotta

Det du skriver er sant. MEN bare hvis de flytter bort for å gå på skole av nødvendighet. Det kan da ikke være slik at de skal kunne flytte i nabohuset og kreve at mor skal betale, når hun har mulighet til å bo hjemme. Selv om hun går på skole. Høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik er det

Hun kan søke bidrag fra begge foreldre så lenge hun går på videregående skole og ikke bor hjemme. Hun er jo myndig og kan bestemme dette selv uansett. At du mener hun kan bo hjemme har ingenting å si. Når hun er ferdig på vg skal ingen av foreldrene etter loven forsørge henne lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kirkerotta

Hun kan søke bidrag fra begge foreldre så lenge hun går på videregående skole og ikke bor hjemme. Hun er jo myndig og kan bestemme dette selv uansett. At du mener hun kan bo hjemme har ingenting å si. Når hun er ferdig på vg skal ingen av foreldrene etter loven forsørge henne lengre.

Hvordan vet du dette? Har du erfaring, og hvor står disse reglene? Merkelig at man er nødt, etter lov å forsørge myndige barn. Selv om de går på videregående skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik er det

Hvordan vet du dette? Har du erfaring, og hvor står disse reglene? Merkelig at man er nødt, etter lov å forsørge myndige barn. Selv om de går på videregående skole.

For det første er hun myndig, og bestemmer selv hvor hun vil bo. Hadde hun vært under 18 år hadde saken vært en annen, da kunne du nekte henne å flytte, og du måtte skrive under husleiekontrakten hennes i så fall. Faren betaler jo barnebidrag, du er ingen unntak når hun bor for seg selv når det gjelder forsørgelse så lenge hun går på videregående. Se barnelova :

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20002001/Otprp-nr-43-2000-2001-/10.html?id=122995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirkerotta

For det første er hun myndig, og bestemmer selv hvor hun vil bo. Hadde hun vært under 18 år hadde saken vært en annen, da kunne du nekte henne å flytte, og du måtte skrive under husleiekontrakten hennes i så fall. Faren betaler jo barnebidrag, du er ingen unntak når hun bor for seg selv når det gjelder forsørgelse så lenge hun går på videregående. Se barnelova :

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20002001/Otprp-nr-43-2000-2001-/10.html?id=122995

Takk for svar. Meget avklarende og opplysende.

Men jeg har aldri hørt om det før. De er myndige og bestemmer selv, men vi må likevel forsørge dem. Jeg har ikke så god økonomi, så dette var ingen god nyhet for meg. Jenta koser seg nok over at hun kan skvise sin gamle mor for penger. Hun vil få over 5000 pr mnd tilsammen fra meg og faren. I tillegg vil hun få stipend, samt at hun arbeider mer enn hun er på skolen.

Selv om hun må betale husleie, vil hun få bedre råd enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min flyttet på hybel da hun var 18 år pga lærlingeplass. Hun har forsørget seg selv siden.

Hilsen

Ojoj, dette har jeg aldri hørt om! Flyttet selv ut som 17åring, men fikk aldri noe med penger. Men jeg anser det også som læring. Man lærer seg ikke å bli selvstendig ved at kontoen magisk fylles opp! Jeg kjenner personer som ennå får betalt leilighet/hybel av mor og far, når de går på høgskolen. Det blir for ille! De unge må lære å ta vare på seg selv! Må innrømme at mamma var god mot meg å lot meg få brød, ris ol. om det var virkelig trange kår og kanskje en 200 lapp? Men da var det bambi øyne for full guffe xD

For øvrig tror jeg ikke du er pliktig å betale noe som helst så lenge hun bor i nærheten! Med mindre det er bestemte grunner. Jeg hadde grunnlag at min bror var psykisk syk. Jeg fikk skriv av legen og sente dette til lånekassen, fikk da litt mer penger enn vanlig stipend/lån. Vet også om andre tilfeller der datter og mor ikke har kommet overens og gjort den på samme vis :) Aldri hørt om bidrag når man bor i nærheten. Men virket ikke som det var noen større uvennskap eller andre grunner i bunn, men rett og slett at hun ville forlate redet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri hørt om det før. De er myndige og bestemmer selv, men vi må likevel forsørge dem. Jeg har ikke så god økonomi, så dette var ingen god nyhet for meg. Jenta koser seg nok over at hun kan skvise sin gamle mor for penger. Hun vil få over 5000 pr mnd tilsammen fra meg og faren. I tillegg vil hun få stipend, samt at hun arbeider mer enn hun er på skolen.

''Etter andre ledd kan imidlertid bidrag fastsettes til barn over 18 år dersom det er under slik utdannelse som må anses som vanlig, og det ikke er urimelig å fastsette bidrag ut fra foreldrenes økonomiske situasjon og forholdene for øvrig.''

Jeg bet meg merke i dette. Det må da være grunnlag for å kunne hevde at det er urimelig at du må betale bidrag til henne all den tid hun kan bo hjemme. Det er ikke nødvendig for henne å flytte ut for å kunne fullføre utdanningen.

Undersøk dette nærmere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at barn med skilte foreldre skal ha flere fordeler enn dersom foreldrene bor sammen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...